Gå till innehåll

Trådlöst problem...


perk

Recommended Posts

Någon som kan hjälpa mig, då jag inte får min trådlösa uppkoppling att fungera efter att jag uppgraderade till Win 7. Jag har sökt lite på forumet men hittar inget, som jag tycker verkar hjälpa.

Å andra sidan så känner jag väl inte igen mig så bra i 7:an,från Vista och har svårt för att hitta rätta ställen för inställningar.

Men jag har en uppkoppling från telia och en Thomsson

TG787 gateway.

Det verkar som om signalen är bra och fungerar, men det är väl inställningarna son felar. Men är det i modemet eller datorn som felet är eller är det i båda.

Det fungerar bra med kabel....................men min fru gillar inte kablar över golven av någon konstig anledning. Jag tycker den är grå och fin, där den ringlar fram.

Det visas följande text på telia gatewayen, då man tittar på vilka nätverk som finns nära.

De inställningar som sparats på den här datorn för närverket matchar inte nätverkets krav

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räcker det om jag går in på egenskaper för nätverk och säkerhet, det hjälper inte då måste jag hela tiden knappa in säkerhetsnyckeln eller pin-kod för modemet.

Hela tiden då kommer det upp att det är möjlig felmatchning av nätverkets säkerhetsnyckel. Men någon anslutning blir det inte.

Är nätverksnyckel och säkerhetsnyckel samma sak........................eller är det som jag gör fel tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räcker det om jag går in på egenskaper för nätverk och säkerhet, det hjälper inte då måste jag hela tiden knappa in säkerhetsnyckeln eller pin-kod för modemet.

Hela tiden då ”kommer det upp” att det är möjlig felmatchning av nätverkets säkerhetsnyckel. Men någon anslutning blir det inte.

Är nätverksnyckel och säkerhetsnyckel samma sak........................eller är det som jag gör fel tro?

Nätverksnyckel och säkerhetsnyckel är troligen samma sak, och skulle jag tro, avser nätverkets lösenord (inte krypteringsalgoritmen). Hade jag varit som dig så hade jag provat att ta bort den nätverksuppkoppling det gäller, startat om datorn, och låtit den "hitta" uppkopplingen på nytt... du får då en möjlighet att spara om inloggningsuppgifterna.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har du testat att göra en reset på routern?, och ta bort anslutningen i datorn. starta sedan om så bör du ju rimligtvis kunna lägga in ett nytt lösenord. (eller det gamla om det känns bättre).

Redigerad av johnny
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du något program för att hantera trådlösa uppkopplingar... något som följde med routern t.ex?

Edit:

Eftersom du uppenbarligen har Telia som ISP, och troligen använder deras utrustning, så skulle du kunna testa deras support-chat... det har hänt att dom lyckats lösa ett och annat problem...! ;)

http://www.telia.se/privat/kundservice/kontaktatelia/viachatt/chatt_cg/chatt_support_bredband.page

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga, har du kört installationsguiden, cd'n efyer det att du uppgraderat till W7?

Lyser din wirelesslampa? om den gör det, vilken färg?

Vi fortsätter lite tilll...

Tryck på WPS knappen på din Thomson, nu har du två minuter på dig att starta wps i w7... :lol:

Ok, det där var taskigt...

Om du inte ändrat något så finns SSID tryckt under din Thomson.

Öppna webbgränssnittet för Thomson Gateway

Gör så här:

1 Öppna webbläsaren.

2 Bläddra till http://dsldevice.lan eller till IP-adressen för Thomson Gateway (standardvärde: 192.168.1.254).

3 Om du har skyddat Thomson Gateway med ett användarnamn och lösenord uppmanas du att ange

dessa. Ange användarnamnet och lösenordet och klicka på OK.

4 Webbgränssnitt för Thomson Gateway visas.

Det enklaste och bästa du kan göra är att återställa till fabriksinställningar,

Återställa konfigurationen

Gör så här:

1 Bläddra till Webbgränssnitt för Thomson Gateway.

2 Klicka på Konfiguration på menyn Thomson Gateway.

3 Klicka på återställ konfiguration i listan.

4 Klicka på Bläddra under Återställ sparad konfiguration.

5 Öppna säkerhetskopian.

6 Konfigurationen återställs.

Om du behöver mer hjälp senare, fortsätter vi då..

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 stödjer väl inte WEP-kryptering, om det råkar vara det som är inställt i routern.

Thomson Gateway måste använda WPA(2)-PSK-kryptering (standardkryptering) eller ingen kryptering alls.

Det går inte att använda WPS med WEP-kryptering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...