Jack Bauer Posted January 12, 2010 Share Posted January 12, 2010 Är på väg att flytta,och på det nya stället har de lägenheterna där fiber via stadsnätet. nu undrar jag om det är värt att byta till fiber istället för adsl? fördelar/nackdelar? Vad jag förstått så klarar fiber högre upp/ner-hastigheter än vad vanligt adsl gör. stämmer det? vad skiljer 24 mbit adsl mot 24 mbit fiber? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zub Posted January 12, 2010 Share Posted January 12, 2010 Fiber är nog i regel stabilare, och med 24mbit adsl får du kanske 2,5 uppload, med fiber får du ju troligen 24mbit upload med. Och så slipper du ju modem om du kör fiber, kan du dra nätverkskabeln direkt till datorn, router eller så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted January 12, 2010 Share Posted January 12, 2010 (edited) Det är ju olika men generellt sett brukar väl fiberabonnemangen ha högra hastighet uppströms, kanske t.o.m helt symmetrisk dvs lika i båda riktningar. Men det kanske mest intressanta, det brukar ju vara otroligt mycket billigare! med fiber alltså edit: jaha där hann zub före med samma info. Edited January 12, 2010 by Nicklas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zub Posted January 12, 2010 Share Posted January 12, 2010 Sorry Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted January 12, 2010 Share Posted January 12, 2010 Allmänt är väl fiber "stabilare" än ADSL... ADSL kan tappa hastigheten i takt med trafiken på linan (hur många som sitter och surfar samtidigt). En av anledningarna till detta är väl främst att ADSL fortfarande använder koppartrådsanslutningar... // Mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jack Bauer Posted January 12, 2010 Author Share Posted January 12, 2010 så 24 mbit fiber är snabbare än 24 mbit adsl? vilken leverantör skall man satsa på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zub Posted January 12, 2010 Share Posted January 12, 2010 Vilka leverantörer kan du välja mellan ? Tex här så har vi bara en, det är bostadsföreningen som har gjort ett avtal med en leverantör. Så bara tacka å ta imot så att säga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jack Bauer Posted January 12, 2010 Author Share Posted January 12, 2010 de som ingår i net@seaside Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tobias84 Posted January 13, 2010 Share Posted January 13, 2010 Jag har fiber hos telia och väldigt stabilt. har högre hastighet än jag egentligen betalar för, och betydligt mycket bättre än när jag hade adsl från telia. kör även Iptv men märker ingenting på uppkopplingen. har tom högre hastighet uppströms men gör inte så mycket, går fortfarande fortare ner än vad jag betalar för rätt så jag använder iptv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tobias84 Posted January 13, 2010 Share Posted January 13, 2010 konstigt svar på frågan jag ställde, har bahnhof bytt namn till Telia....? Nej. Men svarade på ditt först inlägg på erfarenheter av fiber.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ture Posted January 13, 2010 Share Posted January 13, 2010 ok, då fattar jag. men hur fungerar det om man har telefonin och bredbandet via fiber? tänkte om man då slipper telejacket om det går via en annan kabel ist? https://kund.bahnhof.se/pub/inkoppling_spa2102.pdf mvh t Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
göte Posted January 13, 2010 Share Posted January 13, 2010 Är på väg att flytta,och på det nya stället har de lägenheterna där fiber via stadsnätet. nu undrar jag om det är värt att byta till fiber istället för adsl? fördelar/nackdelar? Vad jag förstått så klarar fiber högre upp/ner-hastigheter än vad vanligt adsl gör. stämmer det? vad skiljer 24 mbit adsl mot 24 mbit fiber? Får du chansen till fiber skall du absolut ta den Jag ligger på en 10/100 lina på Blixtviks fiber och har alltid minst 9,5/90 när jag kollar med TP-test Dessutom får du ju möjlighet till IP-telefoni och så kanske också TV MVH Göte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts