Gå till innehåll

Fiber


Recommended Posts

Är på väg att flytta,och på det nya stället har de lägenheterna där fiber via stadsnätet.

nu undrar jag om det är värt att byta till fiber istället för adsl? fördelar/nackdelar?

Vad jag förstått så klarar fiber högre upp/ner-hastigheter än vad vanligt adsl gör.

stämmer det?

vad skiljer 24 mbit adsl mot 24 mbit fiber?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fiber är nog i regel stabilare, och med 24mbit adsl får du kanske 2,5 uppload, med fiber får du ju troligen 24mbit upload med.

Och så slipper du ju modem om du kör fiber, kan du dra nätverkskabeln direkt till datorn, router eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju olika men generellt sett brukar väl fiberabonnemangen ha högra hastighet uppströms, kanske t.o.m helt symmetrisk dvs lika i båda riktningar. Men det kanske mest intressanta, det brukar ju vara otroligt mycket billigare! med fiber alltså

edit: jaha där hann zub före med samma info. :)

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allmänt är väl fiber "stabilare" än ADSL... ADSL kan tappa hastigheten i takt med trafiken på linan (hur många som sitter och surfar samtidigt). En av anledningarna till detta är väl främst att ADSL fortfarande använder koppartrådsanslutningar...

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fiber hos telia och väldigt stabilt. har högre hastighet än jag egentligen betalar för, och betydligt mycket bättre än när jag hade adsl från telia. kör även Iptv men märker ingenting på uppkopplingen. har tom högre hastighet uppströms men gör inte så mycket, går fortfarande fortare ner än vad jag betalar för rätt så jag använder iptv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är på väg att flytta,och på det nya stället har de lägenheterna där fiber via stadsnätet.

nu undrar jag om det är värt att byta till fiber istället för adsl? fördelar/nackdelar?

Vad jag förstått så klarar fiber högre upp/ner-hastigheter än vad vanligt adsl gör.

stämmer det?

vad skiljer 24 mbit adsl mot 24 mbit fiber?

Får du chansen till fiber skall du absolut ta den

Jag ligger på en 10/100 lina på Blixtviks fiber och har alltid minst 9,5/90 när jag kollar med TP-test

Dessutom får du ju möjlighet till IP-telefoni och så kanske också TV

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...