Gå till innehåll

TV- Tuner


Brkie

Recommended Posts

Shena,

funderat på att fixa så att jag har TV på datorn, alltså att jag kan se TV kanaler på min data skärm, läste att jag måste ha ett tv kort/tv tuner eller vad det kallas. Vet inget alls om det, har sökt runt lite o kollat olika priser ,ser att det varierar lite, så undrade då om någon har något tips på vad man ska köpa och hur man ska gemföra dom, så jag vet att jag väljer rätt.

Sen undrar jag också om man kan fixa en fjärkontroll så att jag kan växla mellan kanalerna och så, om jag sitter i soffan.

Tack

Redigerad av Brkie
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte heller det där så bra men det första och viktigaste är väl i alla fall att du ska ha rätt sorts tuner beroende på hur du tar emot signalen.

DVB-T = marksänd TV, DVB-C = kabel-TV, DVB-S = parabol.

Med DVB-C kan det även vara en fråga ifall det är analogt eller digitalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shena,

funderat på att fixa så att jag har TV på datorn, alltså att jag kan se TV kanaler på min data skärm, läste att jag måste ha ett tv kort/tv tuner eller vad det kallas. Vet inget alls om det, har sökt runt lite o kollat olika priser ,ser att det varierar lite, så undrade då om någon har något tips på vad man ska köpa och hur man ska gemföra dom, så jag vet att jag väljer rätt.

Sen undrar jag också om man kan fixa en fjärkontroll så att jag kan växla mellan kanalerna och så, om jag sitter i soffan.

Tack

Passa på att ta del av detta erbjudande: http://pcforalla.idg.se/1.277477

Fick själv hem TV-stickan igår.

Funkar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shena,

funderat på att fixa så att jag har TV på datorn, alltså att jag kan se TV kanaler på min data skärm, läste att jag måste ha ett tv kort/tv tuner eller vad det kallas. Vet inget alls om det, har sökt runt lite o kollat olika priser ,ser att det varierar lite, så undrade då om någon har något tips på vad man ska köpa och hur man ska gemföra dom, så jag vet att jag väljer rätt.

Sen undrar jag också om man kan fixa en fjärkontroll så att jag kan växla mellan kanalerna och så, om jag sitter i soffan.

Tack

Du kan finna sådana kort och UCB till datorn bl a hos Kjell&Co. Se i deras katalog under > Datorer & kringutrustning / Datorkomponenter / TV-kort

De har tydligen endast för det digitala marknätet, DVB-T.

Om någon hittar ett kort som klarar comhems nät är jag tacksam för tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar bra även med Windows 7 x64 ???

Det hoppas jag den gör för jag fick min tidning och betalade idag så ska få min tuner om ca 3 veckor. Om ingen annan vet så kommer iaf jag meddela hur det gick då. :)

EDIT: Kom på att det var ett annat erbjudande jag nappade på, med 2 nr av Illustrerad Vetenskap istället men tunern verkar vara något väldigt snarlikt. Kostade bara 69kr allt som allt.

http://www.bonniershop.nu/cm/1.4477?media=vda&ms=true&product=ILL

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv en usb sticka från pc för alla och den fungerar bra med en extern antenn, viktigt är att man bor nära en tv mast för att den medlevererade antennen skall fungera.

Sen för att få fjärrdosan att fungera så måste man installera programmet från cd-skivan för att det skall fungera.

Usb stickan fungerar även i Media Center Windows 7 och notera att ni enbart skall installera drivrutinen från cd-skivan och inget annat, dock får man inte fjärrdosan att fungera då detta enbart fungerar med usb-stickans egna program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte heller det där så bra men det första och viktigaste är väl i alla fall att du ska ha rätt sorts tuner beroende på hur du tar emot signalen.

DVB-T = marksänd TV, DVB-C = kabel-TV, DVB-S = parabol.

Med DVB-C kan det även vara en fråga ifall det är analogt eller digitalt.

Jaha, parabol har jag inte så strycker DVB-S. Vad är skyllnaden mellan de två andra? Bor i en lägenhet med sån tv-anten-dosa i väggen, om det är det de är frågan om :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, parabol har jag inte så strycker DVB-S. Vad är skyllnaden mellan de två andra? Bor i en lägenhet med sån tv-anten-dosa i väggen, om det är det de är frågan om :)

Skulle gissa att de flesta lägenheter har ett kabel-tv nät med någon sorts programpaket inbakat i hyran, så mest troligt ett DVB-C kort isåfall. Har ingen aning varför/vad det är som skiljer mellan kabel och marksänt rent signalmässigt. Sedan om det är analogt eller digitalt kan jag inte svara på. Själv har jag ett analogt nät som standard och får betala några tior extra i månaden om jag vill ha signalen digitalt (men de giriga jävlarna canaldigital kan stoppa sin digitalbox där solen inte lyser, jag tankar HD på internet istället).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle gissa att de flesta lägenheter har ett kabel-tv nät med någon sorts programpaket inbakat i hyran, så mest troligt ett DVB-C kort isåfall. Har ingen aning varför/vad det är som skiljer mellan kabel och marksänt rent signalmässigt. Sedan om det är analogt eller digitalt kan jag inte svara på. Själv har jag ett analogt nät som standard och får betala några tior extra i månaden om jag vill ha signalen digitalt (men de giriga jävlarna canaldigital kan stoppa sin digitalbox där solen inte lyser, jag tankar HD på internet istället).

Jaha, ja men det är ungefär samma för mig, har analoga kanaler, bytar jag till digitala kanler på tv så jag har jag svt1,svt2,tv4,tv6 och kanske någon mer var det.Alltså blir de nog DVB-C då?

Förresten, hur fixar du HD över nättet?

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, ja men det är ungefär samma för mig, har analoga kanaler, bytar jag till digitala kanler på tv så jag har jag svt1,svt2,tv4,tv6 och kanske någon mer var det.Alltså blir de nog DVB-C då?

Förresten, hur fixar du HD över nättet?

Jo jag skulle som sagt gissa på DVB-C men jag är inget proffs på det där så kolla gärna med din leverantör först, de om någon borde ju kunna svara säkert.

HD film/serier kan man tanka ner från diverse ställen på Internet som man inte får visa vägen till här. Sen finns även www.voddler.com som är en laglig tjänst som ska streama mer o mer i HD, den är dock totalt värdelös i nuläget och kommer förmodligen aldrig att bli något bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du undrar över just comhem så får jag tipsa om denna: http://teknikhemmet....omhem-i-datorn/

http://eforum.idg.se/topic/159230-tv-pa-datorn/

Tack för tipset. Då såg jag att det finns tuner för comhem. Det fick mig att söka lite och se vad jag hittade här:

http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomponenter/tv-och-videokort/externa-tv-kort/Anysee-E30ComboPlus(122805,4040)

För både Boxer och comhem. Undrar om den fungerar så bra som det låter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 månader senare...

Eftersom du undrar över just comhem så får jag tipsa om denna: http://teknikhemmet....omhem-i-datorn/

http://eforum.idg.se/topic/159230-tv-pa-datorn/

Någon som vet om det finns speciella tuners för Telias digitalnät (via fiber)? Jag misstänker att man kan slakta en digitalbox från Telia för att ta reda på vad de använder, om man kan sätta den i dator och hur vad för slags CA-modul man använder men kanske att någon har svaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om det finns speciella tuners för Telias digitalnät (via fiber)? Jag misstänker att man kan slakta en digitalbox från Telia för att ta reda på vad de använder, om man kan sätta den i dator och hur vad för slags CA-modul man använder men kanske att någon har svaren.

Kolla tråden om Telias digital tv på minhembio.com , där är folk som kollat via datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...