Gå till innehåll

OpenGL - i Windows 7


perbear

Recommended Posts

Jag vill hacka på en tråd som heter Grafikdelen hackar i Windows 7 och där jag bland läste det här som tycks stämma in hos mig - men ändå inte:

[inget fel på Windows 7 drivrutiner. Är 90% säker på att han inte har installerat stöd för OpenGL och därför tvingas använda mjukvaruimplementationen av OpenGL eftersom Microsoft surar och inte följer standarder. Ladda hem drivrutiner till grafikkortet från nvidias egna sida så får du stöd för hårdvaruaccelererad OpenGL 3.2.]

Vad försöker jag göra? Jo, öppna Voddler och köra en film. Får då informationen att jag har ett OpenGl från Microsoft (som inte räcker till) utan skall ladda ner senare OPENGL från grafikkortstillverkaren.

Jag har ett ATI Raedon X1300/X1550 och detta tycks vara en äldre typ av grafikkort.

Jag kan väl inte säga att jag är missnöjd med grafikkortet. Jag kan köra marksänd TV, köra webb-TV och köra foton och video från youtube. Det är just Voddler som är första markören på att det kanske inte är tillräckligt. Om jag skulle byta grafikkort (och alltså inte till USBsticka) vad skulle jag leta efter då? Finns det något kort av de stora grafikkortstillverkarna som förutom att vara ett "normalt" även har en tvtuner (för min del blir det nog digital marksänd tv). Det är ett önskemål men absolut inget krav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog du bör rikta in dig på ett vanligt grafikkort och sedan en separat tuner, antingen via PCI eller USB. Tror faktiskt du får mycket mer för pengarna på det sättet samtidigt som du har ett betydligt större utbud att välja mellan.

Grafikkort verkar det enligt Dell's hemsida vara PCI-Express du ska ha om det är Optiplex 755'an du ska ha det till, men kolla upp själv för säkerhets skull.

PCI-Express grafikkort hittar du här.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=350

Vad gäller TV-tuner för marknätet kanske något av dessa billiga erbjudandena kan vara av intresse.

http://www.bonniershop.nu/cm/1.4477?media=vda&ms=true&product=ILL

http://pcforalla.idg.se/1.277477

Jag har själv nappat på det första av dem men inte fått tunern ännu. Förväntar mig inte att det ska vara någon superkvalitet men går det så går det, annars har jag iaf fått 2 trevliga tidningar till ett ok pris. :)

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Niklas säger; kör externt...

Köp ett Hauppauge eller Terratec externt USB-TVkort (Hybrid/analog-digital) mellan 500-1000 för ett lagomkort med bra software på svenska och i regel en bildkvalitet på nivå med vad som finns i vanliga platt-tv på marknaden.

Kör själv en Terratec Cynergi XS hybrid och den funkar bara suveränt, även på en sunkig laptop med Intelgrafik...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog du bör rikta in dig på ett vanligt grafikkort och sedan en separat tuner, antingen via PCI eller USB. Tror faktiskt du får mycket mer för pengarna på det sättet samtidigt som du har ett betydligt större utbud att välja mellan.

Grafikkort verkar det enligt Dell's hemsida vara PCI-Express du ska ha om det är Optiplex 755'an du ska ha det till, men kolla upp själv för säkerhets skull.

Tack för det Nicklas. Det stämmer ganska bra vad jag själv tycker. Skall man hålla kvar vid ATI eller gå på Nvidia?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du blir missnöjd med någon av tillverkarna men generellt sett brukar ATI vara lite mer prisvärda än Nvidia. ATI är väl också just nu de som har det kraftfullaste grafikkortet men jag misstänker att det inte är så intressant för din del. Kanske viktigare då att ATI är bättre på det där med att spela upp film via HDMI, mig veterligen kan Nvidia fortfarande inte skicka ljudet via HDMI kabeln. Men det kan ha ändrats, var ett tag sedan jag kollade på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man byter grafikkort så är det viktigt att tänka på att inte välja ett som drar mer ström än det man har, alternativt vara beredd på att byta nätaggregat också. En "power calculator" kan ge visst hum om hur mycket mer/mindre ett annat grafikkort drar. http://extreme.outervision.com/PSUEngine

Är det en låda som har vanlig storlek eller är det någon sorts minilåda som en del Optiplex? Om lådan är liten så gäller det att grafikkortet får plats. Det står om lågprofil på en del varianter http://www.dell.com/content/products/productdetails.aspx/optix_755 Tech Specs Nätaggregaten är ju inte särskilt kraftfulla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man byter grafikkort så är det viktigt att tänka på att inte välja ett som drar mer ström än det man har, alternativt vara beredd på att byta nätaggregat också. En "power calculator" kan ge visst hum om hur mycket mer/mindre ett annat grafikkort drar. http://extreme.outervision.com/PSUEngine

Är det en låda som har vanlig storlek eller är det någon sorts minilåda som en del Optiplex? Om lådan är liten så gäller det att grafikkortet får plats. Det står om lågprofil på en del varianter http://www.dell.com/content/products/productdetails.aspx/optix_755 Tech Specs Nätaggregaten är ju inte särskilt kraftfulla.

Tänkvärt Cecila. Nej, jag har en minitower så jag kan få in mycket. Därför bör det inte vara problem med att sätta in ett grafikkort och jag tror inte heller att jag behöver byta nätverksdel. Men onekligen en sak att hålla koll på vid byte. Tack för råden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat med drivrutiner direkt från ATI, till ditt befintliga kort? Du kanske inte alls behöver köpa nytt. För 32-bit på länken, men länk till 64-bit finns på sidan. Jag fick exakt samma meddelande om OpenGL på mitt gamla nVidia-kort... det löstes genom att byta microsofts drivare till nVidia´s egna.

http://sv.afterdawn.com/programvara/drivrutiner/drivrutiner_for_grafikkort/ati_catalyst_software_suite_vista_32-bit.cfm

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat med drivrutiner direkt från ATI, till ditt befintliga kort? Du kanske inte alls behöver köpa nytt. För 32-bit på länken, men länk till 64-bit finns på sidan. Jag fick exakt samma meddelande om OpenGL på mitt gamla nVidia-kort... det löstes genom att byta microsofts drivare till nVidia´s egna.

http://sv.afterdawn.com/programvara/drivrutiner/drivrutiner_for_grafikkort/ati_catalyst_software_suite_vista_32-bit.cfm

Jag gick in på ATIs sida och laddade ner för Vista och x64 (9-11_legacy_vista32-64_vdm.exe). Sedan försökte jag få device manager/drivers/update att installera det som jag hade laddad ner. Men jag fick upp Microsofts svar att Microsofts drivrutin var (bättre) färskare. Jag kanske skulle ha kört exe-filen från nerladdningsmappen?

Redigerad av perbear
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick in på ATIs sida och laddade ner för Vista och x64 (9-11_legacy_vista32-64_vdm.exe). Sedan försökte jag få device manager/drivers/update att installera det som jag hade laddad ner. Men jag fick upp Microsofts svar att Microsofts drivrutin var (bättre) färskare. Jag kanske skulle ha kört exe-filen från nerladdningsmappen?

Ja kör installern istället... då får du också med katalyst... konfigureringsprogrammet för grafiken. Varför tog du inte v10.1 från sidan jag länkade?

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekomenderar också installern som e-son.

Tar ner hela senaste paketet inkl Catalyst Control Center, avinstallerar gamla drivarna, städar med CCleaner, bootar om, tar avbryt om windows skulle vilja installera några drivers när det startar, kör installern i paketet så kommer allt in som det ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du blir missnöjd med någon av tillverkarna men generellt sett brukar ATI vara lite mer prisvärda än Nvidia. ATI är väl också just nu de som har det kraftfullaste grafikkortet men jag misstänker att det inte är så intressant för din del. Kanske viktigare då att ATI är bättre på det där med att spela upp film via HDMI, mig veterligen kan Nvidia fortfarande inte skicka ljudet via HDMI kabeln. Men det kan ha ändrats, var ett tag sedan jag kollade på det.

NVIDIA har ordnat så ljud och bild går via HDMI utan bekymmer numera :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja kör installern istället... då får du också med katalyst... konfigureringsprogrammet för grafiken. Varför tog du inte v10.1 från sidan jag länkade?

Har haft problem hela dagen med att ha webben uppe. Jag tror Felia är boven (Vi har Felia på jobbet också och där är det Fel titt som tätt i telefonin). Alltnog vad jag försökte skriva men aldrig skickades var att jag gjorde nerladdningen av version 9 innan jag fick ditt råd e-son. Nu är version 10 nedladdad och installerad och det verkar som det har gått OK, åtminstone enligt installationsloggen. Däremot rapporterar Device Manager och display adapters att det är samma gamla drivrutin från april 2009 från Microsoft med ett versionsnummer som börjar på 8. Voddler klagar fortfarande på OpenGL är från Microsoft och tjurar.

Fråga: Har Ati OpenGL som nedladdningsbar fil?

Voddler är ingen prioritering för mig bara något jag vill pröva innan jag bestämmer om jag vill ha och lägga en slant på (efter betatiden) eller om det ganska snart skall förpassas till skrothögen, som andra tjänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur Voddler utvecklat sig hittills skulle jag tyvärr tippa på att det snart faller i glömska ja. Så det gör nog inget om du väntar lite att testa, antingen slipper du lägga tid alls på det eller så har de kanske hunnit fixa det så du får ett bättre intryck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är version 10 nedladdad och installerad och det verkar som det har gått OK, åtminstone enligt installationsloggen. Däremot rapporterar Device Manager och display adapters att det är samma gamla drivrutin från april 2009 från Microsoft med ett versionsnummer som börjar på 8. Voddler klagar fortfarande på OpenGL är från Microsoft och tjurar.

Dina inställningar gör så att Windows alltid ersätter dom drivrutiner du installerar, med sina egna i dom fall det finns. Du måste ändra lite på inställningarna för att windows skall behålla ATI-drivarna.

Gå till Kontrollpanelen/Enheter och skrivare... högerklick på datorn (den som liknar en extern hårddisk) och välj "Inställningar för enhetsinstallation". Här bockar du för "Nej jag väljer själv..." och "Installera aldrig drivrutiner från Windows update", samt spara ändringarna.

Sen går du till Windows update/Ändra inställningar... och bockar för "Ta emot rekommenderade uppdateringar på samma sätt...".

Nu skall du kunna installera ATI-drivarna och behålla dom... möjligen kan det behövas en omstart innan det fungerar.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skall du kunna installera ATI-drivarna och behålla dom... möjligen kan det behövas en omstart innan det fungerar.

Nej, det sket sig fullständigt. Inte nog med det, problem med routern och webben så jag blev arg och slängde ut skiten (=Voddler). Jag vet inte vad det kan vara som inte vill lägga in sig men om jag nu begär att få reda på om något nytt har kommit för att uppdateras, finns det med i Windows Update och alternativen där? Hamnar de då automatiskt under extraval även om det är rekommenderad uppdatering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det sket sig fullständigt. Inte nog med det, problem med routern och webben så jag blev arg och slängde ut skiten (=Voddler). Jag vet inte vad det kan vara som inte vill lägga in sig men om jag nu begär att få reda på om något nytt har kommit för att uppdateras, finns det med i Windows Update och alternativen där? Hamnar de då automatiskt under extraval även om det är rekommenderad uppdatering?

Nu vet jag inte var du gör fel, men det skall inte vara några problem att installera "custom" drivrutiner i W7. Eftersom jag inte har något ATI-kort i någon av mina burkar så kanske någon annan kan berätta hur dom gjorde för att få Windows att acceptera drivrutinerna.

Skulle man behöva ta bort befintliga drivare så finns det ett utmärkt program som heter DriverSweeper. det finns en portabel version och programmet "talar" svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...