Gå till innehåll

Välja ny webbläsare


Recommended Posts

Enligt PC För Alla, kommer man tydligen from måndag via en uppdatering till alla som har IE8, att kunna välja vilken webbläsare man vill ha ??

Om jag nu fattat det rätt.

Om man nu har IE8 och inte vill ha någon annan, är det bara att skippa uppdateringen då ??.

Eller hur går man tillväga, någon som vet ??

Lasse B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För egen tycker jag att utannonseringen är rena rama snurren... vadå välja?.. ska man välja den man vill ha som huvudläsare och sen så är det "kört", man ska alltså inte kunna ändra... rEEna rama snurren som sagt... man kan ju undra vilket snille som ligger bakom den texten.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte vill svara kan du ju alltid trycka på X i det övre hörnet och ignorera alltihopa!

Detta är ju för de som nyinstallerar!

Eftersom du redan gjort ett val vilken som är din huvudläsare så blir ju detta helt inaktuellt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte vill svara kan du ju alltid trycka på X i det övre hörnet och ignorera alltihopa!

Detta är ju för de som nyinstallerar!

Eftersom du redan gjort ett val vilken som är din huvudläsare så blir ju detta helt inaktuellt!

Mitt kritiska inlägg var inte riktat mot den som skapade denna tråd!

Då jag läste artikeln så fann i vart fall inte jag att artikeln riktade sig enbart mot nyinstallerare av windows

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt kritiska inlägg var inte riktat mot den som skapade denna tråd!

Då jag läste artikeln så fann i vart fall inte jag att artikeln riktade sig enbart mot nyinstallerare av windows

Du har väl redan valt vilken webbläsare du skall ha!

Så detta påverkar ju inget!, Uppdateringen tar ju inte bort någon från datorn, utan erbjuder dig som användare att installera en annan än IE8!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsofts Sverigechef Per Adolfsson tror att majoriteten vare sig uppgraderar eller installerar någon annan webbläsare.

De allra flesta kommer att säga tack, men nej tack. Så brukar användarna hantera pop up-fönster de stänger bara ner dem, säger han.

Tyvärr har han helt rätt och det är den största anledningen att vi tvingats dras med IE så länge som vi gjort och kommer att få fortsätta göra det även efter detta tappra försök att befria mänskligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den artikel jag läste nånstans var en annan och betydligt kortare och innehöll inte information om t.ex. ett popup-fönster som man kan välja bort,, jag trodde (enfaldigt) att MS med nån slags panik ville tvinga ALLA användare av windows, nya som gamla, att en gång för alla att välja webläsare som man efter valet inte kunde ändra. Förmodligen var jag väl för trött då jag läste artikeln men jag fick en känsla av att befinna mig i en annan del av världen, en mindre demokratisk del av världen än den jag nu befinner mig i. :rolleyes:B):lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och byta operativsystem eller finns IE för Linux och Mac? :P:rolleyes:

Fel tänkt

Webbsidor måste skapas så att de fungerar fullt ut i alla webbläsare som följer w3c-standarder. Vilken webbläsare jag skall använda bestämmer jag, inte någon sidutvecklare som vägrar att följa standarder.

Internet Explorer has introduced an array of proprietary extensions to many of the standards, including HTML, CSS and the DOM. This has resulted in a number of web pages that appear broken in standards-compliant web browsers and has introduced the need for a "quirks mode" to allow for rendering improper elements meant for Internet Explorer in these other browsers.
http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_Explorer#Features

:wacko:

IE har förstört webben länge nog med sina icke standardiserade tillägg till befintliga standarder. Det är därför glädjande att IE har minskat i användning, från knappt 80 % (december 2007) till drygt 62 % (januari 2010) . http://marketshare.hitslink.com/browser-market-share.aspx?qprid=0&qpcal=1&qpcal=1&qpcal=1&qpcal=1&qpcal=1&qpcal=1&qpcal=1&qpcal=1&qptimeframe=M&qpsp=132 Det lönar sig alltmer för webbutvecklare att följa standarder istället för att använda specialkod som endast fungerar i IE, och sedan försöka lösa kompatibilitetsproblem som uppstår i andra, standardkompatibla, läsare.

Standard, standard, standard Blir allt viktigare, när Microsoft inte längre ensamt får bestämma hur webben skall se ut. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får hålla med JoWa här och tycker nog att du missuppfattat problemet lite Stim, vilket är märkligt om du verkligen är webbutvecklare. Att alla skulle använda Trident motorn är visserligen en lösning men en jäkla dålig sådan. Om alla renderingsmotorer istället följde en gemensam standard skulle samma mål nås men med valfrihetens och konkurrensens fördelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda större webbläsare som är dålig på att följa standarder är IE. I Acid3-testet får IE8 20/100, medan WebKit-baserade läsare (Chromium, Safari) får 100/100, samma resultat som Presto-baserade Opera. Gecko (Firefox 3.6) ligger strax efter med 94/100. Så vilken/vilka webbläsare orsakar problem?

Det enda vi kan göra är att fortsätta lägga arbete och tid på de mindre populära webbläsarna eller sluta med det och istället tvinga användarna byta webbläsare.

Att utesluta IE-specifik skräpkod är en god början för att uppnå kompatibilitet. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja som JoWa är inne på, IE är ju den enda webbläsaren värd att ta hänsyn till (pga av marknadsandelen, inget annat) som INTE förljer standarder särskilt bra. Utvecklar du en sida som följer standarden är det i princip bara IE du behöver dubbelkolla sidan mot och göra fulhack för, i alla andra brukar sidorna funka som det är tänkt möjligen med någon minimal kosmetisk skillnad. Så det enda rätta borde vara att utveckla efter standard och sedan när sidan/kunden/målgruppen kräver det göra nödvändiga fulhacks för IE. Åtminstone var det så under tiden jag arbetade med det vilket var ungefär från IE5 t.o.m IE7 tiden. Det kanske har ändrats radikalt sedan dess men jag har svårt att tro det. Som tur är har ju MS visat tendenser till en vilja att börja följa standarder bättre så om några år kanske det inte är ett problem längre.

Edit: "vilja" är kanske fel ord, de känner sig nog snarast tvingade att rätta sig i ledet pga den ständigt sjunkande marknadsandelen.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föredrar som sagt att inte koda med/för någon läsare alls utan istället koda enligt standard, det var lixom hela poängen men den gick tydligen inte fram. Men men alla sätt är väl bra utom de som inte fungerar...

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyssnade på radion i dag ang val av webbläsare from Måndag 2010-03-01.

Antingen har jag hört fel eller inte fattat vad dom menade.

Jag upplevde det som att om man nu har IE8 och vill ha den fortfarande, MÅSTE man ändå välja IE8 igen ???

Eller skall man bara stänga ner sidan, är detta något för Stenis måhända att svara på ??

Kommer eventuell info att vara på Svenska ??

Lasse

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyssnade på radion i dag ang val av webbläsare from Måndag 2010-03-01.

Antingen har jag hört fel eller inte fattat vad dom menade.

Jag upplevde det som att om man nu har IE8 och vill ha den fortfarande, MÅSTE man ändå välja IE8 igen ???

Eller skall man bara stänga ner sidan, är detta något för Stenis måhända att svara på ??

Kommer eventuell info att vara på Svenska ??

Lasse

Svarar dig med e-sons länk, tidigare i denna tråd!

http://www.idg.se/2....-inte-microsoft

Samt vad jag tidigare skrev.

Detta är först och främst avsett för att klara ut vilken webbläsare du väljer som huvudwebbläsare när du "nyinstallerar" ditt system, så att du har valmöjligheter och kan då ladda hem den du önskar.

Om du i dag har t.ex. har valt IE8 som din huvudwebbläsare, eller Firefox, eller ngn annan så sker ingenting mer än att ett popup fönster öppnas, där du kan göra dessa val.

Om du inte är intresserad av att göra några val, tryck på fönstrets "Röda Kryss" och fortsätt som vanligt!

Så har jag förstått det hela!

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma med volvo, jag kan inte välja wv motor i den. Attans monopol

Exakt det är riktigt tråkigt att det valet inte finns. Om du hittar en rimlig lösning för din bilanalogi så tycker jag du ska ta upp det med din EU-representant. Så länge får vi nöja oss med denna lösningen för webbläsare som kan införas utan större problem och kostnader.

Det heter föresten VW. :P

Om du i dag har t.ex. har valt IE8 som din huvudwebbläsare, eller Firefox, eller ngn annan så sker ingenting mer än att ett popup fönster öppnas, där du kan göra dessa val.

Om du inte är intresserad av att göra några val, tryck på fönstrets "Röda Kryss" och fortsätt som vanligt!

Så har jag förstått det hela!

Så har jag också uppfattat det förutom att popupen bara kommer om du har IE som förval. Har du någon annan anser de att du redan gjort ett personligt val och popupen behövs därmed inte.

T.ex http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article736377.ece

"Via Windows Update installerar vi ett program som kontrollerar om datorn har Internet Explorer som förvald webbläsare. Är det så kommer användaren få en informationsruta på sin skärm, säger Stephanie Smitt Lindberg, affärsområdeschef på Microsoft."

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarar dig med e-sons länk, tidigare i denna tråd!

http://www.idg.se/2....-inte-microsoft

Samt vad jag tidigare skrev.

Detta är först och främst avsett för att klara ut vilken webbläsare du väljer som huvudwebbläsare när du "nyinstallerar" ditt system, så att du har valmöjligheter och kan då ladda hem den du önskar.

Om du i dag har t.ex. har valt IE8 som din huvudwebbläsare, eller Firefox, eller ngn annan så sker ingenting mer än att ett popup fönster öppnas, där du kan göra dessa val.

Om du inte är intresserad av att göra några val, tryck på fönstrets "Röda Kryss" och fortsätt som vanligt!

Så har jag förstått det hela!

Mvh

Mats H

När jag klickar på e-sons länk kommer det opp, Sidan du sökte kunde inte hittas

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ytterligare info idag, här:

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.297706/pa-mandag-later-microsoft-dig-valja-ny-webblasare

"Webbläsarvalet kommer till såväl Windows 7 som Vista och XP men erbjuds bara dig som har Internet Explorer som förvald webbläsare.

Du kommer att få välja mellan tolv olika webbläsare, fem stycken syns direkt och de sju andra måste du skrolla för att kunna välja."

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick i kväll uppdateringen till webbläsarvalet, klickade på instalera IE8, fick då svaret att den redan var instalerad och är min standarläsare, slängde genvägen som kom på skrivbordet, hoppas att det var rätt gjort.

Fäste sedan igen IE8 i aktivitetsfältet.

Hoppas att jag nu gjorde rätt.

Lasse B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick i kväll uppdateringen till webbläsarvalet, klickade på instalera IE8, fick då svaret att den redan var instalerad och är min standarläsare, slängde genvägen som kom på skrivbordet, hoppas att det var rätt gjort.

Fäste sedan igen IE8 i aktivitetsfältet.

Hoppas att jag nu gjorde rätt.

Lasse B

Det gjorde du, obs, att programmet som den kom med finns ju kvar i datorn!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med det ??är det något som skall raderas.

Jag fick en uppdatering.

Lasse B

Uppdateringen ligger kvar, genvägen till webbläsarvalet är raderad. Inget mera att fundera över.

Ledsen om jag var otydlig!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...