Gå till innehåll

60->75 hz


gorling

Recommended Posts

Tjenare, jag har precis införskaffat ett nytt graffekort nyligen (http://www.inet.se/artikel/5408685/xfx-radeon-hd5770-xxx-1gb) Och sedan dess har jag inte kunnat köra med 75hz, jag kör med 22" skärm som bara kan köras i 60hz egentligen, men så kör jag också med DVI sladd och ganska låg upplösning & 4;3 läge, innan kunde jag byta till 75hz, men det funkar ej nu.. Om jag ska försöka ändra HZ i wow eller i ATI kontrollpanelen så står det inga alternativ, det står bara 60hz..

Varför?

Väldigt tacksam för svar.

Sen undrar jag även, vad ska man gör för att förbättra sin fps i wow & cs? Finns det några knep? Utan att köpa ny dator, nya grejjor osv.

EDIT: Jag hade ett nvidia kort innan, ett väldigt dåligt ett.

Redigerad av gorling
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är antagligen en drivrutinsfråga och där är det inte omöjligt att det skiljer sig åt mellan Nvidia och ATI. Du bör hur som helst testa att köra in de senaste ATI-drivrutinerna från http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx

Okej, ska testa det.

Och sen FPS frågan, efter jag köpte detta grafikkortet så har jag fåt MYCKET mer fps, men när det händer mycket saker i spelen så laggar jag fortfarande ganska mycket.

Vad kan det vara för fel eller är det bara så?

Vad är det för saker man behöver köpa för att jag inte ska lagga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alla saker på lägsta nästan, förutom 2 saker så att jag kan se spells osv, det är ett måste lixom ... Fattar endå inte.

Iaf här är grejjerna jag har i datorn.

AMD PHenom 8550 Triple-Core processor, 3,0GB RAM, ATI Radeon HD 5700 Series.

Och jag instelerade dem nystade drivisarna och det var exakt dem jag hade, bara att dessa var på engelska ;P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som nått är på tok för datorn ska ju klara WOW utan problem.

Testa köra in senaste drivrutinerna som Stenis nämnde, får du inte tillgång till fler HZ då så testa moddade drivrutiner som DNA eller Omega Drivers.

Kör CCleaner för att städa upp datorn lite, både bland filer och register.

Kör Uppdaterat Malwarebytes i Felsäkertläge för ta bort eventuell junk som slöar ner din maskin

Testa begränsa antal program/tjänster som startar med Windows genom Kör < msconfig eller genom Verktyg i CCleaner...

Glöm inte köra Driver Cleaner när du ska uppdatera / installera nya drivrutiner till grafikkortet för att undvika konflikt med äldre drivrutiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som nått är på tok för datorn ska ju klara WOW utan problem.

Testa köra in senaste drivrutinerna som Stenis nämnde, får du inte tillgång till fler HZ då så testa moddade drivrutiner som DNA eller Omega Drivers.

Kör CCleaner för att städa upp datorn lite, både bland filer och register.

Kör Uppdaterat Malwarebytes i Felsäkertläge för ta bort eventuell junk som slöar ner din maskin

Testa begränsa antal program/tjänster som startar med Windows genom Kör < msconfig eller genom Verktyg i CCleaner...

Glöm inte köra Driver Cleaner när du ska uppdatera / installera nya drivrutiner till grafikkortet för att undvika konflikt med äldre drivrutiner.

Mjo, det verkar ju lite konsitgt. CCleaner har jag redan och använder det nån gång i veckan, det kan inte vara så att det har blivit något knas med min processorer efter att jag formaterade för några månader sedan?

För jag ligger på 125~ fps när "inget händer" Men i raids så åker jag ner till 20, väldigt irriternade, vet ej vad fan som är felet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo, det verkar ju lite konsitgt. CCleaner har jag redan och använder det nån gång i veckan, det kan inte vara så att det har blivit något knas med min processorer efter att jag formaterade för några månader sedan?

För jag ligger på 125~ fps när "inget händer" Men i raids så åker jag ner till 20, väldigt irriternade, vet ej vad fan som är felet!

Vad har du för latency / ping i spelet?

Testa köra 3D Mark och återkom med vad du fick för FPS...

Och åter igen så testa köra in de senaste driversen från Ati alternativt optimerade drivers..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sökte lite på Google och kom fram till följande resultat...

1. Testa äldre drivrutiner i Windows 7 för att få tillgång till Lägre HZ men se till att avinstallera de nuvarande med Driver Celeaner eller Driver Sweeper.

2. Ladda hem och tvinga högre HZ med RivaTuner

RivaTuner

Sedan kan du få bättre FPS i Cs genom en tweakad config fil men bättre FPS innebär oftast sämre grafik!

Cs 1.6

Redigerad av arnada
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för latency / ping i spelet?

Testa köra 3D Mark och återkom med vad du fick för FPS...

Och åter igen så testa köra in de senaste driversen från Ati alternativt optimerade drivers..

Vad menar du med 3D Mark? ;P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för latency / ping i spelet?

Testa köra 3D Mark och återkom med vad du fick för FPS...

Och åter igen så testa köra in de senaste driversen från Ati alternativt optimerade drivers..

Sitter på 40-50 ping överallt i stort sett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med 3D Mark? ;P

Sitter på 40-50 ping överallt i stort sett.

Futuremark har flertal testprogram, 3DMark är programmet där man testar datorns prestanda i spel/grafik.

OBS! Att 3DMark är Shareware Men att du kan köra nödvändiga test för testa datorn prestanda.

När testen är klara får du en poäng samt FPS resultat från de olika testen!

-----

ps:

Har du bytat Drivrutiner än?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

Känns som nått är på tok för datorn ska ju klara WOW utan problem.

Testa köra in senaste drivrutinerna som Stenis nämnde, får du inte tillgång till fler HZ

Harkel... en LCD skall gå i 60Hz - inget annat.

Sedan löser inte ccleaner alla problem som många tror.

jens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Harkel... en LCD skall gå i 60Hz - inget annat.

Sedan löser inte ccleaner alla problem som många tror.

jens

Innan när jag hade mitt andra grafikkort, så körde jag i 4:3 läge så man får svarta kanter, och då kunde jag köra i 75 hz. Nu går det inte? Varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Harkel... en LCD skall gå i 60Hz - inget annat.

Sedan löser inte ccleaner alla problem som många tror.

jens

Innan när jag hade mitt andra grafikkort, så körde jag i 4:3 läge så man får svarta kanter, och då kunde jag köra i 75 hz. Nu går det inte? Varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

Innan när jag hade mitt andra grafikkort, så körde jag i 4:3 läge så man får svarta kanter, och då kunde jag köra i 75 hz. Nu går det inte? Varför?

För att... nu har du fått in rätt drivers med ditt nya grafikkort, och då anger den

inte okompatibla lägen som 75Hz. Den skall alltid gå i 60Hz.

Du får inte snabbare grafik för du kör i högre Hertz.

Sedan skall du inte överklocka med Riva som Arnada säger, det är gammalt skit-progg

som förstör, eldar upp grafikkorten, och är ens inte kompatibelt med ditt ATI.

jens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att... nu har du fått in rätt drivers med ditt nya grafikkort, och då anger den

inte okompatibla lägen som 75Hz. Den skall alltid gå i 60Hz.

Du får inte snabbare grafik för du kör i högre Hertz.

Sedan skall du inte överklocka med Riva som Arnada säger, det är gammalt skit-progg

som förstör, eldar upp grafikkorten, och är ens inte kompatibelt med ditt ATI.

jens

Överklockning innebär att man kör en datorkomponent i en högre klockfrekvens än specificerat av tillverkaren.
-Wikipedia

Har aldrig sagt att han skulle överklocka sitt grafikkort, sa att man kan tvinga högre hertz med riva tuner! Sen så beror de nog inte på programmet att folk eldar upp sina grafikkort, det beror på giriga människor som inte förstår vad överklockning innebär samt folk som inte volt-moddar sina grafikkort och tror ett grafikkort kan prestera 50% bättre utan mer ström och kylning... Offtopic.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...