Gå till innehåll

Windows 7 startar ej


göte

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hej alla

har fått in en dator med Windows 7 Ultimate som inte vill starta. Följande händer:

Startreparationen drar igång och kör på ett bra tag innan den talar om att den inte klarar att reparera W7

När jag så försöker att återställa till ett datum 10 dagar tidigare så funkar inte detta heller

Kör även Windows minnesdiagnostikverktyget utan att detta hittar något fel

Vid varje startförsök så börjar den att läsa in filer men sen drar Startreparationen igång

Eftersom det här är första gången som en Windows7-dator strular för mig så känns det lite ovant - Är det så här en HD-krasch i W7 visar sig eller är det något annat fel?????????

MVH

Göte

Redigerad av göte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Stoppa i recoveryskivan och gå till Command Prompt, (jag snodde bilden av e-son... :rolleyes: ) därav fel markerad...

Skriv: chkdsk /r

När den är färdig, prova att starta om datorn

Om det inte går, i med skivan igen...

Skriv: sfc /scannow

Testa igen.

post-2660-1273602586,96_thumb.png

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoppa i recoveryskivan och gå till Command Prompt, (jag snodde bilden av e-son... :rolleyes: ) därav fel markerad...

Skriv: chkdsk /r

När den är färdig, prova att starta om datorn

Om det inte går, i med skivan igen...

Skriv: sfc /scannow

Testa igen.

När jag testade chkdsk blev svaret: "Der går inte att låsa aktuell enhet. Det går inte att köra en diskkontroll för den här enheten eftersom den är skrivskyddad"

När jag testade sfc blev svaret: "En startreparation kräver omstart. Starta Windows och kör sfc igen" och sedan snurrar det på så här i all evighet

Så det är väl bara att bita i det sura äpplet och göra en ominstallation på en ny HD. Som tur är är det bara outlook.pst-filen som ägaren har på C:\ resten har han sparat på en annan HD.

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska skriva chkdsk c: /r

Inte säkert alls att det är C:/ som gäller... när man kör från boot-CD så gäller andra enhetsbeteckningar. Börja med chkdsk c: /r, och fortsätt uppåt i alfabetet tills felmeddelandet uteblir och chkdsk startar. Alltså... chkdsk c: /r, chkdsk d: /r, chkdsk e: /r... o.s.v. I "normalkonfigurationen" ligger den på e eller f.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska skriva chkdsk c: /r

Hej

Tack till Dwarf, Venoms & e-son

Lyckades köra chkdsk men utan bättre resultat

Bifogar skärmfoto på chkdsk:en

Tydligen så har en fil reparerats men datorn envisas ändå med att köra igång startreoparationen

MVH

Göte

post-4202-1273653474,82_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej

Tydligen så har en fil reparerats men datorn envisas ändå med att köra igång startreoparationen

MVH

Göte

Blir väl till att installera om på ny hårddisk

Ingen som kan tolka chkdsk:en

/Göte

Redigerad av göte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chkdsk har lagat en av Ad-Awares programfiler.

ja, men detta kan knappast ha varit anledningen till att W7 inte ville starta då problemet kvarstår - som jag tolkar det så är hårddisken mekaniskt felfri och Ad-Aware är nu Ok

men att det har hänt något med windowsinstallationen - rätta mig om jag har fel

jag borde alltså kunna installera om W7 på samma hårddisk eller...........

/Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chkdsk gör en kontroll av filsystemet och andra högre nivåer medan om man vill ha en kontroll av hårddisken på låg nivå så bör man köra hårddisktillverkarens testprogram. Det lägger man t ex på en CD-skiva som man startar datorn ifrån.

Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i BIOS eller i Enhetshanteraren (högerklick på Datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i BIOS eller i Enhetshanteraren (högerklick på Datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Tack för tipset Cecilia - tänkte inte på det :unsure:

HD:n är en Hitachi 165GB/7200rpm IDE med P/N: 14R9248 & S/N: C4CET3ZM -ska ge mig ut och leta efter deras testverktyg bara för att det kan vara lärorikt.

Pratade med kunden igår som var mycket irriterad över att ha mist 300 mailadresser till ett föreningsregister och då frågade jag honom om han inte kunde komma över med sin W7 -skiva för det fall att det blev aktuellt med en ominstallation.

Det blev lite tyst i luren men sen kröp det fram att det var en loaderversion av W7-ultimate vilket naturligtvis resulterade i en totalvägran från min sida att installera om detta. Så han fick alternativet att köpa en retail och en ny HD eller komma och hämta sin dator. :P

Kan tala om att han inte får sin outlook.pst fil förrän han har en giltig licens även på Office. Jag plockade fram den med "Stellat Phoenix" med hans HD i ett externt kabinett kopplad till en annan dator.

Stackars kille 2000:- för W7 + 500:- för en ny HD och ett par tusen för Office 2007

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir alltid misstänksam när det gäller Windows 7 Ultmate. Det är alldeles för många som har den varianten i förhållande till hur många som verkligen kan tänka sig att betala så mycket mer för Windows 7. Roligt att du vägrar hålla på med piratkopior :)

Har han inte licens för något annat Windows, en som kom med datorn? Det är ju ett alternativ för att slippa öppna plånboken så mycket.

Hitachi DFT http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm#DFT

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir alltid misstänksam när det gäller Windows 7 Ultmate. Det är alldeles för många som har den varianten i förhållande till hur många som verkligen kan tänka sig att betala så mycket mer för Windows 7. Roligt att du vägrar hålla på med piratkopior :)

Har han inte licens för något annat Windows, en som kom med datorn? Det är ju ett alternativ för att slippa öppna plånboken så mycket.

Hitachi DFT http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm#DFT

När jag tittar i chassit så verkar det vara ett hemmabygge eller en uppgradering - jag tror det har strulat sig med hans tidigare supportkille - men han borde kunna köpa

en OEM version och kanske en studentversion av Office 2003 på Tradera (Det borde gå att importera hans outlook.pst fil från Office 2007 till Office 2003 då studentversionen av Office 2007 saknar Outlook - vilket bl.a. jag beklagar - fattar inte vad Microsoft tänker på när de tar bort Outlook.)

Tack för länken till HItachi

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

...fattar inte vad Microsoft tänker på när de tar bort Outlook.

...pengar så klart! Man brukar säga att nöden är uppfinningarnas moder... men det tillhör dessvärre en svunnen tid. Numera är nöden ersatt av girigheten!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roligt att du vägrar hålla på med piratkopior :)

igår fick jag en OEM-version av W7 Home samt en studentversion av Office 2007 av killen. Alltid något

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...