Gå till innehåll

Hjälp! Problem med mitt windows 7


macon

Recommended Posts

Hej, jag har en hå bärbar som jag köpte för några månader sen. Den har ju windows 7 installerat.

Nu idag när jag satt och kollade på youtube och hade någon ner tankning på gång så slockna datorn helt!? Det kom upp någon blå skärm där det stog något om något fel. Sedan startade den om?? Jag fick då starta windows i normalt läge och allt funka som vanligt. Jag gjorde en virus sökning, tänkte om det var något virus men nej. Så jag sökte på log i windows och fick upp logboken. Där stog det att det varit ett kritiskt fel den senaste timmen. Som hette kernel power! Vad är detta? Någon som vet vad detta fel beror på?? Vad jag kan fatta och det lilla jag hitta på google så verkar det vaara något ström fel... I fel medelandets egenskaper står det. Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Det här felet kan orsakas om datorn har slutat svara, om den har crashat eller om strömförsörjningen oväntat bryts.

Tacksam för all hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att en så pass ny dator, inte ska behöva få BIOS uppdaterat.

Det är väl oftats när man har köpte en ny dator/moderkort som man behöver uppdatera BIOS. På en gammal dator kan man alltför oftast glömma nya BIOS releaser. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

OKej, vad är en bios?? Jag köpte den i januari den kostade 9000. Det har aldrig varit några problem förut.

Men en diskkontroll borde ju inte vara några problem. Hur gör jag en sån?

BIOS är de instruktioner som sitter i ett minne på moderkortet och talar om vilken typ av hårdvara du har innan själva Windows startas.

Läs mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/BIOS

Att uppdatera BIOS är en vansklig process, och rekommenderas ENDAST om tillverkaren av datormodellen uppmanar dig att göra det!

En diskkontroll gör du på följande sätt:

Du högerklickar på hårddisk ikonen och väljer "Egenskaper".

Under fliken "Verktyg" så väljer du alternativet "felkontroll" , klickar på "Kontollera nu.

Du får upp en ruta med två alternativ och kryssar du i båda, så startar du om datorn och låter datorn söka igenom hårddisken. OBS! Datorn skall vara nätansluten! Ej på batteri.

-------------------------------------------

Av problemet att döma, så misstänker jag starkt att du möjligen inte har en "stadig" inmatning av nätkabeln till datorn. Kan vara fel på adaptern eller möjligen nätaggregatet. Skulle isåfall åberopa garantifel och kontkata inköpstället.

Offtopic:

Hittade ett liknande problem på ett annat forum, poch där sade man bland annat att man skulle kolla hur nätaggregatet mådde.

http://www.sevenforu...rnel-power.html

Redigerad av ByggareBob
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att uppdatera BIOS är en vansklig process, och rekommenderas ENDAST om tillverkaren av datormodellen uppmanar dig att göra det!

Förr i tiden kanske det var lite bökigt att skapa en DOS diskett och sedan ändra om i BIOSen för att få de inställningar man ville ha. Men i dag är det inte mer avancerat än att köra Windows Update.

Många moderna moderkort låter dig köra BIOS-uppdateringen genom Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag sökte på log i windows och fick upp logboken. Där stog det att det varit ett kritiskt fel den senaste timmen. Som hette kernel power! Vad är detta? Någon som vet vad detta fel beror på?? Vad jag kan fatta och det lilla jag hitta på google så verkar det vaara något ström fel... I fel medelandets egenskaper står det. Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Det här felet kan orsakas om datorn har slutat svara, om den har crashat eller om strömförsörjningen oväntat bryts.

Felmeddelandet betyder bara att datorn stängdes av direkt och inte med en normal avstängning via Start - Stäng av.

Om det händer någon mer gång skriv ner den viktiga informationen på blåskärmen:

Högt upp ett felmeddelande med stora bokstäver (t ex BAD_POOL)

Långt ner rad med mest siffror (STOP...)

Under det ibland ett filnamn

Utifrån det kan man ibland komma fram till grundorsaken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Förr i tiden kanske det var lite bökigt att skapa en DOS diskett och sedan ändra om i BIOSen för att få de inställningar man ville ha. Men i dag är det inte mer avancerat än att köra Windows Update.

Många moderna moderkort låter dig köra BIOS-uppdateringen genom Windows.

Visst, själva proceduren är enkel, men om det blir fel version eller något avbrott, så går det käpprätt åt skogen, du får inga fler chanser..

Jag brukar därför inte uppmana folk till att uppgradera BIOS om inte tillverkaren råder Dig att göra det.

Och i och med att det är ett Kernel Power fel, så är m a o matningen av strömmen felorsaken, d v s en trasig eller defekt nätadapter eller nätaggregat, eller en dålig elleverantör (strömspikar!)

Redigerad av ByggareBob
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att en så pass ny dator, inte ska behöva få BIOS uppdaterat.

Däremot kan en diskkontroll var på sin plats, för att reparera eventuella fel, om felet berodde på strömförsörjningen.

Nja..beror på. Kolla tillverkarens site.

Min Dell som jag fick ny fick jag inom kort en ny Biosupdate till etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent allmänt bara...! Finns det NÅGRA datorer man bör kolla, och i förkommande fall uppgradera bios på, så är det just NYA datorer.

Dom levereras undantagslöst med bios-version 1, och dom buggar som minst lika undantagslöst framträder efter hand som moderkortsversionen börjar användas, behöver alltså åtgärdas med en ny bios-version. Följden blir att när flertalet användare startar upp sin nya dator, har det redan släppts ett antal uppgraderingar av bios.

Därför... kolla bios-version och "changelog" på eventuell ny version, och uppgradera i dom fall det kan tänkas ha någon inverkan på datorns funktion eller prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett modernt moderkort har också rutiner för att återställa BIOS om strömmen skulle gå när du uppdaterar BIOS.

Fel version är också något mindre troligt med de mer idiotsäkra uppdateringsprogrammen som körs under Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...