Superlight Posted July 2, 2010 Share Posted July 2, 2010 Måste till tandläkaren på tisdag och nu sitter jag här och är väldigt nervös. Gör det ont att dra ut tanden? Har ni tagit bort en tand förut? Hur gick det? Jag har aldrig dragit ut en tand förut så jag vet inte hur det känns. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted July 2, 2010 Share Posted July 2, 2010 Jag har dragit ut visdomständer.. Det är bra att det finns bedövning... Om du har en stor ångest och rädsla för detta, finns det möjlighet att göra ingreppet på sjukhus när du är sövd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunshine Posted July 2, 2010 Share Posted July 2, 2010 Hmmmmm. Jag har prob med en sidotand. Den är lös som f-n, men tänkt ta bort den själv. Hmmmm, gör ont! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superlight Posted July 2, 2010 Author Share Posted July 2, 2010 Jag har dragit ut visdomständer.. Det är bra att det finns bedövning... Om du har en stor ångest och rädsla för detta, finns det möjlighet att göra ingreppet på sjukhus när du är sövd. Det är precis en visdomstand jag ska dra ut, men gjorde det ont? Bedövning är självklart ett måste Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rebom Posted July 2, 2010 Share Posted July 2, 2010 (edited) Hmm nervös behöver du inte vara, jag drog ut 4 tänder utan bedövning. se det som en tävling nu=) Får jag se om du är "modigare" än mig=) Edited July 2, 2010 by Rebom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kudden Posted July 2, 2010 Share Posted July 2, 2010 Tandläkaren sa till mig att jag skulle dra mina visdomständer,men jag satte mig på tvären direkt och sa att man får inga tänder för att dras ut. Man använde dom på stenåldern sa han när man åt ben. Nästa gång hade jag bestämt mig. Han fick som han velat. Först tog han två på höger sida. Kändes ingenting. Nästa vänster sida.Inga problem alls. Hade hört skräckhistorier om att dra ut dom. Det var inga problem alls. Var inte orolig. Det var skönt att få bort dom. Då är det gjort och förr eller senare måste dom bort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ByggareBob Posted July 2, 2010 Share Posted July 2, 2010 (edited) Jag har dragit ut 8 tänder (4 för tendreglering på 80-talet, och 4 visdomständer) i mitt liv... Värst var väl den visdomstanden dom fick "dela" på. Ont??? Ja, efteråt i hålen som blir kan man få väldigt ont, jag själv fick Voltaren T mot infektionsrisken, det gäller att hålla rent när man dragit ut visdomständerna. Tycker nog att värken efteråt var värre än sjhälva ingreppet! Visdomständerna ligger kvar som en trofé i bokhyllan. Edited July 2, 2010 by ByggareBob Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarru Posted July 2, 2010 Share Posted July 2, 2010 Har väl haft mjölktänder ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cynthia Posted July 3, 2010 Share Posted July 3, 2010 Annars går det väl att göra som Emil gjorde med pigan Lina. Om man nu inte lider av höjdskräck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted July 4, 2010 Share Posted July 4, 2010 Visdomständer är det bra att dra ut eftersom de tenderar att sitta i vägen för de andra tänderna som ska växa. Så se det som en tandreglering om du inte har problem annars. Nej, det gör inte ont med ingreppet. Ja, det kan göra ont några dagar efteråt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superlight Posted July 5, 2010 Author Share Posted July 5, 2010 (edited) Okej, nu blev jag lite lugn. Jag glömde dock att ställa att tanden har inte kommit fram helt, men den syns. Hur brukar de ta i det när den syns lite? Edited July 5, 2010 by Superlight Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarru Posted July 5, 2010 Share Posted July 5, 2010 Det här är lite rått,, det beror på var tanden sitter och hur det ser ut. Tandläkaren kan ev. snitta lite i tandköttet för att komma åt tanden,, och De kan använda sig av tex. ett "litet" bräckjärn för att bända upp tanden. Det brukar bli några "stygn" efter ingreppet. Det kan göra lite ont ett par dagar efter. Det gör inte ont när det är bedövat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted July 5, 2010 Share Posted July 5, 2010 Oroa dig inte för mycket nu det blir säkert jättebra oavsett vad de gör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superlight Posted July 6, 2010 Author Share Posted July 6, 2010 Då var det klart, skulle svimma till början, men tandläkaren agerade snabbt och sa att böj ner huvudet och då kände jag mig bättre efteråt. Tack för alla svar, det gjorde inget ont faktiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted July 6, 2010 Share Posted July 6, 2010 HEJA dig Bra gjort Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarru Posted July 6, 2010 Share Posted July 6, 2010 Häftigt.. Bra gjort... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts