Gå till innehåll

Ladda ner Windows 7 SP1 beta nu!


e-son

Recommended Posts

"Publik" beta...

Det gäller att välja "rätt" occupation.

Jag valde "Other" då inget av alternativen stämmer in på mig. Svaret blev:

"The evaluation version you are attempting to download is for IT Professionals and Developers only".

Samma svar om man väljer Student, Consumer. Testade inga fler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller att välja "rätt" occupation.

Jag valde "Other" då inget av alternativen stämmer in på mig. Svaret blev:

"The evaluation version you are attempting to download is for IT Professionals and Developers only".

Samma svar om man väljer Student, Consumer. Testade inga fler.

Det är bara att "bli det dom vill att du skall vara"...! :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte lusläst någon info om detta SP men som jag fattat det innehåller det inga nyheter utan bara de buggfixar som kommit sedan release. Isåfall är det väl inte mycket mening bry sig om dessa betor/rc's då man redan har allt om man kört Windows Update kontinuerligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte lusläst någon info om detta SP men som jag fattat det innehåller det inga nyheter utan bara de buggfixar som kommit sedan release. Isåfall är det väl inte mycket mening bry sig om dessa betor/rc's då man redan har allt om man kört Windows Update kontinuerligt?

Om du inte har något problem så är svaret nej. Däremot innehåller SP1 ungefär 500 KB-artiklar/fixar och du har bara fått en bråkdel av dessa via Windows Update. För Windows 7 är det inga direkta nyheter men som sagt en hel del buggfixar som inte har skickats ut via Windows Update.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot innehåller SP1 ungefär 500 KB-artiklar/fixar och du har bara fått en bråkdel av dessa via Windows Update. För Windows 7 är det inga direkta nyheter men som sagt en hel del buggfixar som inte har skickats ut via Windows Update.

Tack för det svaret. Vill minnas att jag tjafsade med någon för några månader sedan som framhävde att endast samma saker som släppts via WU skulle inkluderas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det svaret. Vill minnas att jag tjafsade med någon för några månader sedan som framhävde att endast samma saker som släppts via WU skulle inkluderas.

Däremot är det så att alla de viktigaste buggfixarna släpps via Windows Update, men som sagt, du får nästan 500 ytterligare buggfixar med ett service pack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok det finns ju en del små irritationsmoment som mycket väl kan vara buggar snarare än korkade designval, så med lite tur kan man kanske bli av med några av dem då. Men då undrar man ju varför man inte kunnat få dessa extra buggfixar via WU, kanske inte nödv'ndigtvis som viktiga uppdateringar men åtminstone som frivillga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok det finns ju en del små irritationsmoment som mycket väl kan vara buggar snarare än korkade designval, så med lite tur kan man kanske bli av med några av dem då. Men då undrar man ju varför man inte kunnat få dessa extra buggfixar via WU, kanske inte nödv'ndigtvis som viktiga uppdateringar men åtminstone som frivillga?

Det finns två kodträd för Windowspatchar, ett träd för fixar som går ut till allmänheten (via Windows Update) och ett träd där andra mindre buggar åtgärdas (hotfixar som endast kan beställas av MS). Den stora skillnaden mellan dessa är att patchar som går ut via Windows Update till att börja med åtgärdar problem som "många" har men det är också att Windows Update-patcharna testas ordentligt för att inte orsaka problem. Vanliga hotfixar åtgärdar specifika fel och testas inte på samma sätt och kan därför ge andra problem om de intalleras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men de måste väl ha testats ordentligt innan de läggs med på SP? Eller ska det anses som ett lotteri att installera SP när den slutgiltiga versionen kommer också? Det brukar väl vara både rekommendation och i många fall krav att man ser till att uppgradera sitt Windows med senaste SP för att vara garanterad funktionalitet/support?

Och jag antar att de inte väntar till veckan innan SP release och testar alla patchar samtidigt utan att många av dem ansetts stabila sedan lång tid tillbaka och då lika gärna kunde ha släpps ut på WU då också? Men kanske handlar det lite om att de vill att SP ska innehålla något som inte funnits tillgängligt tidigare också för att göra en större grej av det.

Jaja mitt Windows funkar som sagt ganska bra som det är så jag har ingen brådska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det sker inga extra tester på varje enskild hotfix innan ett service pack går i beta eftersom alla fixar i systemfilerna då slås samman. Testningen av service packet blir den testning som sker och därför brukar ett service pack testas under lång tid, ofta ett halvår-år.

Sen är det ju också så att hotfixarna testas hela tiden av de kunder som installerar dessa för att lösa ett specifkt problem, så helt otestade är de ändå inte.

Eftersom varje buggfix man gör potentiellt sett genererar 8 nya buggar (har för mig att jag läst denna siffra någon gång för länge sedan) så vill man inte skicka ut allt till alla användare eftersom det är troligt att det ställer till mer problem än det gör nytta. För att minimera antalet problem för användarna och för att underlätta för supporten så väljer man att skicka ut riktade uppdateringar med fixar som berör ett större antal användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Evaluation copy i nedre högra hörnet. Antar att det är standard vid SP betatest.

post-591-001649500 1279461729_thumb.png

Är inte det att det är en utvärdering av själva Windows 7, det har väl inte med SP1 att göra eller??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte det att det är en utvärdering av själva Windows 7, det har väl inte med SP1 att göra eller??

Windows 7 är en äkta licens som jag har aktiverat sedan länge. Så evaluation måste vara relaterat till SP1.

Det var ett tag sedan jag senast testade ett SP, men om jag inte minns fel så var det också då Evaluation copy i nedere högra hörnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Är inte det att det är en utvärdering av själva Windows 7, det har väl inte med SP1 att göra eller??

Finns en här som har installerat SP1 och han har inte något sådant vattenmärke i hörnet. :(

http://www.dl4all.com/software/311386-windows-7-sp1-760116537100327-0053_update_sp1_wave0-b1sp10_dvd.html

Redigerad av Cynthia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Finns en här som har installerat SP1 och han har inte något sådant vattenmärke i hörnet.

Han kanske har kört "Watermark remover"? :)

Såg också på bilderna att denne har en äldre version, nämligen v153. Den version jag fick via Windows Update är v178.

post-591-081879100 1279465285_thumb.png

Vattenmärket är helt i sin ordning:

"Just to clarify, the Evaluation Version watermark has no effect on the activation or genuine state of the operating system. It is just there to remind you that the SP1 is installed"

http://social.technet.microsoft.com/Forums/en/w7itproSP/threads

Redigerad av Japanmannen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

"Just to clarify, the Evaluation Version watermark has no effect on the activation or genuine state of the operating system. It is just there to remind you that the SP1 is installed"

http://social.technet.microsoft.com/Forums/en/w7itproSP/threads

Länken går till ett forum, inte ett träd. :(

Redigerad av Cynthia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han kanske har kört "Watermark remover"? :)

Såg också på bilderna att denne har en äldre version, nämligen v153. Den version jag fick via Windows Update är v178.

post-591-081879100 1279465285_thumb.png

Vattenmärket är helt i sin ordning:

"Just to clarify, the Evaluation Version watermark has no effect on the activation or genuine state of the operating system. It is just there to remind you that the SP1 is installed"

http://social.technet.microsoft.com/Forums/en/w7itproSP/threads

Där ser man... När kommer publikt SP1 ut???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...