Gå till innehåll

Positivt och negativt om Boxer ADSL-abb?


Recommended Posts

Har du BBB ADSL idag, och Boxers abbonemang är också ADSL, så spelar det nog ingen roll vilket du har, då boxer troligtvis inte kommer kunna leverera snabbare.

Eftersom det är samma ledning och samma telefonstation som används av systemet, det är ju bara som två olika namn på samma sak.

Hastigheten du kan få levererad beror inte på vem som levererar (om du inte begränsar det i abbonemanget) utan på hur långt du har till din

telefonstation samt vilket skick telefonledningarna är..

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det som är det lustiga att där jag bor kan Telia leverera upp till 24 Mbit och BBB bara 6-8 Mbit???

Lägg märke till att "UPP TILL 24" kan vara allt från 0-24.

Det bäst att göra är att ringa runt till de olika och be om ordentliga besked och be dem göra mätningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det som är det lustiga att där jag bor kan Telia leverera upp till 24 Mbit och BBB bara 6-8 Mbit???

BBB köper access av Telia (Skanova) och vill helt enkelt inte betala Telias pris för 24MB. Därför erbjuder dom inte högre hastighet än 8MB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BBB köper access av Telia (Skanova) och vill helt enkelt inte betala Telias pris för 24MB. Därför erbjuder dom inte högre hastighet än 8MB

Intressant och känna till. Då kanske det är kört hos andra leverantörer än Telia.

Lägg märke till att "UPP TILL 24" kan vara allt från 0-24.

Det bäst att göra är att ringa runt till de olika och be om ordentliga besked och be dem göra mätningar.

Vill inte betala för 24 Mbit och få under 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill inte betala för 24 Mbit och få under 10.

Det behöver du inte eftersom Telias (liksom andras) abonnemang heter 12-24 Mbit/s och du är då garanterad 12 Mbit/s. Om det inte skulle fungera fast det borde gå bra med 12 Mbit/s blir du nedflyttad till abonnemanget 6-8 Mbit/s utan extra kostnad. Samt att de har bytesrätt:

Därför har vi bytesrätt på bredbandet. Inom en månad efter leverans byter du hastighet utan att betala bytesavgift.
http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/bredband/bredband-via-telejacket/ombredbandviatelejacket/?sl=privat_produkter_tjanster_bredband_bredband-via-telejacket_ombredbandviatelejacket
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid varit väldigt anti Telia och skulle förmodligen inte testat deras ADSL om det inte vore för att de var de enda som levererade ADSL i mitt område när jag skaffade det för ca 5 år sedan. Men jag är glad att jag gjorde det för jag har verkligen varit nöjd med mitt 24Mb både vad gäller hastighet men framförallt stabiliteten. Testade även deras IPTV under ett år och även det var stabilt och påverkade inte mitt bredband mer än vad de förvarnat. Kort sagt jag tycker inte du ska vara rädd för att prova Telias ADSL. Du kan som sagt be dem göra en mätning innan för att utesluta några uppenbara problem.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid varit väldigt anti Telia och skulle förmodligen inte testat deras ADSL om det inte vore för att de var de enda som levererade ADSL i mitt område när jag skaffade det för ca 5 år sedan. Men jag är glad att jag gjorde det för jag har verkligen varit nöjd med mitt 24Mb både vad gäller hastighet men framförallt stabiliteten. Testade även deras IPTV under ett år och även det var stabilt och påverkade inte mitt bredband mer än vad de förvarnat. Kort sagt jag tycker inte du ska vara rädd för att prova Telias ADSL. Du kan som sagt be dem göra en mätning innan för att utesluta några uppenbara problem.

Jag har haft Telia innan jag fick 100 Mbit när jag bodde i lägenhet för några år sedan och håller med om att deras kvalite är ok. Det som stör en är priset. Ska man vara tvungen att betala ca 350 kr/mån för ett ok bredband?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det borde man absolut inte behöva, det är ett riktigt svinigt pris och är en god anledning att fortsätta vara anti Telia och deras strategier för att hålla tillbaka utvecklingen och uppe priserna. Men som sagt det funkar iaf bra.

Tyvärr är det för få stora leverantörer på bredbandsmarknaden i Sverige och därför obefintlig konkurrens och höga priser för oss konsumenter.

Redigerad av fredde
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det för få stora leverantörer på bredbandsmarknaden i Sverige och därför obefintlig konkurrens och höga priser för oss konsumenter.

Sant fast det handlar nog snarare om monopolet på kopparledningarna om man ska vara specifik. På de ställen där det varit lönsamt att bygga öppna stadsnät och liknande verkar konkurrensen funka ganska bra med tanke på att man som kund betalar en bråkdel och får otroligt mycket mer jämfört med ADSL. Men man ska kanske inte klandra Telia/Skanova för mycket, hutlösa priser på ADSL är väl snart deras enda inkomstkälla när allt mer går mobilt eller över TCP/IP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja,inte alla stadsnät i alla fall. Kolla den här jämförelsen i Karlstads stadsnät. Inte mycket som skiljer, ser mer ut som en kartellbildning.

http://www.stadsnat.karlstad.se/serviceguide/consumers/internet

Jag har turen att bo i en brf. som har bredbandsbolagets nät i huset. Kostnad 125kr/mån för 100/100. :) Som dessutom ingår i hyran utan tillägg.:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...