Gå till innehåll

Datorn svart


gnamcode

Recommended Posts

Hallå, kort beskrivning: virus i datorn, startade om sig själv, uppenbara driftsproblem, dog, vid start "toshiba", sen inget utom svart. Vad göra?

starta om i felsäkert läge och scanna med ett start anti-malware som använder flera antivirus scaners.

d.v.s Hitman Pro

lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå, kort beskrivning: virus i datorn, startade om sig själv, uppenbara driftsproblem, dog, vid start "toshiba", sen inget utom svart. Vad göra?

Kan du beskriva något mer om hur "viruset" betedde sig? För om det bara var att datorn startade om sig följt av allmänna problem kan det ju vara något hårdvarufel. En djupare beskrivning kan ju göra att man vet vad för sorts antivirusprogram etc som verkligen gör nytta mot just den typen av skadligt program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du beskriva något mer om hur "viruset" betedde sig? För om det bara var att datorn startade om sig följt av allmänna problem kan det ju vara något hårdvarufel. En djupare beskrivning kan ju göra att man vet vad för sorts antivirusprogram etc som verkligen gör nytta mot just den typen av skadligt program.

Jag har ju flera datorer så denna la jag bara undan då felet uppstod. Det var ett par månader sen men innan den startade om kom det upp flera dialogrutor med varningstext i, vad det stod minns jag inte.

Tyvärr kan jag inte vara mer specifik. Önskar helt plötsligt att jag tagit tag idetta på en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att starta den i felsäkert läge. Det enda jag kan göra är att gå in i setup.

Får du något felmeddelande från BIOS (setup)? Syns hårddisken i BIOS?

Om du inte har börjat med AVG Rescue än så finns SARDU som lägger in flera stycken antivirusprogram på ett enda USB-minne:

http://www.raymond.cc/blog/archives/2009/08/31/integrate-multiple-antivirus-rescue-disk-into-one-single-disc-or-usb-flash-drive-with-sardu/

Om något hittas så försök spara loggar/resultat för de kan användas för att förstå vad datorn råkat ut för och vad mer som kan finnas kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har börjat med AVG Rescue än så finns SARDU som lägger in flera stycken antivirusprogram på ett enda USB-minne:

http://www.raymond.c...ive-with-sardu/

Tycks inte fungera på W7 x64... programmet startar men kan inte hitta några .iso filer efter nerladdningen. Hittar ej heller USB stickan som ska användas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycks inte fungera på W7 x64... programmet startar men kan inte hitta några .iso filer efter nerladdningen. Hittar ej heller USB stickan som ska användas.

Jodå... det funkar här i alla fall!

Du kanske måste flytta iso-filerna till rätt mapp... .\SARDU_1.0.7.3\ISO

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara så... det jag gjorde var att hämta ner programmet till katalog, hämta ner alla .iso till samma katalog, starta sardu... sedan är det stopp hittar inte .iso eller usb.

edit.

Sardu skapar sin iso helt ok, men utan alla andra nerladdade filer. antagligen har jag missat något mer...

Edit2.

Jag missade en lite detalj... så är det om man inte läser ordentligt i instruktionerna. Nu funkar det, även med trinity..

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du något felmeddelande från BIOS (setup)? Syns hårddisken i BIOS?

Om du inte har börjat med AVG Rescue än så finns SARDU som lägger in flera stycken antivirusprogram på ett enda USB-minne:

http://www.raymond.cc/blog/archives/2009/08/31/integrate-multiple-antivirus-rescue-disk-into-one-single-disc-or-usb-flash-drive-with-sardu/

Om något hittas så försök spara loggar/resultat för de kan användas för att förstå vad datorn råkat ut för och vad mer som kan finnas kvar.

Ok, har kollar upp det du tipsade om. Men som du märker är detta inte min starkaste sida, för om jag förstod instruktionerna rätt så gäller det den dator som jag utför det på. Eller installeras allt på usb? ursäkta min korkskallehet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, har kollar upp det du tipsade om. Men som du märker är detta inte min starkaste sida, för om jag förstod instruktionerna rätt så gäller det den dator som jag utför det på. Eller installeras allt på usb? ursäkta min korkskallehet.

Ladda ner och skapa en bootbar usb sticka på en "fungerande dator", när du är klar, boota den trasiga datorn med usb du precis skapat.

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ner och skapa en bootbar usb sticka på en "fungerande dator", när du är klar, boota den trasiga datorn med usb du precis skapat.

jag har laddat hem WAIK på skrivbordet för att göra usbstickan bootbar men WAIK ligger som en .img-fil och kan inte öppnas. vad gör jag då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...