Gå till innehåll

Hårddiskcrasch


Recommended Posts

Har en RAID0 array med 2 diskar och en tredje disk som backup.

Plötsligt en dag kunde jag ej komma åt backupdisken i Windows. Den syntes ej, varken i Explorer eller Diskhantering.

I BIOS såg jag disken och vilken port den var kopplad till.

Under datoruppstarten såg jag disken som "Not member disk" och RAID-diskarna som "Member disk".

Kopplade backuphårddisken till en annan port på moderkortet, men det blev ingen skillnad. Testade på en tredje port och utan att ha den inkopplad alls. Efter det kunde jag ej logga in på datorn, då den ena RAID-disken visade "Member disk offline". Tog bort RAID0 och skapade en ny och installerade om alla operativsystem utan problem.

Nu visade backup-disken Smart Status bad. Testade disken på annan dator, men samma status.

Crasch alltså?

Något som har något tips om det finns möjlighet att rädda filer från disken? Jag kan fortfarande se den i BIOS, men inte i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senaste versionen av Puppy ser inte exakt likadan ut, men funktionerna är dom samma! En nyhet när man bootar upp bara... man kan välja att logga direkt in Puppy, utan alla val i den vanliga bootmenyn. Jag vet dock inte säkert om man får med sig svensk tangentbordslayout då.

Edit:

Tog mig en titt på senaste Puppy... man behöver faktiskt inte röra ett finger! Bara luta dig tillbaka och vänta tills den har loggat in. Tryck sen OK i välkomstfönstret, så kan du montera dina diskar... om den trasiga hittas! Det är visserligen amerikansk tangentbordslayout, men det spelar ju ingen roll om du gör det du skall med hjälp av musen.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara luta dig tillbaka och vänta tills den har loggat in. Tryck sen OK i välkomstfönstret, så kan du montera dina diskar... om den trasiga hittas!

Mycket enkelt vill jag säga.

Den syns inte bland diskarna och inte heller via Puppy Drive Mounter. Via GParted ser jag den med följande status:

post-591-040796800 1285004877_thumb.jpg

Vid uppstarten av datorn syns följande status:

S.M.A.R.T. Capable and Status BAD

Den andra disken visar: S.M.A.R.T. Capable and Status OK

Efter det måsta jag trycka F1 för att fortsätta. Vilket innebär att BIOS anser något är fel?

Jag har alltså testat i min andra dator.

I BIOS syns disken och jag kan inte se där att något är fel.

Går det att köra check disk vid omstart?

Redigerad av Japanmannen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut som du har tappat partitionstabellen. Möjligen kan något Partition Recovery program fixa saken. Jag har dock väldigt lite (ingen) erfarenhet av dylika räddningsaktioner.

Partition recovery (demo version) hittar alla filer. Är man nöjd med den funna informationen, så sparar man partitionstabellen. Men det går inte med demoversionen, utan bara med den komersiella ($35.95). Får fundera över natten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt programmet TestDisk för att fixa till en skadad partition en gång och rekommenderat det till andra som har blivit hjälpta av det några gånger men inte riktigt alla. Det finns t ex på System Rescue CD http://www.sysresccd.org/ och Ultimate Boot CD http://www.ultimatebootcd.com/. Kräver dock en del datorvana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar få lite hopp om att kunna nå filerna.

Kopplade disken till en annan SATA-kontroller och då ser MiniTool följande:

post-591-076908200 1285054058_thumb.png

Det är alltså Disk 3 Lager det gäller.

Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare, vill vara säker på att inte förlora något.

Några av de tipsade programmen kan inte köras i 64-bitars Windows, men tack ändå!

Redigerad av Japanmannen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ Cecilia

Disken saknar partitionstabell... eller den är korrupt. Därför kan den inte hanteras på vanligt sätt utan man måste återskapa partitionstabellen på något sätt, alternativt kopiera data till annan formaterad partition/disk.

@ Japanmannen

Du har 4 "Wizards" i miniTool... prova dom! I bägge "Copy-wizards" antar jag att du behöver en ledig disk/partition för att för över data till. "Partition recovery wizard" skulle jag tro, kommer att försöka återskapa en fungerande partitionstabell på disken. Lyckas den så bör disken bli åtkomlig på normalt vis.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där ser det ju ut som att det finns en vanlig NTFS-partition på disken och att ca 65 GB av 140 GB används, dvs det ser helt normalt ut. Går det inte att se filerna i Utforskaren/Datorn?

Nej de går inte att se i Explorer. Har fått fram en bild till, som visar status i Disk Management och Device Manager. Filsystemet är RAW (vad det nu innebär) och allt är ledigt på disken. Men MiniTool visar alla filer och även Partition Recovery.

post-591-073543000 1285066245_thumb.png

post-591-025366000 1285066537_thumb.png

Några funderingar, varför visar Device Manager disken (den krånglande) som SCSI? Alla diskar i datorn är SATA.

Om jag deletar disk E, räcker den till för att kopiera från disk H till den? Filerna på disk H är på totalt 64GB och E är på totalt 69GB. Eller behöver jag en minst lika stor disk/partition?

Mycket tacksam för respons!

Har ingen brådska, utan vill vara säker på vad jag gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...varför visar Device Manager disken (den krånglande) som SCSI?

Jag skulle tro att det finns något på disken som får windows att tro att den ingår i en raid-konfiguration, och att det också är därför som partitionstabellen är oläslig.

Om jag deletar disk E, räcker den till för att kopiera från disk H till den? Filerna på disk H är på totalt 64GB och E är på totalt 69GB. Eller behöver jag en minst lika stor disk/partition?

Om du kör en filkopiering istället för att kopiera hela disken bör det fungera.

Om du lyckas säkra filerna till en annan disk, hade det varit väldigt intressant att se om det fungerar även med en partitionsåterställning innan du formaterar disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kör en filkopiering istället för att kopiera hela disken bör det fungera.

Något solklart alternativ för filkopiering ser jag inte, utan bara "Copy partition" och "Copy disk". Mitt val är "Copy partition", men det kommer inte igång. Står hela tiden på 0%. Har varit igång ca 30 min.

Har tagit bort tidigare partition D på disk 1 och valt den partitionen att spara kopian på. Då partitionen inte var tillräckligt stor, så testade jag Vistas diskhanterare för att utöka den på bekostnad av partitionen med Vista. Blev lite förvånad när jag nära nog kunde halvera Vistapartitionen, från 146GB till 84GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att simulera sådant här... för att inte säga omöjligt, så jag får gissa jag också. Till att börja med måste ju disken du skall flytta data TILL, vara formaterad. Sen gissar jag att det är "Free data recovery wizard" som möjligen kan kopiera data.

Edit:

För att kopiera disk eller partition, måste du säkerligen ha en disk som är minst lika stor att kopiera TILL.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som av en slump dök det upp ett program i ett av mina flöden, som kan återställa data. Portabelt och mycket enkelt program. Kan NTFSWalker "se" din krånglande disk så kan det nog inte bli enklare än så här...! Skanna, högerklicka på en hittad fil och välj "select all", högerklicka igen och välj "Save selected files" och välj plats att spara på. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med måste ju disken du skall flytta data TILL, vara formaterad. Sen gissar jag att det är "Free data recovery wizard" som möjligen kan kopiera data.

Har väl hållit på för mycket med detta idag. Formatera hade jag missat att göra. Formaterar just nu några partitioner.

"Free data recovery wizard" leder till ytterligare ett gratis för "Home users" program. Det börjar med att skanna disken, men kommer bara till 63%, sedan är det stopp.

Hittade i alla fall alternativet att kopiera innehållet och väntar nu bara på att formateringen ska bli klar.

Passade på att göra en "Surface test" på krångeldisken. Ser ut så här:

post-591-080527400 1285090049_thumb.png

Som av en slump dök det upp ett program i ett av mina flöden, som kan återställa data.

Ska genast testa detta, bara formateringen blir klar.

Tack för ditt tålamod!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan "se" din krånglande disk så kan det nog inte bli enklare än så här...!

Tyvärr, Walker startar inte om disken är inkopplad. Rycker jag ur den, så öppnas Walker.

När jag startar kopiering av data i MiniTool, så går det bara till 20%. Sedan är det stopp.

Hade formaterat disken innan jag började kopieringen, men då jag tittar på disken efter stoppet är formatteringen borta och disken har status "unallocated".

Gör ett uppehåll med problemlösningen till helgen, hela dagen har gått och jag är inte närmare en lösning.

Tack så länge!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...