Gå till innehåll

I princip alla program kraschar?


havrelina

Recommended Posts

Hejsan.

Jag har ett problem. Det är att i princip alla program kraschar. Från början var det bara spelet The Sims 3.

Men nu har även andra program börjat krascha. Både program som voddler och spotify, men även windows media player och iTunes.

Sedan kan jag inte se på filmklipp eller spela spel på internet eftersom flash player kraschar. Ibland när jag tittar på Youtubeklipp blir grafiken helt puckad och den hinner inte med i samma takt som ljudet och därför smetas den ut. Om du förstår vad jag menar.

Det enda programen som jag vet inte har kraschat är typ spindelharpan och hjärter...

Alla kraschar sker vid helt olika tidpunkter och alltså inte när jag gör något speciellt. Så ibland kan jag tex. spela musik under en längre tid utan att det händer någonting.

Jag har en nyinköpt bärbar Acer med windows 7, 64bit.

Dessa saker provade jag när The Sims 3 började krascha, men utan att det blev bättre:

- Installera om spelet

- Stänga av UAC

- Provat att spela spelet i fönsterläge

- Kollat så att alla drivrutiner är uppdaterade

- Ändrat till 16-bit färg

Jag har hört om flera som har det här problemet. Både med windows 7 och vista. Är det något vanligt fel som inte går att göra något åt? Eller ska jag försöka lämna datorn till support?

Tacksam för svar.

/Lina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte normalt att program kraschar, oavsett vilket Windows man har. När du skriver att ett program kraschar vad är det då mer exakt vad som händer? Programmet avslutas utan något felmeddelande eller något annat?

Min gissning är att supporten kommer att börja med att installera om Windows för att ta reda på om det är något som beror på Windows, drivrutiner och program eller om problemet beror på hårdvarufel. Du skulle därför kunna börja med göra det själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

havrelina!

Du måste haft en enorm otur med din dator. Någon måste ju förstås råka ut föer ett måndagsex och det är kanske det du gjort.

Är det inte så, finns bara handhavandefel att luta sig emot. Dagens datorer är väldigt driftsäkra, man ska inte behöva vara rädd för att använda dom till det dom är till för. Naturligtvis kan installationer av program över vad systemet förmår klara, orsaka att datorn havererar eller kraschar. Därför måste man noga ta reda på vad systemet klarar innan man installerar program, spel och dylikt.

Eftersom datorn är ny, borde du få den utbytt, eller lämna tillbaka den, om du har ångerrätt och köp på annat ställe, beroende på vilken hjälp du får förstås.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte normalt att program kraschar, oavsett vilket Windows man har. När du skriver att ett program kraschar vad är det då mer exakt vad som händer? Programmet avslutas utan något felmeddelande eller något annat?

Min gissning är att supporten kommer att börja med att installera om Windows för att ta reda på om det är något som beror på Windows, drivrutiner och program eller om problemet beror på hårdvarufel. Du skulle därför kunna börja med göra det själv.

Okej, men det går inte att installera om windows om man inte köpte det med skivan va? För det gjorde jag inte... men jag har köpt en extern hårddisk nu iaf så jag ska göra back-up och så. Om jag/någon annan installerar om då kommer filerna vara kvar på den externa va så jag kan lägga över dem igen sedan?

Det som häner är att det kommer upp ett fönster där det står att det har uppstått ett problem och att windows försöker hitta en lösning... men den hittar aldrig någon lösning. När webbläsaren kraschar står det att den kraschar och oftast går det att återskapa det man håller på med där. När The Sims kraschar står det ingenting, man bara hamnar på skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

havrelina!

Du måste haft en enorm otur med din dator. Någon måste ju förstås råka ut föer ett måndagsex och det är kanske det du gjort.

Är det inte så, finns bara handhavandefel att luta sig emot. Dagens datorer är väldigt driftsäkra, man ska inte behöva vara rädd för att använda dom till det dom är till för. Naturligtvis kan installationer av program över vad systemet förmår klara, orsaka att datorn havererar eller kraschar. Därför måste man noga ta reda på vad systemet klarar innan man installerar program, spel och dylikt.

Eftersom datorn är ny, borde du få den utbytt, eller lämna tillbaka den, om du har ångerrätt och köp på annat ställe, beroende på vilken hjälp du får förstås.

Hmm, okej. Alltså den är inte helt ny. Den fungerade felfritt i cirka en månad innan den började krascha. Men jag vet inte vad jag skulle kunnat gjort för fel? Det bara hände liksom. Jag kollade noga, flera gånger att datorn klarade av systemkraven för The Sims och det gjorde den gott och väl. Men om det vore så skulle väl bara just Sims krascha?

Tack ska ni ha för hjälpen i alla fall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men det går inte att installera om windows om man inte köpte det med skivan va? För det gjorde jag inte... men jag har köpt en extern hårddisk nu iaf så jag ska göra back-up och så. Om jag/någon annan installerar om då kommer filerna vara kvar på den externa va så jag kan lägga över dem igen sedan?

Det som häner är att det kommer upp ett fönster där det står att det har uppstått ett problem och att windows försöker hitta en lösning... men den hittar aldrig någon lösning. När webbläsaren kraschar står det att den kraschar och oftast går det att återskapa det man håller på med där. När The Sims kraschar står det ingenting, man bara hamnar på skrivbordet.

Datorer där Windows är förinstallerade ska dels ha en möjlighet att bränna DVD-skivor att användas vid en ominstallation t ex när hårddisken har gått sönder och dels kan man göra en återställning till leveransskick vilket i praktiken är samma sak som en ominstallation. Du bör kolla i datormanualen hur du skapar DVD-skivorna och förstås göra det.

Den externa hårddisken rörs inte under en ominstallation eller återställning till leveransskick. Den bör dessutom inte vara ansluten under tiden.

Nu kommer jag inte ihåg vad det heter i Windows 7 men det finns något att välja i Kontrollpanelen som låter en se problemrapporter och lämpliga åtgärder, kanske Åtgärdscentrum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorer där Windows är förinstallerade ska dels ha en möjlighet att bränna DVD-skivor att användas vid en ominstallation t ex när hårddisken har gått sönder och dels kan man göra en återställning till leveransskick vilket i praktiken är samma sak som en ominstallation. Du bör kolla i datormanualen hur du skapar DVD-skivorna och förstås göra det.

Den externa hårddisken rörs inte under en ominstallation eller återställning till leveransskick. Den bör dessutom inte vara ansluten under tiden.

Nu kommer jag inte ihåg vad det heter i Windows 7 men det finns något att välja i Kontrollpanelen som låter en se problemrapporter och lämpliga åtgärder, kanske Åtgärdscentrum.

Okej.

Jag har försökt göra en grej som heter systemåterställning för ett tag sedan, men det fanns inget datum som var tillräckligt tidigt. Var det det du menade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, systemåterställning till ett visst datum är en annan sak än återställning till leveransskick även om återställning (engelska recovery) ingår i båda termerna.

Jag hittade något som heter återställning till fabrikstillstånd... kan det vara det?

frågan är om jag har en back-up nu, kan jag göra detta då utan att något försvinner? (förutom alla program)

Jag är lite rädd för att göra något som jag inte har så bra koll på.... och att något viktigt ska försvinna.

Hm.. det står om någonting som heter systemavbildning. Var det vad du menade att jag skulle göra på DVD-skivorna?

Redigerad av havrelina
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir precis som namnet beskriver: fabriksåterställd! Det som fanns i datorn när du packade upp den finns. Allt annat borta. Att du skapat en backup beror ju på i vilken typ av och var du sparat den. Är det verkligen en backup på alla dokument osv... eller en annan typ av backup? Har du sen sparat backupen på en annan partition eller hårddisk eller t o m dvd-skiva? Har du sparat den på C så försvinner den, juh.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir precis som namnet beskriver: fabriksåterställd! Det som fanns i datorn när du packade upp den finns. Allt annat borta. Att du skapat en backup beror ju på i vilken typ av och var du sparat den. Är det verkligen en backup på alla dokument osv... eller en annan typ av backup? Har du sen sparat backupen på en annan partition eller hårddisk eller t o m dvd-skiva? Har du sparat den på C så försvinner den, juh.

// Manneman

Okej, så jag behöver inte spara/kopiera windowsfilerna? I sådana fall är det ju bara att köra på.

Ja jag har en extern hårddisk med film, musik, bilder och dokument. Alltså inte på C eller annat.

Då gör jag det nu...

Redigerad av havrelina
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm.. det står om någonting som heter systemavbildning. Var det vad du menade att jag skulle göra på DVD-skivorna?

En systemavbildning är en kopia av hur hårddisken ser ut precis nu, se http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/What-is-a-system-image så det är en annan sak. Vem har tillverkat datorn och vad är det för datormodell?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort återställningen dessvärre blev det bara ännu mer problem av det... :(

Innan den var klar kom det upp en blåskärm där det stod att det var problem och att man skulle stänga av datorn, så gjorde jag det och när jag startade om började den installera om precis som första gången, fast mycket segare och vid ett tillfälle har den även frysit fast så jag fick ta bort batteriet för att starta om.... :( Buhu. Jag blir tokig.

Just nu installeras den sista uppdateringen 26 av 26, men den har hållit på i hundra år. Det är någonting som inte är helt okej...

Nu kommer jag aldrig kunna bevisa att det inte var jag som gjorde något fel med den...

Ja,ja det var värt ett försök i alla fall.

Redigerad av havrelina
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En systemavbildning är en kopia av hur hårddisken ser ut precis nu, se http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/What-is-a-system-image så det är en annan sak. Vem har tillverkat datorn och vad är det för datormodell?

Acer Aspire 5820TG...

Jag skulle ha lyssnat på en som sade att Acer är skitdatorer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har flera Acer hemma så inget generellt problem med dem. Men det verkar som att det kan vara något hårdvaruproblem med datorn, t ex fel på RAM-minne eller hårddisk.

Testa minnet med ett minnestestprogram enligt beskrivningen på sidan http://www.sevenforums.com/tutorials/715-memory-diagnostics-tool.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kommer jag aldrig kunna bevisa att det inte var jag som gjorde något fel med den...

Jodå... det första en verkstad gör, precis som du nu gjort, är att fabriksåterställa datorn. Eftersom du får problem redan under återställningen så pekar det på ovanstående inlägg... någon typ av hårdvaruvajsing. Som Cecilia föreslår så finns det flera diagnosprogram för att fastställa olika hårdvaruproblem. Dessa är helt OK men känner du dig obekväm med dessa, eller att de helt enkelt inte säger dig något, så ska du lämna in datorn.

Så misströsta inte... lämna in den där du köpte den... garantin ska ta hand om det.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Om ni undrar så har jag nu fått tillbaka datorn från service där de bytte hårddisk och moderkort.

Men nu har jag upptäckt att det inte har blivit någon skillnad alls... det första som hände var att ett program jag installerade inte svarade och så kom det upp massa konstiga streck. Shockwave flash fungerar inte heller.

Och nu är jag arg.

Ska jag kräva en ny?

(Vilket säkert inte går eftersom de har slutat sälja just den här modellen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni undrar så har jag nu fått tillbaka datorn från service där de bytte hårddisk och moderkort.

Men nu har jag upptäckt att det inte har blivit någon skillnad alls... det första som hände var att ett program jag installerade inte svarade och så kom det upp massa konstiga streck. Shockwave flash fungerar inte heller.

Och nu är jag arg.

Ska jag kräva en ny?

(Vilket säkert inte går eftersom de har slutat sälja just den här modellen)

Har du garranti på datorn så ligger helt klart ansvaret på dem som utförde bytet av moderkort & hårddisk.

Datorn har ju inte blivit åtgärdad då fel kvarstår, så det är bara att traska tillbaka med grejerna...

Själv skulle jag gissa på att dem låtit installera uppdateringar för Windows i samband med bytet. Inte omöjligt att någon eller några av dessa patchar ifrån Microsoft update orsakar problemet.

Du kan ju ha detta i åtanke när du går vidare med ärendet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni undrar så har jag nu fått tillbaka datorn från service där de bytte hårddisk och moderkort.

Men nu har jag upptäckt att det inte har blivit någon skillnad alls... det första som hände var att ett program jag installerade inte svarade och så kom det upp massa konstiga streck. Shockwave flash fungerar inte heller.

Och nu är jag arg.

Ska jag kräva en ny?

(Vilket säkert inte går eftersom de har slutat sälja just den här modellen)

säljaren har 3 försök att fixa datorn,kvarstår felet efter 3 försök så har du rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka

mvh

t

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hejsan HavreLina

Jag har väldigt liknade problem men jag har en Acer Aspire something med Win7

först slutade mina usbn funka och efter ett par veckor så har mitt trådlösa internet ochså blivit dum. så just nu sitter jag iträngt i ett litet hörn med Slad internet. om någon vet snälla hjälp mej det gör ont att sitta här :'(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...