Gå till innehåll

dra och släpp på skrivbordet


Sandstone50

Recommended Posts

Hej,

jag samlar ofta på mej massor av dokument och bilder - speciellt nu när man har skärmklippverktyget som jag älskar-

på skrivbordet, MEN frågan är hur får jag in dessa i sina mappar - också på skrivbordet- utan att det KOPIERAS ?? Jag vill ju FLYTTA objecten till sina respektive mappar....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett flertal sätt att flytta filer, bl.a annat finns "Flytta till mapp..." i Redigera-menyn. Själv brukar jag använda det registertillägg som permanent ger både "Flytta till mapp..." och "Kopiera till mapp..." i högerklicksmenyn. Man högerklickar helt enkelt på mappen/filen man vill flytta/kopiera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst kan du dra och släppa... både till och från skrivbordet. Någon särskild inställning för detta har jag nog aldrig sett. Det är en av grundfunktionerna i Windows. Enda gången Windows kopierar istället för att flytta, är om jag försöker flytta till annan disk med hjälp av "Dra & släpp", men så länge jag håller mig på samma enhet lämnas ingen kopia kvar.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är ju det som är problemet, min dator kopierar när jag drar och släpper i stället för att flytta....

så när den kopierat så måste man ju kolla att det är gjort annars vet man ju inte om man kan delita den ursprungliga :-(

(tidskrävande)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack, testat det nu, kommit underfund med att minst klickande blir det om man drar dokumenteet /bilden till rätt mapp och sen delitar det som ligger kvar.....

synd att man inte kan ändra inställningen i Windows...

tack ändå för fina förslag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte problemet. :unsure: Hos mig har det funkat på samma sätt så länge jag kan minnas.

Drar man filen/filerna med vänsterknappen till ett annat ställe på samma partition så FLYTTAS den.

Drar man filen/filerna med vänsterknappen till ett annat ställe på en annan partition så KOPIERAS den.

Man kan påverka detta genom att hålla följande tangenter nertryckta medans man drar och släpper vänsterknappen.

SHIFT = Flyttar alltid

CTRL = Kopierar alltid

ALT = Skapar alltid en genväg till ursprungsfilen

Det visas tydligt vad som kommer att hända när man håller en av tangenterna nedtryckt.

Känner man sig ändå osäker kan man alltså dra filen/filerna med HÖGER musknapp istället för att få upp en liten meny där man väljer om de ska flyttas/kopieras/genvägas.

Ytterliggare ett sätt är att göra likadant som när man klipp-o-klistrar text. Markera de filer man vill kopiera/flytta och sedan trycka CTRL+X (klipp ut = flytta) eller CTRL+C (kopiera), sedan ställa sig i katalogen där man vill ha filen/filerna och trycka CTRL+V (klistra in). Detta kan vara enklare i lägen där man har dålig översikt över den gamla och den nya platsen samtidigt och därför kan kännas osäkert/klumpigt att dra filerna med musen.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen de där med hur Windows behandlar överföringen av filen olika beroende om samma partition används eller det sker till någon annan. Tack för trevlig beskrivning :)

Till forum skaparen har jag inget annat tips än att använda en utökad urklippshanterare (clipboard manager) Om du inte har det.

Ger en extra bra trygghet till backup för allt man kopierar & flyttar.

En fråga ang. det här med kopiera & klistra in..Någon som vet varför vi här i Sverige nästan aldrig använder den Engelska varianten "Cut" ?

Egentligen är ju den rätt så praktisk då den innebär dels "delete" men även kopiera objektet till urklipp så man kan klistra in objektet/filen på annat ställe efteråt.

Hade gärna hittat ett sätt & köra kommandot i högerklicks menyerna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga ang. det här med kopiera & klistra in..Någon som vet varför vi här i Sverige nästan aldrig använder den Engelska varianten "Cut" ?

Egentligen är ju den rätt så praktisk då den innebär dels "delete" men även kopiera objektet till urklipp så man kan klistra in objektet/filen på annat ställe efteråt.

Vad får dig att tro att vi Sverige sällan använder Cut? Jag tror du får tala för dig själv där bara och inte dra oss andra. :) Jag använder i alla fall det väldigt ofta, t.ex som jag beskrev i mitt förra inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad får dig att tro att vi Sverige sällan använder Cut? Jag tror du får tala för dig själv där bara och inte dra oss andra. :) Jag använder i alla fall det väldigt ofta, t.ex som jag beskrev i mitt förra inlägg.

Troligtvis en av de många vandringshistorier som snurrar runt på nätet. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte problemet. :unsure: Hos mig har det funkat på samma sätt så länge jag kan minnas.

Drar man filen/filerna med vänsterknappen till ett annat ställe på samma partition så FLYTTAS den.

Drar man filen/filerna med vänsterknappen till ett annat ställe på en annan partition så KOPIERAS den.

Man kan påverka detta genom att hålla följande tangenter nertryckta medans man drar och släpper vänsterknappen.

SHIFT = Flyttar alltid

CTRL = Kopierar alltid

ALT = Skapar alltid en genväg till ursprungsfilen

Det visas tydligt vad som kommer att hända när man håller en av tangenterna nedtryckt.

Känner man sig ändå osäker kan man alltså dra filen/filerna med HÖGER musknapp istället för att få upp en liten meny där man väljer om de ska flyttas/kopieras/genvägas.

Ytterliggare ett sätt är att göra likadant som när man klipp-o-klistrar text. Markera de filer man vill kopiera/flytta och sedan trycka CTRL+X (klipp ut = flytta) eller CTRL+C (kopiera), sedan ställa sig i katalogen där man vill ha filen/filerna och trycka CTRL+V (klistra in). Detta kan vara enklare i lägen där man har dålig översikt över den gamla och den nya platsen samtidigt och därför kan kännas osäkert/klumpigt att dra filerna med musen.

+1 för denna bra beskrivning! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...