Gå till innehåll

Windows7 systemuppdateringar


rullerex

Recommended Posts

Efter drivrutinsuppdateringar fungerar alla playkanaler utom SVT-play Ser bara en grön ring som snurrar Har provat allt även en systembildsuppdatering som utfördes en månad tidigare innan detta problem. Även i denna systembildsuppdatering fungerade inte SVT-play, som den gjorde tidigare. Stängt brandvägg och Virusprogram ingen skillnad. Var är lösningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske ska prova att öppna brandväggen istället? ;) Förlåt kunde bara inte låta bli...

Vad är det för uppdatering du snackar om? Jag ser inte riktigt vad just SVT Play har med drivrutiner att göra. Snarare någon plugin/codec du saknar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske ska prova att öppna brandväggen istället? ;) Förlåt kunde bara inte låta bli...

Vad är det för uppdatering du snackar om? Jag ser inte riktigt vad just SVT Play har med drivrutiner att göra. Snarare någon plugin/codec du saknar.

Uppdateringar av gamla drivrutiner med DriverMax. Plugin är väl bara FlashPlayer till SVT-play? Codec är dessa några andra än till TV4,3,5,8.etc. ftersom dessa player fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför får jag då upp, att SVT-play inte buffrar (grön ring som snurrar) alternativt "Den här videon är inte tillgänglig"? Har gjort allt som behövs enligt hjälp i SVT-play? Kan routern bara stoppa SVT-play och godkänna alla övriga playkanaler på webben?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är detta på ALLA program på svt play?

Videon är inte tillgänglig borde ju vara ett svar som man får från servern..

Har du även provat detta ur SVT's hjälp?

Stäng av maskinvaruaccelerationen genom att högerklicka i bildrutan, välj inställningar och bocka ur rutan "Aktivera maskinvaruacceleration".

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget går att se på SVT-play, har provat "allt" det som jag kan finna på detta problem både på webben och från SVT hjälp. Det som jag tror är det ovanliga/unika är att bara SVT-play inte visas. I övrigt är ju datorerna i god trim. Lite retsamt att behöva göra en "tung" ominstallation för just detta problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orsaken är troligast att Drivermax har installerat en felande drivrutin och antagligen för grafikortet. Man skall vara mycket försiktig med drivrutins program liknande drivermax m.m. Provade själv för några dagar sen ett program från Uniblue och detta program hittade 4 gamla drivrutiner i min dator, en för bildskärmen funkade bra, en för nätverkskortet funkade bra men så till Bluetooth och musen Alp då bröt det löst:D Fick ta bort dom 2 sista drivrutinerna och använda dom äldre som funkade bra innan.

Generellt så skall man undvika tredje parts program och enbart använda sig av tillverkarens drivrutiner. Har man en bra fungerande dator så bör man undvika att uppdatera bios odyl.

Mitt råd är att du avinstallerar Adobe flash player och sedan städa med ccleaner sen installerar du om Adobe flash player. http://www.filehippo.com/download_ccleaner

Sen om du kör med ett trådlöst nätverk så skall du kolla upp signalstyrkan om den är hög och stabil om inte så går det att ställa om dom flesta nätverkskort på max typ 54Mb istället för automatiskt läge. Det bästa är att köra på max inte autoläge för att få bort flaskhalsar.

Sen undrar jag vad du har för dator och operativsystem, har man ett inbyggt grafikkort i datorn så får man liknande problem att flash laggar och kan då bli tvungen att gå in i biosen och sänka minnesstorleken t.ex. från 64 till 32MB då många datorer lånar detta från ramminnet. Testa även din uppkopplings hastighet här. http://www.bredbandskollen.se/

Redigerad av IT doktorn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev nog lite för mycket "trimmande" med drivrutiner denna gång, problemet ligger nog i det första avsnittet där du skriver om drivrutinerna. Testade olika funktioner i datorn till börja med, därefter provade jag downloud direkt i DriverMax och missade tydligen att kontrollera varje installerade ny drivrutin. Provade C.C och Flashen men det hjälpte inte, bios har jag inte uppdaterat och fiberanslutningen har god fart. Kommer nu att passa på att tömma laptopen acer aspire 8930g på allt exprimenterande och olika op.system som testats. Nu med en nyinstallation av Windows7, 64 bit skall det bli lite försiktigare med nya drivrutiner.

Tackar för intresset av mitt problem, återkommer om nyinstallationen skulle visa samma eller något nytt problem.

mvh;rulle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr blev det ingen skillnad med ominstallationen, fortfarande ingen SVT-play, men alla övriga playkanaler på nätet fungerar. Vilka av uppdaterade drivrutiner kan ha påverkat just denna, SVT-play? Har skrivit även till

SVT och frågat vilka drivrutiner som kan ha påverkat, men det dröjer, om det nu skulle komma något svar. (Gick även tillbaka till datorns fabriksinställning innan ominstallationen av Windows7 pro.)

Laptop: acer aspire 8930g Windows7 pro 64bit

Stationär: Asus P5KPL-AM-SE Windows7 ultimate 32bit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du syftar på Play-kanaler (Windows Media Center Plug-in)?

Det är nog så, att den pluggen inte fungerar fullt ut längre, troligen pga att SVT har ändrat på något i utsändningen. Utav SVT-kanalerna fungerar endast "Öppet Arkiv" i bästa fall. Dessvärre verkar utvecklaren dessutom ha lagt ner utvecklingen av pluggen, så några uppdateringar kan man nog inte heller hoppas på.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är samma i "Öppet Arkiv" kan inte se något alls. Vad är det för skillnad på beskedet "Den här videon är tyvärr inte tillgänglig för tillfället och ringen som snurrar att den inte buffrar"? Betyder det samma, de flesta gångerna är det "ringen", att den inte buffrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är som sagt plugin-programmet som inte fungerar längre. Felmeddelande eller buffring blir i det läget ointressant, eftersom du inte kommer att se något i alla fall. "öppet arkiv" har fungerat tidvis, men inte alltid.

Det är nog bara att acceptera att du inte kan se SVT-play via Windows Media Center med hjälp av ovannämnda plugin... och hoppas att någon utvecklar ett nytt plugin, eller tar över utvecklingen av det trasiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte sagt ett ord om MedaiaPlayer, jag pratar om Windows Media Center och den plugin som gör att du kan se playkanaler där... TV3, TV6, TV8, Viasat Sport och tills för ett tag sedan SVT play.

SVT play kan också ses i en webbläsare, med flashplayer installerat.

Om du kunde förklara vilket av alternativen det är du har problem med så slipper jag fortsätta gissa. Kan du t.ex se playrapport.se?

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte se SVT-play kanaler över huvudtaget i mina datorer, kan bara läsa texter på SVT.se oberoende om jag använder flash eller i "Windows Media Center" som jag har slarvigt kallad Windows. Bra att du påpekar att jag inte tydliggör problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då blir problemet mer mystiskt... eftersom samtliga playkanaler använder flashplayer skulle du inte kunna se någon av dom om det vore något fel på flashplayer.

Kan du få fram "prestandaindikator" om du högerklickar i ett flashfönster på svt play?

post-1936-061723100 1291216239_thumb.png

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kan uteslutas, som inte orsakar detta problem, brandvägg i router exempelvis, drivrutiner är väl samma att visa uppdateringar är mindre troliga för att skapa en konflikt. Men fortfarande är ju frågan varför SVT inte fungerar men alla övriga, då vill man gärna tro att det är deras plays "driftrutiner" som är problemet i mina datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har provat lite olika, men kör nu med Google Crome och internet Explorer 8 (har även testat 9, ett tag) Vill minnas att jag tittade igenom på någon av dessa om det fanns någon blockad av SVT. Har även provat VLC-spelaren men funktionerna i denna var inte i min smak. Alla avinstallationer har jag använt Revo Uninstaller, den tar ju bort och rensar även "skräppfilerna".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sista fråga om drivrutiner. Om jag tar och lägger in en tidigare backup, försvinner då även de systemsdrivrutiner som installerats efter senaste backupen? Om jag tar "fabriksinställningarna" från datorn då den köptes, försvinner då alla drivrutiner som kommit i datorn efter denna fabriksinställning (köptes för ett par år sedan)?

Om så är fallet skulle detta vara värt ett försök, (datorn levererades med Vista 32 bit och körs nu med Windows7 64 bit, har gått utmärkt även med Windows7 32 bit tidigare.) Det blir mycket arbete i så fall, därför ställer jag frågan först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du med "backup" menar systemavbild, så återställs drivrutinerna till vad som var vid "backup-tillfället". Detsamma gäller fabriksåterställningen.

Jag kan dock i princip garantera att detta inte har med drivrutiner att göra. Då du kan se alla andra playkanaler utom just svt, är det ett fullständigt mysterium. För att se playkanaler på webben krävs 2 saker... en webbläsare och flashplayer. Bägge fungerar bevisligen då du som sagt kan se andra kanaler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...