Edd Posted November 27, 2010 Share Posted November 27, 2010 (edited) Hejsan. Skaffade Windows 7 nyligen och allt fungerar bra, förutom att Gif-bilder inte fungerar i mitt visningsprogram Windows fotovisare eller Windows live photo gallery. I fotovisaren är det bara en stillbild och i Windows LPG så kan man om man vill trycka fram den, ruta för ruta. När jag hade Windows XP så hade man programmet "Visningsprogram för bild och fax" och där fungerade det utan problem. Vart eller hur kan jag skaffa hem Visningsprogram för bild eller fax? Eller hur jag kan få mina program att fungera, så att bilden rör sig. (Jag bifogar en Gif-bild som exp) Edited November 27, 2010 by Edd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 27, 2010 Share Posted November 27, 2010 (edited) Högerklicka på bilden och välj "Öppna med..." där väljer du Internet Explorer (du kanske måste ta "Välj standardprogram" och bläddra fram C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe). Se till så att "Använd alltid detta program för att öppna den här filtypen" är ibockat. Edited November 27, 2010 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edd Posted November 27, 2010 Author Share Posted November 27, 2010 Okej. Så det finns inga andra sätt att få det att fungera? Det var så praktiskt när alla bilder man bläddrade igenom kunde ses i ett och samma program. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 27, 2010 Share Posted November 27, 2010 Av någon anledning som jag har glömt, är Internet Explorer standardprogram för .gif-visning i Windows 7. Windows Fotovisare som är standard för andra bildformat, och som ersätter "Visningsprogram för bild och fax", kan inte hantera .gif. Lite underligt att det inte fungerade med Internet Explorer från start hos dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edd Posted November 27, 2010 Author Share Posted November 27, 2010 Jo det funkade. Jaha, så det är så det ligger till. Var ju underligt att de inte gjorde så även Gif-bilder funkade i Windows Fotovisare. Jaja, man får väl köra det genom Internet Explorer då. Tack för hjälpen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edd Posted November 27, 2010 Author Share Posted November 27, 2010 Förlåt att jag frågar igen, men man kan inte ladda hem "Visningsprogram för bild och fax" någonstans? Eller det funkar kanske inte till Windows 7? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 27, 2010 Share Posted November 27, 2010 (edited) Nej det fungerar inte i Windows 7. Vad du kan gör är ju i så fall att leta reda på någon 3:e-parts bildvisare som t.ex FastStone Image Viewer, som kan hantera samtliga bildformat, och sedan göra den till standardvisare! Edit: Det finns massor av bildvisare att välja på. FastStone Image Viewer är bara ett exempel, och min egen favorit. Edited November 27, 2010 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edd Posted November 27, 2010 Author Share Posted November 27, 2010 Nej det fungerar inte i Windows 7. Vad du kan gör är ju i så fall att leta reda på någon 3:e-parts bildvisare som t.ex FastStone Image Viewer, som kan hantera samtliga bildformat, och sedan göra den till standardvisare! Edit: Det finns massor av bildvisare att välja på. FastStone Image Viewer är bara ett exempel, och min egen favorit. Jag ska pröva den med en gång [Efter prövat den] Tack, den fungerar utmärkt Precis det jag letade efter. Är dock ganska dålig på vad det finns för program som fungerar på nätet och vilka som är säkra. Jag ska rekommendera denna sida till vänner om det får problem. Utmärkt service och bra svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 27, 2010 Share Posted November 27, 2010 Kul att du blev nöjd med FastStone Image Viewer! Missa inte att undersöka alla fina extrafunktioner i programmet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted November 27, 2010 Share Posted November 27, 2010 Ännu en nöjd FastStone användare, bra jobbat e-son. Ta gärna en koll på FastStone MaxView också. Det är ett bra komplement till Image Viewer de gånger man snabbt vill titta på enskilda bildfiler direkt från utforskaren istället för att visa hela kataloger. Det kostar dock en slant men kan provas gratis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 27, 2010 Share Posted November 27, 2010 (edited) En annan trevlig, ren bildvisare som fortfarande är gratis, är NexusImage. Den kanske även faller Nicklas i smaken... Edit: Sen går det ju som sagt att associera bildformaten med FastStone Image Viewer, och ställa den i "Fönsterläge" eller "Fullskärmsläge" om man vill köra direkt från utforskaren. Edited November 27, 2010 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted November 27, 2010 Share Posted November 27, 2010 Och XnView Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
singlemalt Posted November 27, 2010 Share Posted November 27, 2010 Och XnView +1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djurhagen Posted October 9, 2011 Share Posted October 9, 2011 Ett ytterligare exempel: Irfanview Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts