Gå till innehåll

Windows 7 OPK


arnada

Recommended Posts

Hejsan!

Behöver hjälp med både det juridiska och de tekniska kring att skapa en Windows 7 installation.

I dagsläget kör jag ut Windows 7 Home Premium installationer på svenska MEN vill då kunna erbjuda de nordiska språken vid installation. I och med home premium versionen kan man inte ändra språk efter installationen, detta är jag fullt medveten om.

Jag har varit i kontakt med Microsoft, de visste inte själva så mitt sista hopp är Alltomwindows :)

PS: Det är MUI paket som ändrar språk på hela operativsystemet inte språkpaket som endast ändrar språk på installationen.

/arnada

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Vistalizator kan du byta språk i Windows Vista / Windows 7 efter installation Bortplockad enligt forumreglerna

Finns även en guide hur du gör en flerspråks skiva för Vista Bortplockad enligt forumreglerna

För Windows 7 kanske detta kan vara något: Bortplockad enligt forumreglerna

Moderator får väl plocka bort länkarna om dem inte passar sig. :)

Redigerad av Manneman
Forumreglerna
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar ju som att det kan finnas vissa problem med att använda Vistalizator enligt inläggen:

http://www.alltomwin...post__p__162203

http://www.alltomwin...post__p__149038

I så fall borde det väl vara exakt samma licens "problem" om man väljer att skjuta in språkpaketet under installationen istället för efteråt.

Och om vi nu är finkänsliga *blink* så blir ju svaret till arnada att nej det går inte att genomföra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om vi nu är finkänsliga *blink* så blir ju svaret till arnada att nej det går inte att genomföra

Nej, helt rätt! Inte på ett lagligt sätt!

Detta har varit på tapeten tidigare:

Citat från länken enligt ovan:

Att patcha sitt system, för att kunna tanka hem språkpaket till annat än de versioner som är berättigade till det, är ett avtalsbrott. Man gör sitt operativsystem olagligt...

Redigerar bort vissa länkar och säger bara Google :P

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller det dessa språkpaket (LIP) är det naturligtvis lagligt. Länkarna som angavs i tråden hänvisade till helt andra metoder som vi tidigare konstaterat vara licensbrott.

Samtidigt är jag lite konfunderad över dessa LIP. Tittar man i listan så står det på flera ställen att det gäller Ultimate och Enterprise, precis som de språkpaket som finns under Windows Update. Likaså i listan så står det inte "Hämta" utan "Läs mer om hur". Där framgår det också att det gäller Enterprise och Ultimate. Där LIP fungerar "som det är tänkt" så ska Engelska vara grundspråket... vilket inte är fallet i Arnadas fall.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Det ser ju inte så ljust ut det här. Alternativet blir då att köra Ultimate eller Enterprise vilket inte kommer på tal.

Det enda alternativet är då att skapa en dansk, norsk, finsk, svensk OPK vilket gör det hela MYCKET krångligare, men det var väl ganska

så väntat.

Tack igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller det dessa språkpaket (LIP) är det naturligtvis lagligt. Länkarna som angavs i tråden hänvisade till helt andra metoder som vi tidigare konstaterat vara licensbrott.

Samtidigt är jag lite konfunderad över dessa LIP. Tittar man i listan så står det på flera ställen att det gäller Ultimate och Enterprise, precis som de språkpaket som finns under Windows Update. Likaså i listan så står det inte "Hämta" utan "Läs mer om hur". Där framgår det också att det gäller Enterprise och Ultimate. Där LIP fungerar "som det är tänkt" så ska Engelska vara grundspråket... vilket inte är fallet i Arnadas fall.

// Manneman

LIP är inte detsamma som språkpaketen man hämtar via update, men dessvärre verkar det inte finnas LIP till dom nordiska språken (bortsett från nynorska),

LIP-paket kan installeras på alla utgåvor av Windows Vista och Windows 7, och innehåller endast en översatt version av de vanligaste dialogrutorna, menyobjekten och hjälpavsnitten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att skjuta in språkpaket i Home Premium ochh Business men det som sker är att du vid installationen får välja språk på ditt Windows, varpå de andra språken tas bort och du lämnas med det språk du valt. Licensmässigt får du inte köra språkpaket på annat än Enterprise eller Ultimate.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LIP är inte detsamma som språkpaketen man hämtar via update, men dessvärre verkar det inte finnas LIP till dom nordiska språken (bortsett från nynorska),

Som jag misstänkte! Tyävrr så är jag knuten till Home Premium pga. pris och prestanda så det får bli att göra upp fyra olika OPK installationer =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...