Gå till innehåll

Byggde mig en snabb dator, trodde jag?!


Recommended Posts

Hej.

Ville bara dela med mig av en positiv känsla, med fundering.

Uppgradera min personliga dator till Win7 och WDC Raptor 1000rpm, (en disk med "små" skivor för korta ner söktid)

Detta bidde ruggigt snabbt, blev överraskad faktiskt. Jag trodde min lina var den svagaste länken, men fatta

nu att en stor bov till all seghet berodde på min gamla disk (samsung spinpoint)

Sedan fick jag syn på detta: WD Raptor vs Intel X25-M

Så jag köpte nog fel disk ändå? :huh:

http://www.youtube.com/watch?v=T_Jz7IMwBt4

Redigerad av mario
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja speciellt om din Raptor bara snurrar med 1000rpm. ;) Jag bytte nyligen min Raptor mot en SSD och det blev en märkbar men inte fantastisk förbättring av prestandan. Största skillnaden är nog ljudnivå och värme vilken är väl så viktig för mig.

EDIT: Jag har dock inte provat att starta 51 program samtidigt med någon av dem, bryr mig mer om mer verklighetsnära användning. :)

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja speciellt om din Raptor bara snurrar med 1000rpm. ;) Jag bytte nyligen min Raptor mot en SSD och det blev en märkbar men inte fantastisk förbättring av prestandan. Största skillnaden är nog ljudnivå och värme vilken är väl så viktig för mig.

EDIT: Jag har dock inte provat att starta 51 program samtidigt med någon av dem, bryr mig mer om mer verklighetsnära användning. :)

Okej, bra att du kommentera som testat både och.

Jag ifrågasätter nämligen testet, det är så enorm skillnad, misstänker dom kör raptorn på en seg dator, en kup från Intel?!

Sedan kanske det blir sån skillnad om de drar igång 51 prog via ett script (blixtsnabbt)

SSD disken skyfflar 600MB/s har jag för mej, vet vad söktiden brukar ligga på SSD-diskarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo testet kan mycket väl vara "äkta" och att det skiljer så mycket om man drar igång 51 program samtidigt, fast det är ju som sagt inget man normalt gör. Min går märkbart snabbare vid t.ex uppstart och att starta lite tyngre program som Photoshop. Även mindre program som Firefox och Utforskaren känns lite rappare men det är inte någon WOW upplevelse. Men samtidigt skulle jag absolut inte vilja byta tillbaka till min Raptor, än mindre en "vanlig" 7k2 HDD.

600MB/s låter lite överdrivet, har för mig min ligger kring 280MB/s och det är nog en av de snabbare i sin klass.

Accesstiden på en SSD är ungefär 0,1ms medans en Raptor ligger kring 7ms.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man klickar sig vidare till YouTube ligger där filmer som visar att SSD är snabba men inte så snabba. Titta bara på alla de som startar Sjuan. Visserligen går det fort men så fort som filmen med 51 program som startas går det inte.

Såg senare den här filmen. Tycker den mer visar "verkligheten" förutom sista testet.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...