Gå till innehåll

Skillnader mellan Retail, Upgrade och OEM


chrismalla

Recommended Posts

Nu skulle jag vilja veta lite om skillnaderna mellan en Windows 7 licens: Retail, Upgrade och OEM

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1.

Jag köper en Windows 7 Retail licens.

Hur ser begränsningar och regler ut då?

A/ Kommer jag kunna installera Windows 7 på mer än 1 dator med samma produktnyckel?

B/ Eller är det på det viset att man inte FÅR installera en produktnyckel på mer än 1 dator men att man ändå KAN, om man är villig att bryta mot reglerna?

C/ Om man inte kan installera en W7 Retail på mer än en dator, kan man väl ändå formatera och installera om W7 Retail produktnyckeln på samma dator?

D/ Fungerar inte XP-licenser på det viset som på fråga 1B?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2.

Jag köper en Windows 7 Upgrade licens.

Hur ser begränsningar och regler ut då?

A/ Kommer jag kunna installera Windows 7 på mer än 1 dator med samma skiva?

B/ Eller är det på det viset att man inte FÅR installera en W7 Upgrade på mer än 1 dator men att man ändå KAN, om man är villig att bryta mot reglerna?

C/ Om man inte kan installera en Windows 7 Upgrade på mer än en dator, kan man installera om samma upgrade-skiva på samma dator?

D/ Har ens Windows 7 Upgrade licenser produktnycklar?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

3.

Jag köper en Windows 7 OEM licens.

Hur ser begränsningar och regler ut då?

A/ Kommer jag kunna installera Windows 7 på mer än 1 dator med samma produktnyckel?

B/ Eller är det på det viset att man inte FÅR installera W7 OEM produktnyckel på mer än 1 dator men att man ändå KAN, om man är villig att bryta mot reglerna?

C/ Om man inte kan installera en Windows 7 OEM på mer än en dator, kan man väl ändå formatera och installera om W7 OEM produktnyckeln på samma dator?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

OjOjOj, vad mycket frågor det blev! Jäkligt tacksam om jag kunde få ett bra svar på detta då jag är lite vilsen! Tack så Mycket! :)

// Christoffer

Redigerad av chrismalla
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1

Fördel: Retail får du installera på en dator... avinstallera och sen installera på en annan

A: Nej!

B: Går inte tack vare aktiveringen

C: Ja

D: Nej!... eller till viss del. Man kan bara aktivera över internet ett visst antal gånger. Därefter är det telefonaktivering som gäller

2

Du måste ha ett validerat OS i grunden eller ha tillgång till Skiva/Produktnyckel från tidigare OS för att påvisa dina rättigheter att uppgradera

A: Nej!

B: Går inte tack vare aktiveringen

C: JA om du har kvar licensen på det OS du uppgraderar från

D: JA

3

Går bara att aktivera på EN dator med en specifik hårdvara. Viss hårdvara kan bytas men inte typ moderkort eller processor. Väl aktiverad är den "körd" Fördel är priset...

A: Nej!

B: Går inte tack vare aktiveringen

C: JA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket för svaren! :)

EDIT: Läste din edit efter att jag postat min ifall redan besvarade frågor dyker upp....

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

4. Men hur kan en Upgrade veta om från vilken licens man uppgraderar?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

5. Går det inte ens att installera en licens på en annan dator om man avaktiverar eller installerar ett annat OS på den ursprungliga datorn?

Eller är det så att så fort en produktnyckel har blivit installerad kan den endast installeras om på samma dator?...

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

6. Men om man uppgraderar sin hårdvara, kommer licensen inte att kunna användas då?

Vilken del utav hårdvaran är det som styr om produktnyckeln är giltig eller ej? (Om man byter ut)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

// Christoffer

Redigerad av chrismalla
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4:

Under installationen får du validera med antingen ett befintligt OS på hårddisken eller med skivan från OS:et du uppgraderar ifrån.

5:

Jo, retail! Ingen annan version av de du nämnt...

Jag har en god vän som köpte en Retail och installerade på 3 olika datorer. Kanske 5-6 dagar emellan. Gick hur bra som helst... men efter ganska kort tid fick han meddelande på de två otillåtna att aktiveringen ej var legitim och sen spökades det med roliga notiser stup i kvarten.

Risken finns att den första aktiveringen också slutar att gälla då man gjort sig skyldig till avtalsbrott. Har inte varit med om det men det hade inte förvånat.

6:

Om du byter grafikkort, ljudkort, hårddisk eller minnen så funkar det fint... möjligen får du aktivera om det över internet men det kommer funka fint. Det är vid större uppgradering som moderkortet eller processorn som det tar stopp. OEM är skapad för datortillverkare att använda vid försäljning av nya datorer. Nyckeln är LÅST till denna datorn och får inte flyttas. Det är hela poängen. Egentligen är det inte tänkt att OEM ska säljas till privatpersoner men där har MS släppt på tyglarna och därmed detaljhandeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ganbska säker på att både retail och upgrade får installeras på hur många datorer som helst, dock bara på en åt gången. Och villkoren för upgrade licensen om tidigare Windows version måste givetvis uppfyllas varje gång.

Följande är en slutsats jag dragit av egna erfarenheter och kan vara fel.

Upgrade känner under installationen av om ett godkännt tidigare OS är installerat på hårddisken och skriver isåfall detta till en nyckel i registret i den nya installationen. Denna nyckel verifieras vid online aktivering.

Normalt om man installerar upgrade på en tom hårddisk funkar inte online aktiveringen. Men om man ändrar nyckeln i registret så den visar att man gjort en korrekt uppgradering så funkar online aktiveringen sedan.

Det går även att först installera upgrade på en tom hårddisk och sedan direkt installera upgrade över sig själv så sätter den nyckeln i registret rätt själv så online aktiveringen sedan tror att man gjort en korrekt uppgradering.

Förmodligen uppfyller ingen av de två lösningarna licensavtalet, men kan kanske vara moraliskt försvarbara om du vet att du uppfyller kraven för uppgradering men t.ex bara inte hade den gamla CD'n tillgänglig just då.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3

Går bara att aktivera på EN dator med en specifik hårdvara. Viss hårdvara kan bytas men inte typ moderkort eller processor. Väl aktiverad är den "körd" Fördel är priset...

Möjligt att man inte får, men Microsofts autoamatiska telefonröst kan ge dig en ny nyckel om du behöver ominstallera/installera igen efter att ha bytt ut "för mycket".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt att man inte får, men Microsofts autoamatiska telefonröst kan ge dig en ny nyckel om du behöver ominstallera/installera igen efter att ha bytt ut "för mycket".

Menar du vid byte av moderkort/processor? Inte en chans vid OEM. Har du lyckats få omaktiverat en OEM efter det så säger jag bara grattis! Jag har erfarenheten själv och lyckades med det EN gång efter ett garantiärende på ett moderkort. Första svaret från MS var "Kontakta din datorleverantör så ska de hjälpa dig med ny licens"... kul när man t ex byggt själv. Efter "smörande" så gick det... men det var ett undantag. Jag har bekanta som gjort detsamma och INTE lyckats.

Jag är ganska säker på att både retail och upgrade får installeras på hur många datorer som helst, dock bara på en åt gången. Och villkoren för upgrade licensen om tidigare Windows version måste givetvis uppfyllas varje gång

Tillägg till mitt tidigare påstående! Uppenbarligen följer Windows 7 Upgrade den version man uppgraderar ifrån. Uppgraderar man från en tidigare OEM så blir Windows 7 OEM... uppgraderar man från en tidigare Retail så blir Windows 7 Retail. Detta är dock inget jag kan bekräfta från MS... information hämtad från diverse forumtrådar utanför AoW

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägg till mitt tidigare påstående! Uppenbarligen följer Windows 7 Upgrade den version man uppgraderar ifrån. Uppgraderar man från en tidigare OEM så blir Windows 7 OEM... uppgraderar man från en tidigare Retail så blir Windows 7 Retail. Detta är dock inget jag kan bekräfta från MS... information hämtad från diverse forumtrådar utanför AoW

Jag har läst det på en Microsoft-sida, även om jag inte hittar den nu, en bloggpost ett tag efter att Windows 7 kom ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du vid byte av moderkort/processor? Inte en chans vid OEM. Har du lyckats få omaktiverat en OEM efter det så säger jag bara grattis! Jag har erfarenheten själv och lyckades med det EN gång efter ett garantiärende på ett moderkort. Första svaret från MS var "Kontakta din datorleverantör så ska de hjälpa dig med ny licens"... kul när man t ex byggt själv. Efter "smörande" så gick det... men det var ett undantag. Jag har bekanta som gjort detsamma och INTE lyckats.

Byte av både moderkort och CPU från Intel till AMD.

Den automatiska Internetaktiveringen funkade inte utan hänvisade bara till deras betalnummer. Den automatiska betalrösten behövde jag inte smöra för.

Vet inte om det är sant, har inte provat det själv, men enligt "rykten" ska en OEM version som inte har använts på 3 månader bli "nollställd" och kunna aktiveras genom Interntaktiveringen på en ny dator. Den gamla installationen blir då "obrukbar" hos Microsoft.

Redigerad av Cynthia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu tagit del av Microsoft licensavtal gällande OEM-licenser på Windows 7.

I avtalet står följande:

Generally, you may upgrade or replace all of the hardware components on your computer and maintain the license for the original Microsoft OEM operating system software, with the exception of an upgrade or replacement of the motherboard. An upgrade of the motherboard is considered to result in a "new personal computer." Microsoft OEM operating system software cannot be transferred from one computer to another. Therefore, if the motherboard is upgraded or replaced for reasons other than a defect then a new computer has been created, the original license expires, and a new full operating system license (not upgrade) is required. This is true even if the computer is covered under Software Assurance or other Volume License programs.

Källa: Operating System Licensing Q&A från Microsoft

Här står det att det gäller byte av moderkort... så då fick vi klarhet i det. Har du lyckats omaktivera via Automatisk kundtjänst så återigen... grattis!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du vid byte av moderkort/processor? Inte en chans vid OEM. Har du lyckats få omaktiverat en OEM efter det så säger jag bara grattis!

Det är enkelt, ms är inte så stränga som ryktet säger.

En OEM HP-licens (med många fler) kan du flytta till vilken annan burk/märke du vill, det funkar alltid.

En XP Oem kan du alltid regga om, oavsett märke på dator.

Vista & Win7 OEM som kommer från Samsung och Sony går inte att flytta alls, inte ens att installa om

på samma burk fast inget är utbytt.

Så det finns ingen röd sund tråd bland deras licenser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är enkelt, ms är inte så stränga som ryktet säger.

En OEM HP-licens (med många fler) kan du flytta till vilken annan burk/märke du vill, det funkar alltid.

En XP Oem kan du alltid regga om, oavsett märke på dator.

Vista & Win7 OEM som kommer från Samsung och Sony går inte att flytta alls, inte ens att installa om

på samma burk fast inget är utbytt.

Så det finns ingen röd sund tråd bland deras licenser.

Å andra sidan ska vi hålla oss inom de regler som gäller, eller hur? Säger licensavtalet en sak så gäller det! Punkt

Jag menar... vill jag använda en OEM på en annan dator så kan jag det med lite "knowhow"... men det är inte tillåtet.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är enkelt, ms är inte så stränga som ryktet säger.

En OEM HP-licens (med många fler) kan du flytta till vilken annan burk/märke du vill, det funkar alltid.

En XP Oem kan du alltid regga om, oavsett märke på dator.

Vista & Win7 OEM som kommer från Samsung och Sony går inte att flytta alls, inte ens att installa om

på samma burk fast inget är utbytt.

Så det finns ingen röd sund tråd bland deras licenser.

Vadå, så om jag köper en Windows 7 OEM och installerar den på en dator, kommer jag inte att kunna installera om den då? Det vore bortkastade pengar om jag hade köpt en OEM utan att skapa denna tråd.

Men vad menas att en OEM kommer från Samsung, HP, mf tillverkare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad menas att en OEM kommer från Samsung, HP, mf tillverkare?

Strunta i det mario skriver.... OEM kan du installera om och även uppgraderas med ny hårdvara, dock inte moderkortet! OEM "gifter" sig med moderkortet och binder licensen till det.

OEM är just menat för att finnas på datorer som kommer färdiga till kund med installerat OS.

Detta har jag skrivit om i tidigare inlägg i denna tråden:

OEM är skapad för datortillverkare att använda vid försäljning av nya datorer. Nyckeln är LÅST till denna datorn och får inte flyttas. Det är hela poängen. Egentligen är det inte tänkt att OEM ska säljas till privatpersoner men där har MS släppt på tyglarna och därmed detaljhandeln.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå, så om jag köper en Windows 7 OEM och installerar den på en dator, kommer jag inte att kunna installera om den då? Det vore bortkastade pengar om jag hade köpt en OEM utan att skapa denna tråd.

Men vad menas att en OEM kommer från Samsung, HP, mf tillverkare?

Jo du kan installera om den men bara på den dator (eller rättare sagt med det moderkortet enligt Mannemans tidigare inlägg) som du installerade den först. Den blir helt enkelt knuten till den datorn. Det är det som är nackdelen med OEM och som gör att den är lite billigare än retail.

Att en OEM kommer från en tillverkare menas helt enkelt att den följde med en dator från den tillverkaren och därmed enligt reglerna endast får installeras om på just den datorn.

EDIT: Jaha Manneman han före igen... :)

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OEM är just menat för att finnas på datorer som kommer färdiga till kund med installerat OS.

Det är ju fullt möjligt att traska in på valfri butik och köpa en OEM version utan att köpa något annat som hårddisk (som man behövde göra för några år sedan) idag.

OEM versionen av Windows är ju mer att du inte får någon tjock fin bok + kartong utan bara ett DVD fodral med någon meningslös instruktionsbroschyr till.

Redigerad av Cynthia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju fullt möjligt att traska in på valfri butik och köpa en OEM version utan att köpa något annat som hårddisk (som man behövde göra för några år sedan) idag.

Ja... precis som jag skrivit tidigare!

Egentligen är det inte tänkt att OEM ska säljas till privatpersoner men där har MS släppt på tyglarna och därmed detaljhandeln.

OEM innebär följande

I normala fall säljs produkten inte direkt från OEM-företaget utan via återförsäljare. Produkten kan bestå av enbart egentillverkade komponenter eller, vilket är vanligast, en kombination av egentillverkade och inköpta komponenter från underleverantörer som monteras ihop hos OEM-företaget till den slutliga produkten. De flesta underleverantörer har avtal med en OEM som förhindrar dem att sälja direkt till företagets återförsäljare eller på den öppna marknaden. Alla tillverkare av kompletta maskiner bestående av flera komponenter, som produceras till en färdig produkt för en slutanvändare, benämns OEM.

Alltså... du får ingen support på Windows om du har en OEM-licens. MS hänvisar till stället du köpt datorn på. De omtalade datorerna som säljs färdiginstallerade med allehanda testversioner och egna små program (typ HP, Dell osv) är just så OEM är tänkt att fungera... den slutliga installationen ansvarar datortillverkaren för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strunta i det mario skriver.... OEM kan du installera om och även uppgraderas med ny hårdvara, dock inte moderkortet! OEM "gifter" sig med moderkortet och binder licensen till det.

Ehh, jag sa nyss att m-kortet inte gifter sig med licensen,

du kan flytta med dig en OEM-licens, till en helt annan dator, med sju nya unika mac-adresser på varje enhet.

Så är fallet och bygger på ren fakta, att det är "fusk" är en annan sak.

Men det intresset ligger på MS att låsa licenserna till mac-adresserna, vilket dom inte gjort - än.

Och det finns även tvärtom sa jag, vissa oem kan man inte installa om på samma dator ens, dvs. två ggr.

Då blir det som så, man kan "sno" licensen på en annan dator, och regga den till en annan,

då blir originaldatorn som äger licensen piratad. Denna kan då regga om licensen och ta tillbaka den.

Lite cirkus så att säga. Detta är vida känt och inga nyheter från min sida.

Men vi kan mörka och ljuga om hela situationen om du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej! Inte om du köper en OEM på skiva... det är Bloatware som följer med de OEM-licenser/installationer som ligger färdiga på märkesdatorer, typ HP och Dell. Poängen med det jag skrev var att det var tänkt så OEM skulle fungera. Microsoft släppte på tyglarna och lät detaljhandeln sälja OEM i butik... exempel är Komplett och Dustin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mario! Jag skriver inte att du har fel... jag menar att vi håller oss till de lagliga aspekterna utifrån frågeställningen. Allt för att inte förvilla. Att köpa en OEM för att man TROR eller HOPPAS att just denna datorn inte kommer att låsas... ja, det är bara dumt.

Vi håller tråden på en nivå där vi håller oss inom ramarna för vad licensavtalen tillåter... ok?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mario! Jag skriver inte att du har fel... jag menar att vi håller oss till de lagliga aspekterna utifrån frågeställningen. Allt för att inte förvilla. Att köpa en OEM för att man TROR eller HOPPAS att just denna datorn inte kommer att låsas... ja, det är bara dumt.

Vi håller tråden på en nivå där vi håller oss inom ramarna för vad licensavtalen tillåter... ok?

Jadå, men du påstod att jag yra?! Då du sa att "licensen gifter sig med m-kortet".

Jag utgår ur sortimentet och lämnar tråden, har inget mer att tillföra.

Du pratar juridik och lagar för ms räkning, jag bara rättar sakfel, vilket ett seriöst forum måste innehålla. Adios.

Sedan heter jag marion, blev fel när jag registrera nicket för massa år sedan. <_<

Redigerad av mario
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men så seegt! Nu vet jag inte om svaren är helt sanna ju! Jag vill ha svar på mina frågor utifrån de frågor jag ställer! Inte utifrån licensavtalen och regler...

Ska man behöva söka sig till andra forum för att svaren inte stämmer till 100%?

Redigerad av chrismalla
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En OEM-licens är dock inte alltid förinstallerad programvara utan kan även köpas i kartong. Vid ett sådant köp är programvaran avsedd att brukas av en systembyggare, där systembyggaren ansvarar för installation och support av programvaran.

http://support.microsoft.com/gp/oemsupport/sv#tab0

Den mesta supporten går ju ändå att få tag i via deras supportartiklar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att det blev så här, chrismalla...

Det finns kryphål överallt om man ger sig tusan på det. Jag utgick ifrån att du ville ha sakliga svar på dina frågor. De svaren jag lämnar i mina första inlägg är utifrån de avtal man accepterar gentemot Microsoft. Det är också utifrån forumets regler, som jag själv upprätthåller.

Att diskutera hur man möjligen kringgår licensavtal osv är inget jag som moderator varken vill eller får göra. Att rekommendera dig att skaffa en OEM-licens och säga att du kanske kan flytta den till annan dator... ja, det är som en bilförsäljare som säger att bilen kanske går att köra med om ett år framåt i tiden.

Återigen... texten angående OEM jag bifogade i ett tidigare inlägg är citerat direkt från ett svar jag fick av Microsoft... här kommer den igen!

Generally, you may upgrade or replace all of the hardware components on your computer and maintain the license for the original Microsoft OEM operating system software, with the exception of an upgrade or replacement of the motherboard. An upgrade of the motherboard is considered to result in a "new personal computer." Microsoft OEM operating system software cannot be transferred from one computer to another. Therefore, if the motherboard is upgraded or replaced for reasons other than a defect then a new computer has been created, the original license expires, and a new full operating system license (not upgrade) is required. This is true even if the computer is covered under Software Assurance or other Volume License programs.

Mvh // Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...