Gå till innehåll

Moderkort och ordningen på hårddiskarna


CGD

Recommended Posts

Jag har ett Gigabyte EP45-UD3R moderkort. http://www.gigabyte.eu/products/product-page.aspx?pid=3013#ov

Jag har haft fyra hårddiskar och två DVD:er inkopplade en längre tid. Använder då bara de gula Intel kontakterna. Moderkortets ordning på diskarna stämmer med min. Som hårddisk ett kommer min C disk och de andra följer efter och sist kommer mina två DVD:er Nu har jag kopplat in ytterligare diskar och använder då Gigabytes lila kontakter.

Men de ställer till för de går in och lägger sig före de andra. Eftersom Intels anslutning är snabbare vill jag ju ha dessa först.

Så frågan. Kan jag ändra på denna ordning? Så att Intels kontakter kommer först och Gigabytes sist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fysiskt sitter de ju där de sitter, vilken logisk ordning de sedan har i Windows har ingen betydelse förutom att systemdisken bör vara C:

Du kan ändra ordning hur du vill i Windows Diskhanterare.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Intels anslutning är snabbare vill jag ju ha dessa först.

Så frågan. Kan jag ändra på denna ordning? Så att Intels kontakter kommer först och Gigabytes sist.

Vad menar du med att de är snabbare? de är 3 Gbps allihopa. ;) De 2 GSata portarna stöder raid 0 och 1 och är "hårdvaru" raid till skillnad från de andra som är mjukvaruraid styrda via sydbryggan. Så det kan ju vara så att eftersom de är hårdvaruraidkontakter så går de före de andra men det är bara ett antagande från min sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här tror jag inte ni har rätt för er. I Diskhanteringen kan man ändra på ordningen av partitioner inte på ordningen utav diskarna. Diskarna tilldelas ordning Disk 0, Disk 1, Disk 2 osv. Hos mig upp till disk 5. Hos mig har nu diskarna från Gigabytes hårddiskkontroll lagt beslag på Disk 0 och Disk 1. Men jag skulle vilja att Intels hårddiskkontroll fick fortsätta komma först. Eftersom jag inte känner till något sätt att ändra denna ordning så skriver jag här och frågar om det ändå finns en möjlighet. Det hela kanske inte har så stor praktiskt betydelse men det stör mitt ordningssinne att allt inte kommer i ordning. C partitionen skall alltså helst ligga på Disk 0.

goranl

Engelska datasidor har testat de olika kontrollerna. Bland annat Intels gentemot Gigabytes, just på det moderkort jag har. Även om nu alla kontroller kallar sig för Sata 300 så varierar tydligen den faktiska uppmätta hastigheten. Jag är väl medveten om Sata 300 borde vara mer än vad en vanlig hårdisk kan mata ut och det är ett tag sedan jag läste om dessa tester men jag kommer väl ihåg rekommendationen att sätta systemdisken till Intels Diskkontroll eftersom dessa var snabbare. Jag åtar mig inte att leta upp dessa tester men för mig står det dig fritt att söka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag åtar mig inte att leta upp dessa tester men för mig står det dig fritt att söka.

Jag har läst diverse forum och sett dessa kommentarer men en del säger även att det inte är någon skillnad. Min tanke var snarare att GSata portarna hamnade före de andra då de stödde hårdvaruraid, inget annat.

Den faktiska prestandan har jag inte möjlighet att uttala mig om då jag inte sett entydiga tester som pekar på det ena eller andra hållet. Ta tex min SSD disk, kör jag CrystalDiskMark 10 ggr på den får jag i princip 10 olika resultat med skillnader på upp till 10%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har letat på Nätet och hittar nu information som stöder goranl påstående. Så när jag väl skaffat mig ett nytt operativ och måste göra en helt ny installation skall jag pröva att ha C: på Gigabytes hårddiskkontroller om möjligt i RAID 0. (Antagligen kommer diskarna då också att komma i ordning)

Men vi har ju kommit helt vid sidan om min ursprungliga fråga. Finns det något sätt att ändra ordningen som diskarna dyker upp i i Diskhanteraren eller är det som jag tror något som ligger fast?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde "disknumreringen" var knuten till vilken fysisk anslutning disken är kopplad till och den enkla lösningen är ju isåfall alltså att flytta dem rent fysiskt. Om disknumreringen INTE är kopplad till de fysiska kontakterna så förstår jag inte vad det är som är så viktigt med att ha diskarna på speciella nummer? Har du disken på en Intel-anslutning så är den ju på en Intel-anslutning oavsett om den har nummer 1 eller 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkortet har två olika olika hårddiskinterface. Jag har tidigare bara använt Intels kontakter och då var det lätt att göra som jag ville. Nu har jag även börjat använda mig utav Gigabytes kontakter och de la sig före Intels. Eftersom jag skulle vilja ha det tvärtom. Men jag tror att ordningen är fastlagd i moderkortet och inget att göra åt. Men jag var inte 100% säker så därför lade jag ut en fråga här. Trotts skriveri har ju ingen kommit upp med någon lösning så jag anser att saken nu är klarlagd.

Men tack till alla som visade intresse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har fattat problemet rätt så har jag gett en lösning. Har jag inte fattat det rätt får du gärna försöka förklara så jag förstår problemet så kanske jag kommer på en annan lösning.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...