Gå till innehåll

Tips för trilskande SIM-kort


Manneman

Recommended Posts

Skriver mest en tråd för att uttrycka hur glad jag är... sen om det är av fel anledning, ja det vet jag inte.

Har sedan några dagar haft problem med min iPhone. Den har fungerat hur bra som helst och inte visat tecken på strul. Samtal, sms och annat har funkat. Däremot har mitt mobilsurf varit under all kritik, kommer inte ut över huvudtaget. Så... jag kontaktade operatören i torsdags och berättade problemet. Hos dom var det inga fel alls... och dom kunde inte se några fel hos mig heller... "Allt ser ut att fungera" sa dom. Tipsen haglade in från operatören! Starta om telefonen... slå på flygläget och stäng av det igen... sök om ditt nätverk... Till slut kom dom fram till att mitt SIM-kort antagligen var kasst och erbjöd sig att skicka ett nytt. Visst... det köper jag. Men faktum kvarstår att samtal och annat över telefonnätet funkade fint? Det är ju samma "lina" som allt skickas på... eller?

Dessa samtal till operatören har skett fram till idag... "Vi skickar ett nytt SIM-kort". Ändå kunde jag inte riktigt förstå det hela... efter jag la på tänkte jag "Hur i all världen går detta ihop? Nåja, då kan jag ju testa..." Så jag plockade ut SIM-kortet ur telefonen (för 15:e gången) och torkade av det med en bommulspinne med industrisprit. Och se på F*N... efter att ha satt i kortet i telefonen så funkar det!!! Och det har fungerat hela dagen.

Nu till min fråga! Kan verkligen en rengöring av ett vanligt SIM-kort, som inte alls verkade smutsigt, göra att vissa delar av funktionerna i kortet börjar fungera igen? Är det rimligt? Kan det vara så att operatören hittat ett fel och det börjat funka samtidigt av ren slump?

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nääää... samma sak igen!

Alltså... jag plockade ut kortet och stoppade den i en Nokia. Samma sak där! Skillnaden här var att jag fick ett felmeddelande. "Får inget svar från Gateway" kom det upp. Är detta verkligen ett tecken på ett dåligt SIM-kort? Jag kan inte hjälpa det... jag känner ändå i ryggmärgen att det är något hos operatören.

För Er som kan detta... visst är det så att all trafik från en mobiltelefon går på samma band? Signalen mellan telefonen och masten är väl samma oavsett om det är telefonsamtal, sms eller datatrafik?

Tacksam för feedback innan jag ringer och skäller på dom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag fattat det, tillsammans med vild spekulation. :)

GSM/2G har bättre utbyggnad och/eller bättre räckvidd än 3G. Beroende på täckningsgrad och annat kan operatören låta telefonen växla mellan de båda näten för att garantera bättre kontakt. Om denna växling sker samtidigt för all sorts trafik vet jag inte, om inte så kanske du befinner dig i ett gränsområde där telefoni bestämmer sig för att växla medans data vill stanna kvar på 3G trots att signalen är för dålig?

Då min operatör 3 enbart har 3G och bara där de själva anser sig ha dålig 3G täckning kostat på sig att ha avtal om roaming till andras GSM/2G nät. Så händer det att jag hittar platser där jag inte kan ringa alls, medans mitt gamla Tele2 SIM som även går i GMS/2G-nätet har helt ok täckning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu fått ett nytt SIM från min operatör och det var verkligen skillnad. Fattar fortfarande inte hur det hela fungerar men jag har betydligt bättre mottagning. Signalstapeln står på MAX vilket den aldrig gjort tidigare. Mobilsurf funkar klockrent med en hel mbit/s mer än vad jag haft tidigare... t o m när det funkade. Ligger på 4-4,5 nu över operatören.

Som sagt... undrar fortfarande vad, på ett SIM-kort, som avgör mottagning och datatrafik osv...

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får grattulera till kontakten kom igång igen :)

Skulle gissa på ungefär som Venoms var inne på, just kontaktytor kan ibland trilskas.

Hade själv problem tidigare med mitt mobila bredband dels för just designen på USB modemet inte funkade så bra ihop med sim kortet. Fick krångla massa ggr tills jag kom på efter tagit isär skapelsen att den helt enkelt var felkonstruerad inuti vad gäller ge rätt och jämt tryck på alla kontaktytorna till sim kortet. Dels så placeras själva kortet i en liten plastsläde som ska skjutas in i modemet. Detta gör i sin tur att kontaktytorna repas sönder efter ett antal försök. Rengjorde själv med borste & försökte putsa ytorna så dem skulle funka lite bättre. Sedan när man tittar lite närmre så upptäcker man att tillverkaren med enkla medel låtit fylla ut överflödigt innehåll med en elastisk pasta liknande ett långt platt tuggummi. Detta i sin tur har uppgiften att funka som mothåll för just simkortets kontaktytor..Vilket kanske hade kunnat fungera om nu inte dessa USB modem hade benägenheten till att bli varma efter några timmars körning..Och då smälter denna pastan samman så trycket försvinner efter ett tag.

TELIA Globetrotter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mobilsurf funkar klockrent med en hel mbit/s mer än vad jag haft tidigare... t o m när det funkade. Ligger på 4-4,5 nu över operatören.

Är detta när du har kopplat mobilen till datorn och använder mobilens modem som uppkoppling

eller när du använder mobilens webbläsare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...