Gå till innehåll

Oläsbara serienummer för 1500 kronor.


Marion

Recommended Posts

Träffar ofta på att serienummret till Win7 vilka inte är läsbara.

Är det någon som vet hur Microsoft förhåller sig till detta?

Kan man skicka in denna "värdehandling" till etikett, som vi konsumenter ändå betalat 1200-1500kr, mot en ny?

Det roliga är att "versionen" blir snabbt oläsbart, och man måste gissa, därefter försvinner serienummret.

XP-etiketterna höll bättre kvalité, har ms så snålt i kassan att de inte kan sätta en rejäl stämpel? en sketen tjugolapp har större kvalité.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget svar på frågan, men kanske lösning på problemet!

Enchanted Keyfinder är en Magical Jelly Bean Keyfinder fork.

Nej tyvärr, det går inte köra disken, (halvkraschad) man kan komma system/ini -filer via nuclear dock.

Vet du vilken fil som innehåller nyckeln? Om man sen kan ta den filen och lägga på en annan dator

och sedan be "keyfinder" även söka i den "hämtade filen"?! Vet du hur jag tänker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer inte åt produktnyckeln i någon fil vad jag vet, utan i registret. Jag har dock aldrig gått på djupet med exakt vilken registernyckel som döljer produktnyckeln, men det borde ju gå att ta reda på. Skall se om jag hittar något nyttigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ny OEM dator typ laptop är inte installerad med nyckeln som finns på klisterlappen.

Den är installerad med Certifikat o huvudnyckel, då behövs inte online

aktivering. Den är ju redan aktiverad när du köper den.

Vid ominstallation kan man använda nyckeln som finns på klisterlappen,

eller använda cert + huvudnyckel som finns lite överallt på nätet om man söker.

Då får du exakt samma aktivering som när den var ny.

Redigerad av LGdata
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ny OEM dator typ laptop är inte installerad med nyckeln som finns på klisterlappen.

Den är installerad med Certifikat o huvudnyckel, då behövs inte online

aktivering. Den är ju redan aktiverad när du köper den.

Vid ominstallation kan man använda nyckeln som finns på klisterlappen,

eller använda cert + huvudnyckel som finns lite överallt på nätet om man söker.

Då får du exakt samma aktivering som när den var ny.

Okej, så nyckeln under datorn finns inte registrerad i registret nånstanns menar du? (nån key måste väl finnas där)

Och hur jag söker "cert + huvudnyckel" får du gärna förklara lite närmare.

Eftersom jag blir brottsling per automatik, när jag skall ha tag på min EGNA nyckel, får du nog PM'a svaret :lol:

I denna värld är alltid vi konsumenter bovar, och MS är vita som snö.

ps: Eson, jag ser fram emot ditt svar, det behövs idag och i framtiden.

"Personalen" jag jobbar mot gnuggar sina laptopar i knät, och jag ha bett dom sluta vilket föga hjälper <_<

Redigerad av mario
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte orkat börja rota i registret ännu, men gjorde en snabb koll efter användbara verktyg... Hiren´s BootCD innehåller några intressanta sådana. Kan du boota på cd och komma åt disken den vägen, så borde du kunna få fram produktnyckeln med endera LicenseCrawler, ProduKey eller WinKeyFinder.

Ladda ner Hiren´s BootCD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter just och installerar om en Asus Eee PC som har misshandlats ett par år, och passade då på att först ta fram aktiveringsnyckeln med hjälp av Enchanted Keyfinder, och den är som sagt inte ens i närheten av den nyckel som sitter på lappen i botten på datorn.

När jag sen installerade XP så valde jag för att testa den aktiveringsnyckel jag fick fram via Enchanted Keyfinder, och installataionsprogrammet accepterade den utan vidare.

Efter avslutad installation vägrar den automatiska aktiveringen dock att acceptera den ursprungliga nyckeln, utan jag blir tvungen att mata in den nyckel som sitter på klisterlappen istället... då går aktiveringen igenom utan problem.

Min slutsats måste bli, att även om du lyckas få fram nyckeln ur registret på den krachade disken, så kommer du ändå inte att kunna använda den till att aktivera en nyinstallation... förutsatt att det är en oem-burk du mekar med.

...och nu tillbaka till alla uppdateringar och konfiguration som är kvar... *stööön* :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter just och installerar om en Asus Eee PC som har misshandlats ett par år, och passade då på att först ta fram aktiveringsnyckeln med hjälp av Enchanted Keyfinder, och den är som sagt inte ens i närheten av den nyckel som sitter på lappen i botten på datorn.

När jag sen installerade XP så valde jag för att testa den aktiveringsnyckel jag fick fram via Enchanted Keyfinder, och installataionsprogrammet accepterade den utan vidare.

Efter avslutad installation vägrar den automatiska aktiveringen dock att acceptera den ursprungliga nyckeln, utan jag blir tvungen att mata in den nyckel som sitter på klisterlappen istället... då går aktiveringen igenom utan problem.

Min slutsats måste bli, att även om du lyckas få fram nyckeln ur registret på den krachade disken, så kommer du ändå inte att kunna använda den till att aktivera en nyinstallation... förutsatt att det är en oem-burk du mekar med.

...och nu tillbaka till alla uppdateringar och konfiguration som är kvar... *stööön* :rolleyes:

Ska du använda nyckeln (huvudnyckeln) som satt i från början så måste du ha även installera certifikatet

som var installerat när den var ny. Dom båda hör liksom ihop.

Nästa gång kan du en backup på cert o nyckel med SLIC ToolKit.

Lägga in dom manuellt förmodar jag att du redan kan. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så nyckeln under datorn finns inte registrerad i registret nånstanns menar du? (nån key måste väl finnas där)

Och hur jag söker "cert + huvudnyckel" får du gärna förklara lite närmare.

Det medföljer minst en standard-nyckel med varje installation.

Hade inte denna fejkade nyckel funnits i registret så hade det nog inte fungerat att köra OS'et så där finns säkert en bakomliggande funktion till varför det är så (30 dgrs testperioden bl.a).

Därutöver ovanstående medföljande nyckel så måste också en äkta produktnyckel anges vid den slutliga aktiveringen och det är ju denna som efteråt inte kan läsas ifrån systemet (registret) utan med hjälp av verktyg.

Nu kommer antagligen verktygen på CD'n att lösa uppgiften om dem är uppdaterade för stödja samma OS som det handlar om "gissningsvis Win7"

Skulle någon behöva så har jag ett script i Powershell men kanske inte till så stor hjälp om datorn inte kan starta för egen maskin.

Vet inte om man ska gå in på varför klisterlappen har hamnat där dem sitter på bärbara & varför av denna kvallité och varför man ändrat själva aktiverings-tekniken.

Troligen har det gjorts för att upprätthålla licensskyddet för produkten samtidigt som man också vill tjäna pengar där varje litet affärstrix motsvarar en viss vinst. Alla företag har som mål att tjäna pengar.

Skulle gissa på att klisterlapparna hamnat därunder av en slump till en början men att man efter hand kommit på vinsten med detta och slutligen satt tillvägagångsättet i system för att de gör pengar då folk förlorar sina licensnycklar pga förslitning :)

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en värld utanför datorn också, så jag tog fram:

1 kamera inställd på supermacro

2 ett fuktigt smekande finger med saliv

3 en ficklampa så jag fick rätt släpljus

Och vips, såg man hur bra som helst, alla kan se vad som står? :)

Jag tog macrobild på en fluga i somras, så den idén ploppa upp nu, så säg nu att marion var dutti :)

(men jag behöver ändå bra key-verktyg för morrondagen)

post-6485-0-41790200-1295787588_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klassisk CSI-lösning...! :rolleyes:

Och faktum var, när man titta på det innan tom med förstoringsglas var man chanslös, för två tecken var princip borta.

men men.. återigen har ms get mig lite huvudgympa, ibland är den positiv, ibland inte. Dock så förlåter jag inte deras "affärside"

med undermåliga etiketter, det är av den anledningen vi sparar utskrotade datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog macrobild på en fluga i somras, så den idén ploppa upp nu, så säg nu att marion var dutti :)

(men jag behöver ändå bra key-verktyg för morrondagen)

Jättedutti! :P

Vadå vill du inte gå runt och slicka under allas datorer? ;)

Att ID-märka datorerna med t.ex DYMO och sedan föra en databas över vilka nycklar som hör till vilka maskiner kanske vore något att ta för vana?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...