Gå till innehåll

windows update - windows 7 ?


Nilsson

Recommended Posts

hej,

hoppas någon hjälpa mig med windows update problem?

förra gången för någon vecka sedan sa de att de skulle släppa ut en monster uppdatering, och samma sak Ikväll 8:e Februari sa de att minst 22 uppdateringar för säkerhet och täppa buggar osv, men förra gången fick jag bara 1 och samma sak nu ikväll fick jag bara 1 uppdatering, vad är det som är fel :( ?

tack,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

du kan ju prova detta med, som ett alternativ!

Starta i FelSäkert läge och prova att köra en Clean Boot.

Steg 1. Ställ in datorn för en så kallad Clean Boot.

1. Klicka på Start och skriv in MSCONFIG i fältet Påbörja sökning och klicka på Enter

2. Klicka på Första fliken.

3. Klicka sen på Selektiv start.

4. Bocka ur följande alternativ: Läs in autostartobjekt.

5. Klicka på Fliken: Tjänster

6. Bocka i följande alternativ: Dölj Alla Microsoft Tjänster.

7. Klicka på Inaktivera alla.

8. Klicka nu på Verkställ och OK.

9. Välj sedan att starta om datorn och följ steg 2.

Steg 2. Sök efter och installera uppdateringar.

Gå till Startmenyn och skriv Windows Update i rutan "Påbörja sökning". Tryck sedan på Enter.

Klicka på Sök efter uppdateringar i det övre vänstra hörnet.

Installera de hittade uppdateringarna.

Starta om datorn.

Upprepa detta steg tills du inte längre hittar några nya uppdateringar att installera. Gå då vidare till Steg 3.

Notera: Gå vidare till steg 3 oavsett om du kan installera uppdateringarna eller ej.

Steg 3. Återställ datorn till Normal Start.

1. Klicka på Start och skriv in MSCONFIG i fältet Påbörja sökning och klicka på Enter

2. Klicka på Första fliken.

3. Klicka sen på Normal start.

4. Klicka nu på Verkställ och OK.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hos mej trillade det in 8 uppdateringar för Win7, 1 för IE8 + 1 för borttagning av skadlig programvara + 1 definitionsuppdatering för Defender som nu har inaktiverats :P

Något märkligt bara, datorn stod påslagen nästan hela dagen men uppdateringen kom först jättesent igårkväll. Börjar tro mer & mer att agenten wuauclt.exe söker mot Windows update med något fördröjt intervall. Någonstans i registret lär den nycklen finnas, har dock inte funnit någon större klarhet om detta på nätet än så länge :unsure:

Däremot fann jag lite hjälp i följande länkar. Ser intressant ut speciellt om man vill testa med köra en återställning av Windows update (Win7 & Vista).

http://www.sevenforums.com/tutorials/91738-windows-update-reset.html

Guiden (Eng) är baserad på 2 steg, varav steg 1 nollställer listan "installerade uppdateringar" (historiken) med hjälp av bat filen som man kör i adminläge.

Steg 2 funkar ungefär lika men registrerar-om en mängd andra systemfiler kopplade till funktionerna i Windows update (en grundligare återställning).

Får man upp felmeddelanden under resans gång så återfinns svar & hjälp i nästa länk.

http://support.microsoft.com/ph/6527/sv

Bl.a svar på felkoder ;)

Tips!

Wuapp.exe i rutan Kör startar Windows update i utforskaren direkt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanligtvis brukar uppdateringarna finnas vid 18.30 tiden, min erfarenhet. Om du går in och söker via Windows update, sedan kan du ju ha satt klockan för att söka och installera vid en sen tidpunkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då kan man ju tycka att datorn skulle upptäckt uppdateringarna tidigare på kvällen.

Det var inget som dök upp förrens framåt nattkröken här:D

Nä jag tror själva sökningen triggas igång med ett förinställt intervall.

Tittar man efter bland dem vanliga inställningarna så går det ställa in när uppdateringar ska installeras men står däremot inget om själva sökningen.

Brukar alltid ha som vana att Windows ska säga till när det finns uppdateringar & hämta.

Vill liksom inte ha vad som helst installerat, kul & välja lite också :)

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä jag tror själva sökningen triggas igång med ett förinställt intervall.

Hur skulle det annars gå till? Skulle MS ha en databas med IP till alla datorer som vill ha updates och pusha ut dem? Eller en gigantisk broadcast över hela internet? :)

Jag fick 10 updates, leder jag? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skulle det annars gå till? Skulle MS ha en databas med IP till alla datorer som vill ha updates och pusha ut dem? Eller en gigantisk broadcast över hela internet? :)

Jag fick 10 updates, leder jag? :)

Var inte riktigt så jag menade, men det finns nog rätt många som fått intrycket av att tjänsten hela tiden eller ofta känner efter om det finns något & hämta från WU. Annars så faller ju en del med logiken i att relaterade tjänster ska vara aktiverade på datorer.

Återkommer :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har för mig rätt är defaultinställningen att WU-tjänsten kollar var 22 h, men är konfigurerbar via policy:

Computer Settings/Administrative Templates/Windows Components/Windows Update/Automatic Updates detection frequency

post-2489-0-47267000-1297281726_thumb.jp

/G

Edit: Förtydligande

Redigerad av odenxt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har återställt för några dagar sedan windows update, och vågar inte göra det igen, för jag tror det är därför jag inte får fram några uppdateringar p.g.a jag återställde,

vet ej vad mer jag ska/kan göra :( igår sa de flesta här att de fått uppdateringar medans jag fick bara 1 enda.

:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit:

Ledsen odenxt, ser ut som vi postade ungefär samtidigt :P

Om man tycker 17 till 22 timmars fördröjning är ok så visst :rolleyes:

Frågan är ju då hur länge man kan få oturen & vänta på uppdateringen om den sista sökningen missar målet.

Alla vet ju hur internetanslutningar kan krångla ibland och vem vet hur många försök uppdateringsverktyget gör.

En, kanske två och med all sannolikhet på liknande vis som många andra program känner av uppdateringar & då brukar ju inte söktiden vara mycket mer än högst ett par minuter åt gången.

Återstår & se om detta kommer hjälpa, prova så får ni se :)

Men man kan ju såklart trycka på knappen också som Andreas var inne på för starta processen manuellt.

Windows 7 Eng.

Hit Run: C:\Windows\System32\gpedit.msc

In Local Group Policy Editor.

Navigate through folder tree:

Computer Configuration \ Administrative Templates \ Windows Components \ Windows Update

Policy: Automatic Updates detection frequency

Make suggested amendings as in picture for decrease range of time down to desired choice.

Afterwards these settings shows up in the registry under key:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate\AU]

Tip that affect this key:

Changes from LGPE overwrites these settings made by user in Windows Registry.

Windows XP Sp3 Sv.

Kalla upp verktyget för Grupp-principer.

T.ex genom kommandot Kör I startmenyn; C:\Windows\System32\gpedit.msc

I trädet gå till:

Datorkonfiguration \ Administrativa mallar \ Windows-komponenter \ Windows Update

Princip: Frekvens för sökning efter automatiska uppdateringar

Efteråt skapas följande nyckel i registret:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate\AU]

Tips som gäller denna nyckel:

Ändringar som sker ifrån Grupp-principer har företräde framför ändringar som görs av användaren själv inne i registret.

post-10854-0-33073000-1297281934_thumb.j

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...