Gå till innehåll

Byta ut modem


Recommended Posts

Funderar på att byta ut mitt BBB modem mot ett där det finns USB Utgång för extern hårddisk... samt trådlöst....

Kan man göra det och vilket skall man välja?

EDIT: Kan detta vara något att ha? Netgear DGN2200

Redigerad av PCGuiden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför?

Är det inte bättre att du bygger det du behöver i ditt nät på insidan av modemet och därmed gör dig oberoende av din ISP? Dvs ditt nät fungerar oavsett vilket modem det kopplas till i framtiden om du skulle byta leverantör. Om du t.ex behöver en central lagringspunkt, skaffa en NAS istället för att plugga en USB-disk till modemet. Om du behöver trådlös access, skaffa en router med wifi att koppla innanför modemet.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälp mig med vad jag behöver då för jag kan lite för lite för att göra detta tror jag...

Kommer ju inte ens in i i BBB´s modem... Jag tror att vår router behöver uppdateras men jag vet inte hur man gör.... Den verkar vara lite slö

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att logga in på BBB's modem får man ställa om sitt nätverkskort till fast IP 192.168.0.10 (med res för fel IP). Logga in via webbläsaren på adress 192.168.0.1 med anv: Admin pass: admin Kan vara olika mellan modemen vad gäller inloggsadress, men oftast brukar det stämma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att logga in på BBB's modem får man ställa om sitt nätverkskort till fast IP 192.168.0.10 (med res för fel IP). Logga in via webbläsaren på adress 192.168.0.1 med anv: Admin pass: admin Kan vara olika mellan modemen vad gäller inloggsadress, men oftast brukar det stämma.

Kan fler använda det trådlösa när man har fast IP, vi har två datorer som är uppkopplade trådlöst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte exakt hur BBB fungerar men så länge ni inte använder samma fasta IP på de båda datorerna bör det inte vara några problem. De IP ni väljer bör vara i samma nät men inte inom samma "range" som de IP routerns (modemet) DHCP delar ut, om ni inte väljer att stänga av DHCP funktionen helt vill säga. Annars kan det bli en krock om det tilkommer fler maskiner och DHCP väljer att dela ut ett av era IP till en tredje maskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

vad menas med ett bryggat modem

post-9713-0-07663700-1304248498_thumb.jp

Lite enkelt kan man säga att ett modem kan antingen vara i "bryggat läge" eller i "router läge".

I bryggat läge skickar den igenom den IP adress du får från din ISP till EN dator eller till en router som då är den som delar ut IP adresser till dina "prylar".

I Router läge använder du den inbyggda routern som finns i modemet varvid denna delar ut IP adresser till t.ex. din datore eller trådlösa accesspunkt här behöver du dock en switch om inte modemet har en sådan inbygd för att kunna ansluta mer än en "pryl" till modemet.

Redigerad av goranl
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är förmodligen ett modem med routerfunktionalitet men det är tydligen konfigurerat till bryggat läge, dvs routerfunktionaliteten är avstängd. Vilket är det första talet i din IP-adress på datorn? Det är förmodligen ett publikt IP och börjar inte på 10, 172 eller 192.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

83 börjar det på

Då är den i bryggat läge, och då behöver du en router mellan modemet och din utrustning för att få ip-adresser till dem OM du inte har flera IP-adresser från BBB vilket kanske är möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är den i bryggat läge, och då behöver du en router mellan modemet och din utrustning för att få ip-adresser till dem OM du inte har flera IP-adresser från BBB vilket kanske är möjligt.

Har dynamisk ip så datorerna har olika ipnummer hela tiden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har dynamisk ip så datorerna har olika ipnummer hela tiden

Hmmm, alltså... Fungerar ditt nätverk som det ska? Kan du surfa med alla datorer samtidigt utan några problem? För av det jag läst i denna tråden borde det inte göra det.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jo har man BBB så får man FEM skarpa IP-adresser per abbonemang.

Sen vänder man upp o ner på modemet/routern (som det oftast är) så brukar det sitta en märkskylt där.....

Sen kan man botanisera bland manualerna:

http://www.bredbandsbolaget.se/kundservice/guiderochmanualer/index.html

Sen har jag märkt att IP adresser kan vara "ruttna" om man fått någon toktankares fd adress..... supporten kan enkelt tvinga fram adressbyten. (bökigare att själv göra det)

Redigerad av plun
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen har jag märkt att IP adresser kan vara "ruttna" om man fått någon toktankares fd adress..... supporten kan enkelt tvinga fram adressbyten. (bökigare att själv göra det)

Det börjar säkert bli en vanlig företeelse & särskilt vanligt förekommande i tätbefolkade områden.

Ännu värre om man råkar få tag på fd mobilnummer som använts flitigt av telefonförsäljare :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så alla enheterna har olika IP som börjar på 83?

jepp alla tre, även när jag kör Mobilens ftp program så är det 83 i början

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...