Gå till innehåll

Comodo Internet Security


Recommended Posts

Tjohoo... nu skriver ja här igen :)

tänkte fortsätta här lite det här med svchost.exe

som jag har haft problem med...

jag gav mig inte så....

ja gjorde nu ett annat test med att installera en äldre version av comodo dvs version

3.8.64263.468...

satte inställningen på "block all incoming connections"

startade sen utorrent...

lät den går en liten stund, sen kollade jag comodo loggen...

men tro det eller ej, den blockar inte svchost.exe längre....

(i den äldre versionen då)

gjorde ju samma sak i den nyaste versionen då blockade den ju svchost.exe...

men hur kan detta komma sig??

det är ju samma inställningar som är gjorda i båda versionerna.....

är det en bugg i den nya versionen JoWa???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 839
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

är det en bugg i den nya versionen JoWa???

Tror nog att vi kan utesluta att buggar skulle ha tillkommit efter uppdatering från 3.8.64263.468 till 3.8.65951.477.

Det jag undrar är vad svchost.exe har för sig, och varför. Testade att köra µTorrent, och får då en Firewall Alert som säger att en annan dator vill ansluta till min. Blockerar. Det enda jag ser i Firewall Events är uTorrent.exe. svchost.exe syns ingenstädes. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SafeSurf är en valfri komponent som kan väljas/bortväljas vid installation av CIS. Sedan CIS 3.8 (med inbyggt buffertöverskridningsskydd) lanserades är SafeSurf inget att ha. Med SafeSurf installeras också Ask Toolbar. Avinstallera båda. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SafeSurf är en valfri komponent som kan väljas/bortväljas vid installation av CIS. Sedan CIS 3.8 (med inbyggt buffertöverskridningsskydd) lanserades är SafeSurf inget att ha. Med SafeSurf installeras också Ask Toolbar. Avinstallera båda. ;)

Ask Toolbar avinstallerade jag omedelbart. Då får nog SafeSurf gå samma öde till mötes.

Hade väl inte läst så noga ang CIS 3.8 :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en ny ”utgåva” av 3.8.65951.477. Den nya utgåvan signerades den 3 mars 2009 04:09:44, och den gamla den 25 februari 2009 20:32:11.

32-bitarsversionen har vuxit från 32,6 till 45,2 MB! :o 64-bitarsversionen har vuxit från 46,5 till 50,0 MB. Vet inte vad som orsakar denna storleksökning, men gissar på definitionsdatabasen. :unsure: bases.cav väger 33,4 MB installerad och uppdaterad till version 1025 (1 792 886 definitioner).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får inte CIS senaste 32-bitarsversion att fungera ihop med windows 7 beta 32-bit på ena datorn.

Däremot fungerar CIS senaste 64-bitarsversion ihop med windows 7 beta 64-bit utan problem på andra datorn.

Är det någon som har någon bra idé om anledningen till varför CIS 32-bitarsversion trilskas? Jag har provat både med vista-komp-läget som admin och utan. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32-bitarsversionen har vuxit från 32,6 till 45,2 MB! :o 64-bitarsversionen har vuxit från 46,5 till 50,0 MB. Vet inte vad som orsakar denna storleksökning, men gissar på definitionsdatabasen. :unsure: bases.cav väger 33,4 MB installerad och uppdaterad till version 1025 (1 792 886 definitioner).

45,2 MB? Märkligt, den var ju som du skriver 32,6 MB innan. I 477-versionen. Jag har ju själv 477-installeraren sparad på hårddisken och den är 32,6 - inte 45,2. Men laddar man ner den nu så är den 45,2.

:unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får inte CIS senaste 32-bitarsversion att fungera ihop med windows 7 beta 32-bit på ena datorn.

Däremot fungerar CIS senaste 64-bitarsversion ihop med windows 7 beta 64-bit utan problem på andra datorn.

Är det någon som har någon bra idé om anledningen till varför CIS 32-bitarsversion trilskas? Jag har provat både med vista-komp-läget som admin och utan. :unsure:

Nej, har ingen bra idé. Kompatibilitetsläge Vista, och kör som administratör är det som gäller. Såg nyligen att också uppdateraren (cfpupdat.exe) skall köras i kompatibilitetsläge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg nyligen att också uppdateraren (cfpupdat.exe) skall köras i kompatibilitetsläge.

Får man något 101 error (om jag minns rätt) annars? Jag fick nämligen det när jag försökte uppdatera och det stog även att det var något problem med brandväggen som den inte klarade att fixa det själv. Körde 64bit XIA på 64bit Win7. Jag fattade inte så mycket av det och tyckte det såg rörigt ut så det åkte bort igen. :/

ESET släppte nyss Smart Security 4 så får testa det gratis en månad o kanske ge CIS en ny chans sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ESET släppte nyss Smart Security 4 så får testa det gratis en månad o kanske ge CIS en ny chans sen.

ESS funkar som vanligt bra... så länge du inte ger dig till att scanna "rellarna"!

Själv var jag tvungen att ge "piratgodset" fripass! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man något 101 error (om jag minns rätt) annars? Jag fick nämligen det när jag försökte uppdatera och det stog även att det var något problem med brandväggen som den inte klarade att fixa det själv. Körde 64bit XIA på 64bit Win7. Jag fattade inte så mycket av det och tyckte det såg rörigt ut så det åkte bort igen. :/

Om det uppstod ett fel i samband med uppdatering verkar det ju troligt att var kompatibilitetsläget för cfpupdat.exe som saknades.

ESET släppte nyss Smart Security 4 så får testa det gratis en månad o kanske ge CIS en ny chans sen.

Om en månad har vi CIS 3.9 med bl.a. minnesskanner (à la BOClean) och fullt utvecklad heuristik (à la CIMA), så det är nog inget dåligt tillfälle att hoppa på CIS-tåget. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pust..det var en lång tråd att skumma igenom,

kanske har det kommit fram någonstans men då har jag missat det,

Comodo Internet Security testar jag nu i en laptop funkar rätt bra utan att kanske satt den på prov med skumma exe filer eller skumma bakgator på nätet, men hur står den sig mot betal varianter som NIS2009. Eset, Mcafee osv inte bara när det gäller skydd mot hot, även system resurser kör även NIS2009 som jag tycker fungerar mycket över förväntan när det gäller snålhet för system resurser och skydd.

mvh

boxxen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej boxxen,

Utan att själv ha jämfört CIS med NIS, KIS, FIS m.fl. IS, kan jag försöka mig på en sammanfattning (utifrån min uppfattning):

Fördel CIS:

Brandväggen. Redan i version 3.0 (av dåvarande CFP) tillhörde brandväggen den absoluta toppen, enligt bl.a. Matousec.

Defense+. HIPS-modulen som är i det närmaste omöjlig för program att ta sig förbi, utan användarens medgivande. Också Defense+ sätts på prov i ”läcktest”, t.ex. Matousec.

Buffertöverskridningsskydd. Ett ovanligt skydd mot en mycket vanlig attack.

Nackdel CIS:

Detektion. Här kan CIS ännu inte mäta sig med de bästa. Dock utvidgas definitionsdatabasen hisnande fort. 17 januari passerades 1 miljon definitioner, och nu ca 1,8 miljoner! En bit kvar till Norton, men med den här farten… Och som tidigare i tråden har nämnts, kommer snart BOClean-tekniken att inkluderas i CIS 3.9.

Heuristiken. Heuristiken i CIS 3.8 är inte färdigutvecklad och kan därför inte mäta sig med t.ex. Avira AntiVir. Med CIS 3.9 tas nästa steg, och då får de andra se upp!

En del föredrar kanske en beteendeblockerare som PC Tools ThreatFire eller Nortons SONAR, som ställer färre frågor, men inte är lika ”vattentät” som ett (rätt använt) HIPS.

Sedan innehåller vissa paket Antispam. Det finns inte i CIS, men å andra sidan har Comodo ett fristående Antispam-program.

CIS använder normalt ca 7–8 mb ram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tackar för den sammanfattningen, den måste jag säga var glasklar, och då är jag med på noterna.

Jag ska köra vidare med CIS på laptoppen och vara vaken på nya versoner som kommer. Jag har full förståelse om man inte kan mäta sig fullt ut mot betal varianter i 400-900 kronors klassen, trots allt så är CIS for free

boxxen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tackar för den sammanfattningen, den måste jag säga var glasklar, och då är jag med på noterna.

Jag ska köra vidare med CIS på laptoppen och vara vaken på nya versoner som kommer.

Varsågod. :)

Jag har full förståelse om man inte kan mäta sig fullt ut mot betal varianter i 400-900 kronors klassen, trots allt så är CIS for free

boxxen

Upplever det mer som en tids- än prisfråga. CIS 3.5 lanserades 23 oktober i fjol, och var det första steget på vägen mot ett komplett gratis säkerhetspaket. Steg 2 var CIS 3.8 med nyheterna buffertöverskridningsskydd, Threatcast och heuristik, och snart kommer steg 3: CIS 3.9, och senare i år 4.0… Här kan du läsa mer om kommande versioner.

Comodos mål är att CIS skall ha det bästa antiviruset inom ett år efter lanseringen. Brandväggen och HIPS-modulen har redan nått dit och där kommer förbättringarna främst att handla om att göra komponenterna lättare att använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ingen som har provat den lysande kombinationen Avira Antivir + Comodo Firewall? Känns ju lite som det ultimata gratis-systemet! ;)

Jo, den är en klassiker alltsedan CFP 3.0, och kanske tidigare. Flera använder den kombinationen i väntan på att AV-delen i CIS skall bli jämngod med Avira. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Comodo Internet Security är en riktigt bra antivirus + branvägg kör det själv i Vista Home Premium x64.

Bra ochså att det finns till både Windows XP x64 och Vista x64.

Är dessutom gratis, inte många säkerhetsprogram med kombinerat antivirus och brandvägg som är gratis.

Men vissa funktioner i det är säkerligen man måste betala för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Comodo Internet Security är en riktigt bra antivirus + branvägg kör det själv i Vista Home Premium x64.

Bra ochså att det finns till både Windows XP x64 och Vista x64.

Ja, det är märkligt att inte alla har x64-versioner av sina säkerhetsprogram.

Är dessutom gratis, inte många säkerhetsprogram med kombinerat antivirus och brandvägg som är gratis.

Mig veterligt är CIS det enda gratisprogram som har brandvägg, HIPS och antivirus. :)

Men vissa funktioner i det är säkerligen man måste betala för.

Nja, CIS Pro innehåller inga funktioner som inte finns i gratisversionen. Programmet är identiskt. Det man får som betalande kund är tjänster, i form av support och TrustConnect:

Wherever, whenever and however you use the Internet! TrustConnect can be used at coffee shops, hotels, airports, City/Town Public Wi-Fi hubs, or anywhere! A $49.00 value on its own. Wi-Fi is MOST dangerous. Now you don't have to worry.

http://www.comodointernetsecurity.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 602 142 signaturer i databas 1056 :)

Den snabba ökning som har skett i år, får mig att undra vad som fanns i CIS i oktober/november i fjol. Hittade en backup av bases.cav från november. Den vägde mindre än 12 mb. Nu väger den 43,3 mb… Och vad hade tidigare CAV-versioner?

ps. vet inte om det redan har framkommit i denna "mastodonttråd" men CIS 3.9 (april förhoppningsvis) kommer att ha stöd för fler språk..

Strålande! Hoppas på en isländsk version. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den snabba ökning som har skett i år, får mig att undra vad som fanns i CIS i oktober/november i fjol. Hittade en backup av bases.cav från november. Den vägde mindre än 12 mb. Nu väger den 43,3 mb… Och vad hade tidigare CAV-versioner?

Ja, och det är inte länge sedan man just passerade 1 miljon... så det kan inte ha varit särskilt många tusen i första versionen.

Strålande! Hoppas på en isländsk version. :P

Puh, jag som trodde jag var ensam om detta! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...