Gå till innehåll

Stoppa bloatware


-64

Recommended Posts

Förr i tiden, på Win 98 och några senare operativsystem kunde man spärra eller ta bort tråkiga popupper genom att gå in på något av dom program och inställningar som hette config sys, ms config och några fler vars namn jag har glömt. Där var det bara att avmarkera i en ruta, om jag minns rätt. Men dom inställningsprogrammen finns inte kvar längre. I alla fall inte som dom såg ut tidigare. Jag har Win 7 och IE 9.

Nu har jag en ganska ny dator med ett bloatware som heter Instant Vidget. Jag har letat lite på nätet och förstått att det är ett program som jag inte behöver. Men varje gång jag startar kommer det upp någon sorts startruta som jag inte förstår. Troligen är den ofullständig för det händer inget speciellt med den mer än att den försvinner när man har klickat bort den några gånger. Jag har sökt programmet i Kontrollpanelen, lägg till och ta bort. Men den finns inte med där.

Det börjar bli rätt jobbigt. Hur får jag bort det?

Redigerad av -64
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första kan man köra config.sys om man vill lattja med autostartprogram och tjänster även om jag skulle rekommendera ett program för det istället. För det andra så är Instant Widget ett plugin till Wordpress - ett bloggverktyg, så jag vet inte om du skrivit rätt namn. Testa avinstallera via kontrollpanelens "lägg till/ta bort program".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Först och främst kan det vara till nytta om du lämnar lite information om vilken dator du har. På så sätt blir det lättare att hitta det Bloatware du pratar om. Instant Widget kan vara något som tillhör ett annat program och därmed heter något annat under kontrollpanelen.

Du skriver att du får upp rutan vid uppstart... är det vid Windows uppstart eller när du startar t ex en webbläsare?

För att komma åt msconfig klickar du helt enkelt på start och skriver "msconfig" i sökfönstret. Då kommer det upp som enda resultatet... högerklicka och "kör som administratör" för säkerhets skull. Nu kan du komma åt autostartobjekt som annars kan vara svåra att hitta. Det finns också alternativa program du kan plocka hem för att kontrollera datorn autostartobjekt.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du stänga av Windows-funktioner/program, så finns vissa möjligheter under...

Kontrollpanelen/Program och funktioner/Aktivera eller inaktivera Windows-funktioner.

Bland annat, kan du där stänga av "Windows Gadget-plattformen"... om det är den som stör dig!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Först och främst kan det vara till nytta om du lämnar lite information om vilken dator du har. På så sätt blir det lättare att hitta det Bloatware du pratar om. Instant Widget kan vara något som tillhör ett annat program och därmed heter något annat under kontrollpanelen.

Du skriver att du får upp rutan vid uppstart... är det vid Windows uppstart eller när du startar t ex en webbläsare?

För att komma åt msconfig klickar du helt enkelt på start och skriver "msconfig" i sökfönstret. Då kommer det upp som enda resultatet... högerklicka och "kör som administratör" för säkerhets skull. Nu kan du komma åt autostartobjekt som annars kan vara svåra att hitta. Det finns också alternativa program du kan plocka hem för att kontrollera datorn autostartobjekt.

// Manneman

msconfig....så hette det ja....inte config.sys som jag skrev under influenser av såväl hjärtattack, cancer, mjäll och hjärnblödning......jaja....man lär sig av misstagen... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för er medvarkan. Även för mig är det så att mitt minne blir kortare och kortare för varje gång jag försöker komma ihåg något. Men jag tänkte så det nästan knakade och då kom det fram för mitt inre: msconfig. Jag körde det och öppnade Autostart. Där bockade jag av allt okänt plus allt som hette ASUS (datorns fabrikat*), men sparade Adobe och några bekanta namn till. Och naturligtvis Windows. Och jag måste ha träffat rätt i blindo, för efter omstart kom inget Instant Vidget. Det skulle ha kommit upp vid start av Windows i vanliga fall. Min gissning är att det har legat i dessa ASUS-bloatware. Det var rätt mycket sådant på datorn i köpet. Några av dom fanns som skrivbordsikoner, så dom gick ju att ta bort med lägga till/ta bort. Men inte det här för det fanns inte i listan.

En proffesionell telesupport sa en gång att man kunde bocka av allt i Autostart som inte har med säkerhetsprogram att göra, (Norton eller Symantech i mitt fall). Det skulle man vinna tid på i uppstarten. Och det stämde då, för ett antal år sedan. Men min erfarenhet är att vissa program har en förmåga att lägga sig själva i Autostart om man någon gång använder dom. Så man får rensa med jämna mellanrum. Det gjorde jag med dom äldre operativsystemen, men efter Win Vista och nu senare Win 7 har det inte varit aktuellt. (Förrän nu).

*Datorn är en ASUS N73J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...