Gå till innehåll

Testet som krossar Ubuntu:s drömmar.


Recommended Posts

"Windows, Linux eller Mac OS?"

Det här är faktiskt ett bra test med ett antal slumpvis utvalda användare av datorer. Testet visar precis vad som sker om man byter system/plattform på en arbetsplats. Det är sällan att it-avdelningen hinner med enkla vardagliga problem som kan uppstå. Det får du själva lösa. Test panelen fick lösa ett antal vanligt förekommande uppgifter som en användare/anställd kan råka ut för i följande operativsystem "Windows, Linux eller Mac OS".

Till testet"Windows, Linux eller Mac OS? Så väljer användarna": http://techworld.idg...jer-anvandarna/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Krossar"?

Som det står på näst sista sidan i artikeln:

Om chef en kommer och säger till dig ”Från och med nästa vecka kör vi alla Linux”, hur skulle du reagera?

Tanken på att byta digital arbetsmiljö var inget som kändes direkt lockande för någon, men de flesta höll med om att de faktiskt inte saknade något avsevärt funktionsmässigt, och att skillnaderna i terminologi, upplägg och hantering av filer, program och fönster är så pass små att det går att vänja sig vid med några dagar framför skärmen.

– Linux är lättare än jag trodde. Det känns inte lika slipat som Windows, men mer slipat än vad jag förväntade mig. Jag skulle inte vara entusiastisk till ett byte, men visst skulle det funka, förutsatt att alla program jag behöver i jobbet finns och fungerar problemfritt, säger Johan Wikberg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Krossar"?

Som det står på näst sista sidan i artikeln:

Du nämner en deltagare i test panelen. Du kan tycka vad du vill om ordet "krossa". Men så är fallet. Många rasar redan över det här testet och IDG har fult upp med rensa bort ej tillåtna kommentarer. Det här kommer förmodligen pågå till stormen lagt sig. Du har en poäng naturligtvis är det som du vill visa för mig. Men verkligheten ser ofta annorlunda ut. Mycket snack om utbildningar och förberedelser. Men ofta blir det inget av de fina orden. Någon form av billigare budgetlösning med en kort introduktion och egna studier, (dock ej under arbetstid/ ej betald). En vanlig lösning idag. Arbetsmarknaden och företagens syn på saker har klart förändrats under ett antal år nu vad berör omkostnader/satsningar på personal. Så är det tveklöst. Enligt min syn, inte alls en bra utveckling på sikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ Myggan

Vad jag vet så finns det inget likhetstecken mellan Ubuntu och Linux.

Ubuntu är endast en av flera Linuxdistributioner...

Helt riktigt. Men nu råkade det vara Ubuntu som deltog. Jag har inte blandat in Linux.

Följande rubrik har IDG valt. "Windows, Linux eller Mac OS?" Ser du citat tecknet. Det är kopierat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag skrev ju att Linux är stendött bland slutanvändare ^ ^

Pardus Cervus Elaphsus är ute..... garanterad succe..... ^ ^

#######

"Pardus Cervus Elaphsus är ute..... garanterad succe..... ^ ^"

Jag förstår din ironi. Men varför inte. Den har svenskt språkstöd och är utan tvekan verkligen nybörjarvänlig.

Nej! Du slaget är förlorat. Det har aldrig funnits några förutsättningar för någon Linux-dist att få fäste. Verktygen för framgång saknas. Varken igår, imorgon eller någonsin. En lyckoballong som sprack innan den fått något fäste.

Redigerad av Myggan63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...tycker detta test är pinsamt luddigt...klart som fan att har man använt Windows eller Mac OS...men när Ubuntu är relativt nytt så klart det blir visst strul, tänkte i första hand på att ansluta till ett nätverk, tog mig 30 sekunder som helt novis att ansluta trådlöst...så jag gissar på att det testet är ganska värdelöst att redovisa...har för övrigt begravt min W7 låååång lååångt bort från datorn, med tanke på bl a tiden att starta en burk med Ubuntu tar en bråkdel av tiden med en W7 dator...vilket tar en eeeeeevighet. Tror starkt på Ubuntu i framtiden...men de är som sagt min åsikt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant test och mycket riktigt så visar de på att mycket mer utveckling behövs iform av ta fram gångbara standardiseringar i gränssnitten som används idag till bättre passa överens med hur vanliga användare tänker och för underlätta arbetet med datorsystem. Först då när så sker så kan man anse datorn som ett Automationsbegrepp vilket det egentligen inte är just nu även om vi så gärna vill inbilla oss detta. Påminner lite om vad jag försökte peka på tidigare i tråden om test av nya Windows 8.

Tog där upp jämförelsen med hjärtat på dasset, kanske ett något överdrivet förenklat jämförelsemedel men ändock någorlunda nära verkligheten då de faktiskt spelar en betydelse av ett enkelt "bildspråk" som dem flesta förstår. Att använda ikoner har ju hängt med ganska länge och samtidigt ett uttryck på samma sak, grejer som väldigt enkelt bara fungerar. Gäller dock att vettiga standardiseringar kommer till så designspråket som sådant inte blir lite hur som helst som de varit fram tills nu då mycket bygger på total frihet i hur de kan se ut från programtillverkare till annan tillverkare och mellan varje användare i stort sett.

Mycket återstår även i resterande delar och naturligtvis återfinns olikheter mellan också versioner som skillnader mellan olika tillverkare av både program som operativsystem men någonstans börjar de liksom bli dags för en gemensam standard som kan efterföljas, först då kan de bli enklare i hantera dessa system och man kommer på så sätt bort ifrån den inlärningströskel som de innebär att skaffa sig rutiner på enkla göromål som i sig inte borde va speciellt svåra om folk genast känner igen sig i gränssnittet.

Ubuntu står inte ensamt förlöjligat i den här jämförelsen, alla bär ett gemensamt ansvar i förbättra dessa saker inför framtiden!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...