Gå till innehåll

...politisk diskus...


e-son

Recommended Posts

...

Det finns säkert femtioelva motiveringar bland dem som håller på med illegal nedladdning, allt från jag har inte råd (fast sedan kan de glatt spendera 1000 kronor på en utekväll två gånger i veckan), till att jag gör det därför att jag tycker att medieindustrin inte sköter sig så att de ska straffas.

+1 till Cecilia!

Det femtiotolfte argumentet är att fildelarna gynnar musikindustrin, beroende på att de köper mer musik än andra!

Beror det på att de fildelar eller att de helt enkelt är mer intresserade av musik? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 100
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Suck nu föll jag dit direkt igen...

Med anledning av plun's inlägg vill jag bara poängtera att jag inte är för illegal fildelning eller att allt ska vara gratis. Det jag skriver som kan tyckas försvara illegal fildelning handlar bara om att jag vill belysa att jag inte håller med om att det påverkar marknaden på det negativa sätt som målas upp av vissa. Åtminstone inte alls i den utsträckning.

Jag vill att vi i framtiden ska ha ett fungerande system där man hittat en balans, utnyttjar den moderna tekniken för att ge så bra tillgång och upplevelse som möjligt åt så många som möjligt, samt att man på ett enkelt lagligt sätt kan göra rätt för sig. Jag utgår också ifrån att det kommer att vara en större transparens och man som konsument kan styra och se att ens pengar hamnar där de ska.

Jo jag har vid ett flertal tillfällen skrivit att det borde funka som så att en artist/band bara bokar en studio och sedan ger ut vad de skapat på Internet (utan ett skivbolags inblandning)

Men nu har vi ett "jefla" systen med grisiga megamediabolag och jag kan acceptera för att bräcka detta system så fildelas det maximalt.

Men i slutändan så måste ju en artist få betalt......annars så skapas det inget nytt !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men förespråkarna för fri fildening missar ju poängen med hur en artist ska få inkomster för vad de skapar.... !!

...

+1

@Plun

Sedan tidigare vet jag att du har många sunda och kristallklara åsikter, det är bara lite synd att du är så "allergisk" mot Debian och RMS. Du vet ju att jag inte är någon fanatiker, jag tycker däremot det är intressant att känna till lite av vad RMS har åstadkommit. Liksom det är intressant att veta vad Steve Jobs åstadkom.

Redigerad av Rune.K
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intervjuer med Peter Sunde från NRK, januari 2011.

Kanske kan vara intressant i det här sammanhanget, han var ju idolen no1 för flertalet fildelare.

Vad kanske inte så många vet, det är att han gått vidare ifrån fildelning till nya projekt, han är t.ex en av upphovsmännen till flattr som börjar synas på fler och fler webbsajter.

The Pirate Bay

Så langt ser det ikke ut som om rettsaken har hatt noen innvirkning på hverken funksjonaliteten eller populariteten til Pirate Bay. Men Peter Sunde kan ikke svare på hvem som drifter det kjente nettstedet nå. Og ser helst at hele systemet hadde sluttet å virke…

Källa:

Peter Sunde: Håper The Pirate Bay slutter å fungere

Peter Sunde: En moderne Robin Hood?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det sant att bolag och intressen som fungerar som mellanhänder och distributörer har en benägenhet till gärna plocka åt sig i produktionsleden. Jag tror de kvittar nästan vart man än tittar så ser det ungefär likadant ut och speciellt allting som hänger ihop med vanlig försäljning av olika slag. Det gäller verkligen att välja sysselsättning och försörjning Rätt om man vill ägna tiden till producera saker som ren råvara i första led.

Nämdes en del om musiktjänsten Spotify tidigare i tråden, vet inte om just den affärsmetoden egentligen blev ett lyckokast för musikerna själva som producerat låtarna ifrån början även om satsningen i övrigt funkade mellan mediebolag och lyssnare. Såg en nyhetsartikel där vissa artister klagade över dom inte hade fått mycket mer än några få tusenlappar för pröjsat med egna album & musik och det handlade ändå om stora världsartister.

Jag tillhör inte folk som laddar ner torrenter men när man vet hur många av dem här företagen tar sig fram då kan man förstå varför partier till slut bildas. Tänk så roligt om alla dom som producerar varor också verkligen fick vad dom rättmätigt förtjänar, tyvärr ser inte samhället ut så.

Ska man göra problematiken lite svårare i den här frågan vad gäller hålla på lag och rätt så är det ju samtidigt viktigt för allas trevnad att myndigheter skyddar den biten så långt vad som är rimligt. Vad kan hända om vi skyndar på den här utvecklingen som kommit & följt med i internets kölvatten att allting ska vara tillgängligt och fritt som t.ex fri tillgång till patentägt skyddat material? Att här finns nyanser av krafter som gärna passar på tillfället och vill försvara sina egna intressen, den sidan kan vi nog aldrig undvika och USA tillsammans med mediabolagen lär ju finnas där någonstans i diskussionerna. Är det klokt att dra ett likhetstecken mellan resten av samhället och vad som försegår på nätet eller ska vi se på dem här två världarna som skilda åt inom vissa områden och vissa frågor? Jag skulle gissa på ganska många håller med om att sålänge utvecklingen i vad som sker på internet Inte ger negativa följder för samhället och livet i stort utanför så spelar det ju ingen större roll vad som händer i den virtuella delen.

Själv tror jag risken börjar bli större än vad många i detta läget har förstått vilka krafter vi har & göra med här, kanske för många som fildelat tillhör yngre åldersgrupper eller av annan orsak (t.ex lägenhetsboende) & inte kommit i kontakt med frågor om ägande (t.ex vanlig löneanställning) som kanske mer blir aktuellt när många skaffar familj och hinner bli lite mer erfarna. Vad jag är inne på är detta med att spela rollen som Ägare till egen rörelse eller annat, kanske egen fastighet eller vad det nu må vara. Men man kan inte undgå att tanken ibland snuddar vid frågan om hur folk ser på den här utvecklingen när fildelning diskuteras. Hur många förstår att det handlar om samma dimensioner, vad som händer på nätet påverkar för eller senare också vad som i förlängningen händer utanför nätet. Jag hoppas alla fattar att om vi släpper loss på nätet så släpper vi också loss där vi lever på riktigt. Ok, är själv relativt generös och givmild när de rör sig om hjälpa till och låna ut saker men hur f**n skulle de se ut om vi luckrar upp begreppen i "Vad som tillhör mig och Vad som tillhör dig" Men grejen är nog den att när vi minst vet ordet av så sitter Staten och klamrar sig fast på oss på ett sätt som ni/vi sällan skådat tidigare. Det är en av konsekvenserna med släppa på reglerna som jag ser de i nuläget.

Det belönar sig oftast att sköta sig och hålla käft, gräver man en grav åt andra så trillar man lätt däri själv.

Jag tror för min del att alla kan vinna men då vill jag samtidigt ställa en fråga..Hur klokt är det och hur långt kan man nå om båda sidor konsekvent i frågeställningen vidhåller en egen rak linje utan bry sig vad den andra sidan vill?

Samverkan & samarbete brukar fungera :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

....

Samverkan & samarbete brukar fungera :)

Mycket bra inlägg!

Hela inlägget!

En sak jag inte förstår, det finns ju hur mycket som helst musik att lyssna på nätet, ofta gratis och ibland kan man bara lyssna på början av låten för att eventuellt köpa den, men då av artister som inte är stora och välkända.

Varför inte lyssna på den musiken istället för att fultanka kända artisters musik.

Då behöver man inte gnälla på musikindustrin, för de är inte inblandade.

Det har väl aldrig varit så lätt som de senaste 10 åren, för ett "garageband" att nå ut med sin musik.

Mp3.com var väl först tror jag (Mp3.com har återuppstått efter många års frånvaro), Myspace kom väl därefter, osv.

Ni som är genuint intresserade av musik vet förstås mycket mer än jag om hur man kan nå ut med sin egen musik och var man kan hitta intressant musik att lyssna på, som inte har gått genom musikindustrins händer.

Men vill man tvunget lyssna på t.ex Britney Spears så kan man antingen fultanka eller betala för sej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det behövs inga argument för en fri fildelning. Det bör införas ett Nobelpris för den/de som bidrar med de absolut bästa lösningarna och en extra utmärkelse delas ut till den/de som gör den bästa insatsen för att hjälpa USA:s innevånare att ta del av den fria Internetvärlden. Ett sunt mål kan vara att skapa ett årligt evenemang som kommer att samla 1000 tals besökare. Ett eventuellt överskott från evenemanget skall gå tillbaka rörelsen och täcka omkostnader för att bevara det kulturella värdet av rörelsens bevarande för all framtid. Ett bra mål är att försöka arrangera minst en stora konsert om året med många artister. En direkt kontakt tages med artisterna inga mellanhänder får förekomma. En förutbestämd skälig gåva som artisterna bestämmer i samförstånd tas ut av publiken/besökare för att beträdda konsertområdet. Gåvan går till artisterna/upphovsmän, (100%) utan mellanhänder. Allt administrativt, förberedande, säkerhet och aktivt arbete under evenemanget utförs av rörelsens anhängare som inte registreras för att skydda deras identitet. Det är studerande, arbetare, poliser, läkare, advokater sjuksköterskor, vakter, lärare med mera........................... från hela världen.

Att segra över rörelsen är inte möjligt. Det är en dröm. Det innebär så pass stora inskränkningar för den personliga intrigriteten/Internet att det idag inte ses som någon bruklig åtgärd av de stora ledarna i världen. Att försvåra/hindra/lagar är en lösning men det är en ganska tandlös åtgärd pågrund av den snabba tekniska utveckling. Det är alla stora ledare i världen överens om. Men de tvingas mer eller mindre att införa löjliga och tandlösa lösningar pågrund av påtryckningar från ekonomiska intressen.

En dialog mellan "rörelsen" och underhållare, artister med mera.......... där ersättningen/lön går direkt till artister/upphovsmän för deras omkostnader för produktionen utan de illastinkande "procent mellanhänderna" kan vara en möjlig väg till en mer omfattande förståelse och en bestående lösning.

Redigerad av Myggan63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja tittar man rent generellt så det ju så för dom allra flesta att de gäller & få någon sorts betalning för saken man jobbar för precis som plun & andra varit inne på. Såklart kan ju mycket skapas och drivas fram med hjälp av eget ideelt arbete i någon organiserad form men samtidigt får man ju se upp så inte den typen av arbetslösningar tenderar & bli den enda som finns & välja. Bara som idag ute på jobbmarknaden så har ju dessa trender börjat utnyttjas ganska tilltaget och ibland så är det inte bland de enklaste att på förhand veta vilka utbildningar & skolor som t.ex tillsammans med näringsliv ser möjligheter i använda den här modellen för komma billigt undan vid diverse projekt. Även om man talar om praktiskt lärande så handlar det ju i många fall om ett gratis utfört arbete och ju äldre personer det rör sig om med kanske tillräcklig annan erfarenhet i bagaget, desto mer tveksamt kan de ju framstå.

Från de ena till det andra, lyssnar själv gärna på radio emellanåt. Det blir ju oftast där för egen del man snappar upp musik & låtar som man börjar gilla. Skulle de visa sig att jag måste ha tillgång till den så går det ju att lägga in ett Youtube-klipp i favoriterna.

Det mesta av ny musik blir aldrig speciellt långlivat, ett par år på sin höjd och vill man så spelas dom vanligen om & om igen på radion.

Handlar ju om hur pass desperat man är :) Det är väl i ett sånt läge då som man triggas till ett impulsköp & skaffar låten på riktigt.

Ska jag välja så föredras fysiska album & singlar som man verkligen får behålla och spela hur mycket man önskar själv.

Det är väl kanske lite den biten som också varit bidragande till den myckna fildelningen av musik, just detta med begränsningar.

Tar vi exemplet Spotify så har den ju börjat bli ratad av användare p.g.a den har fler begränsningar idag än tidigare.

Samma sak gäller även dom allra flesta andra tjänsterna som finns på nätet där låtar kan köpas.

Hur många av dem får man verkligen behålla och spela precis som man själv vill, rätt som det är så funkar dem ju inte.

Å då tröttnar användarna i längden....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tackar å Cecilias vägnar för nyheten :)

http://www.nyteknik....icle3356286.ece

Den amerikanska tidningen Foreign Policy har för tredje året i rad gjort en lista över människor och intellektuella i världen som presenterat de mest spännande idéerna under året. Top Global Thinkers 2011

`` "It's more fun to be a pirate than to join the navy," the late Steve Jobs once said. No one had to tell Rick Falkvinge, founder and chief evangelist of the growing global Pirate Party movement. A former software entrepreneur and Microsoft employee, Falkvinge founded the original party in Sweden in 2006. It rose to prominence following a government crackdown on the Pirate Bay file-sharing site, and Pirate parties are now active in more than 25 countries. ´´

``Falkvinge also made Internet waves this year with his high-profile advocacy of Bitcoin, a digital currency that is....the future of global commerce or a high-tech form of money laundering -- depending on whom you ask.´´

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad det är för skitsnack du har läst, men även du förstår säkert att ett sådant här system motarbetas av starka ekonomiska krafter. Bitcoin-systemet är ju inget som gör världens "Wallenbergare" rikare direkt... och då skall det naturligtvis stoppas. Illvilliga rykten och rena lögner är bara ett av sätten vi kommer att få se, om Bitcoin-projektet mot förmodan skulle börja växa sig starkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Dags att blåsa liv i den här tråden igen...

http://www.idg.se/2....n-pa-kriminella

För mig är detta ännu en perfekt passande pusselbit i min teori om varför facebook "valt" att bygga sitt datacenter i just sverige när alla andra väljer låglöneländer, alternativt låter lokalpatriotismen råda.

1. Sverige skall ju ha betalt för att man initierat och drivit igenom övervakningslagarna inom EU... och sen är man ju erkända som extremt skickliga på signalspaning.

2. FRA-lagen kräver att svenskarna håller sig inom landets gränser.... så om inte mohamed kan komma till berget, får man väl flytta berget till mohamed.

3. Skickande av bulkdata till USA är redan klubbat och godkänt inom EU. Det gäller visserligen banktransaktioner i första hand, men vem ser någon skillnad? Dessutom har ju svenskt och amerikanskt försvar, sedan länge ett etablerat informationsutbyte.

4. I ungefär samma stund som man började bygga facebooks datacenter, inkommer FRA med en begäran om extra miljarder, utöver redan beviljade anslag, för inköp av ny utrustning.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså det är ju väldigt svårt att avgöra om saker som händer gör de av en slump eller om händelser kan ha en viss bakomliggande koppling till varför dom uppstår. En grej som skulle kunna tala för de senare har ju med psykologiska inslag & göra, ett av dem mest starkaste mänskliga beteenden som finns är ju detta med att vi har benägenhet till att Ta efter vad andra gör och tänker. Lite på de viset uppstår ju då trendutvecklingar i samhället samtidigt som det också är en av drivkrafterna eller vad man ska kalla de inom politiken där väljarnas opinion är en av verktygen man jobbar med. Det handlar ju om få stöd för sin sak, annars är man utanför planen. Men för återgå till början så skulle ju då USA's inblandning vara en av anledningarna till varför Mona Sahlin "nominerats" till generaldirektör för ILO i FN, Om man istället har en misstänksam inställning till saken, vilket kan få tanken att nästan flippa över i en näst intill paranoid övertygelse om man nu har den fallenheten. Nu låter det väl iofs inte som hon hade stöd från alla facken i omröstningen så får se vad som händer.

När det kommer till Facebook..Visst, vi Svenskar har under lång tid varit imponerade av USA och allting som kommit därifrån.

Såklart har dom naturligtvis inte varit dummare än dom insett detta och lärt sig använda den responsen på ett förnuftigt sätt för dom. Sedan ovanpå allt detta så har vi Svenskar i allmänhet en drivande egenskap "Vi vill alltid ligga i framkant och framstå som duktiga" ungefär som jantelagen men den verkar ju för motsatsen. Sedan har vi under långa tider förädlats i företagsamhet, då många lite till mans ofta hamnar i "fällan" i att vara Om sig och Kring sig i saker man tar sig för och i Hur vi lever rent generellt.

Då vi inte har sådär väldigt mycket & välja mellan om man tittar sig runt här i västvärlden bland bättre kulturella intryck och inslag, så blir oftast influenserna ifrån allt som är Amerikanskt / Engelskt, eftersom det är deras sätt i att leva och verka som sticker ut mest och samtidigt bäst sammanfaller med vår egen bakgrund i vad vi anser är modernt och trendmässigt riktigt. Har ju varit så sedan befrielsen av Europa och FN's tillkomst ända fram tills nu, men möjligt detta är på gång att börja plana ut nu. En tendens med nyanser på någonting sånt kan va på G är ju detta med Arabiska våren många talat om, finns även en skiftning mellan vilka kontinenter och länder som tidigare "varit efter" men som nu börjat återhämta sig och växa till sig i vad som kan ses i utbildning, levnadsstandard och i hur människor lever sina vardagliga liv. Vet inte om Sverige står på en vågmästarroll här mitt emellan i vad som sker, iaf på just dessa områden så står vi ganska still och inte speciellt mycket som sker här i norra Europa, om man nu istället låter blickarna trilla åt USA eller söder om oss, eller i vad som nu är på gång på forna östsidan och ända bort till Japan.

Kan säga enligt som jag själv uppfattat läget, så verkar väldigt mycket ha hunnit ändras bara under dem senaste 3-4 åren här.

För återblick mot trådens innehåll....

Vi ville synas och därför kom Facebook hit... Bra reklam & marknadföring för Sverige.

Möjligt de finns en fasad utåt och andra underliggande anledningar djupt bakom alltihopa.

SOPA & PIPA verkar ha tappat luften, nu senast hörde jag talas om ACTA (Anti Counterfeiting Trade Agreement)

Var tydligen samma utveckling där, tappat fart och man kommer ingen vart. Hoppas min förklaring blev rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressanta reflektioner. Det är inte utan att man börjar undra när det är uppenbart att det omöjligen kan vara ekonomiska faktorer som styrt. För med ekonomiska ur ekvationen kvarstår bara politiska, inga andra är av någon vikt.

ett av dem mest starkaste mänskliga beteenden som finns är ju detta med att vi har benägenhet till att Ta efter vad andra gör och tänker.

Dvs kopiera, något som med alla politiska medel måste förbjudas enligt vissa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressanta reflektioner. Det är inte utan att man börjar undra när det är uppenbart att det omöjligen kan vara ekonomiska faktorer som styrt. För med ekonomiska ur ekvationen kvarstår bara politiska, inga andra är av någon vikt...}

......{Dvs kopiera, något som med alla politiska medel måste förbjudas enligt vissa.

Som allting annat, en hypotetisk spekulation. Jo, man kan nog påstå att iaf om man ser till politiskt arbete och hur regeringar & länder samverkar så består mycket utav handelspolitik och ekonomiska styrmedel och tar man bort den beståndsdelen så kvarstår bara politik.

Samtidigt så finns ju den folkliga drivkraften i botten. Dit skulle man kunna placera en annan stor faktor som hör till vad som kallas religion och religiösa övertygelser. Något som hjälpt fram sittande statsskick under årtusenden och på samma gång hjälpt oss över världen att utveckla juridik och andra saker som det vi nu för tiden börjat lämna mer & mer...Etik & moral. Kanske beroende på att vi inte längre vill hålla fast vid dem kristna kyrkliga övertygelserna och den kristna tron på samma vis som för en eller två generationer sedan. Det är ju helt klart att någonting måste frigöras och påverkas i samhället när ett sånt grepp är på gång att släppas.

Tar man USA, så finns en ganska stark Kristen övertygelse hos väldigt många.

På den punkten är vi här i Sverige ganska annorlunda, genom vi börjat lämna detta bakom oss mer än vad dom kanske har gjort på samma sätt.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressanta reflektioner. Det är inte utan att man börjar undra när det är uppenbart att det omöjligen kan vara ekonomiska faktorer som styrt. För med ekonomiska ur ekvationen kvarstår bara politiska, inga andra är av någon vikt.

För mig har det varit uppenbart en längre tid. Dagens idg-artikel stärker bara mina misstankar. FBI kommer aldrig att få tillstånd att avlyssna facebook i usa... och det är man väl medveten om. I Sverige behövs inga sådana tillstånd, här lyssnar vi redan... fullt lagligt, och vad facef**ks ägare har för syn på integritetsaspekten, känner vi ju till sedan länge.

Historien kommer att ge mig rätt... oavsett vem, eller hur många som försöker placera foliehatten på min skalle.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Historien kommer att ge mig rätt... oavsett vem, eller hur många som försöker placera foliehatten på min skalle.

Nu vet jag inte hur många som skulle vilja göra något så pass förfärligt men man kan ju alltid försöka se det från en mer positiv aspekt, med tanke på att det är isande kall vinter.

Folie har ju ganska bra värmefrämjande egenskaper ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med tanke på att det är isande kall vinter.

Folie har ju ganska bra värmefrämjande egenskaper ;)

"Isande kall vinter" är ju huvudskälet att man bygger en sådan enorm serveranläggning i just Sverige.

Finland eller Ryssland är kanske inga bra länder med mycket sämre infrastruktur..

Om jätteanläggningen som Facebook bygger

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article3301929.ece

Sen bjuder jag på en halmhatt.... vem bryr sig på Facebook.... ^_^

Q7prt.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Isande kall vinter" är ju huvudskälet att man bygger en sådan enorm serveranläggning i just Sverige.

Finland eller Ryssland är kanske inga bra länder med mycket sämre infrastruktur...

<ironi>Jo, norra USA och Canada, som egentligen ligger bättre till, är ju kända för sitt tropiska klimat.</ironi> ;)

Klimatargumentet ser naturligtvis jäkligt bra ut i propagandan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<ironi>Jo, norra USA och Canada, som egentligen ligger bättre till, är ju kända för sitt tropiska klimat.</ironi> ;)

Klimatargumentet ser naturligtvis jäkligt bra ut i propagandan.

Jo nu behövde man ju en anläggning i Europa !

Sen är Facebook ett privat företag och ingen allmän institution, högst frivilligt om man vill nyttja detta privata företag.

Kriminella och halmhattar får väl starta ett eget "klotterplank"....."dolda planket".... :P

Sen kan man ju alltid sprida FUD men 99% av Facebookpubliken bryr sig nog inte.....fyllebilder och skvaller.... ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovars, hade ju kunnat ligga någon sanning bakom att dom valde bygga här bara för vi är så himla Coola här B)

Nästan så man gick på argumentet, men i såfall varför köpslog man inte med Sibirien & Ryssen???

Ja just de ja...Kom just på varför...Tack för upplysningen plun.

Den nord Europeiska länken :ph34r: Där viktiga delar av kommunikationen ligger sammanlänkad ner till sydligare breddgrader. Vet man har hört den kallas för något men kommer inte på de för tillfället.

Skämt & webbsidor, Får Tacka så hemskt mycket för den fina hatten....Kommer bli stilig i den framåt vårkanten när det blir dags för påta i trädgårdslandet..Väldigt snygg!..fattas bara en kostym till och en liten promenadkäpp :D

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovars, hade ju kunnat ligga någon sanning bakom att dom valde bygga här bara för vi är så himla Coola här B)

Nästan så man gick på argumentet, men i såfall varför köpslog man inte med Sibirien & Ryssen???

Ja just de ja...Kom just på varför...Tack för upplysningen plun.

Den nord Europeiska länken :ph34r: Där viktiga delar av kommunikationen ligger sammanlänkad ner till sydligare breddgrader. Vet man har hört den kallas för något men kommer inte på de för tillfället.

Njau... vete tusan hur du argumenterade ? men en server behöver en massa energi för att kylas annars så stannar servern. Massvis med servrar som i det här fallet behöver enorma mängder energi för kylning och det kan man få tillgång till enkelt pga SSABs placering i Luleå (kraftledningarna finns där redan) samt massvis med kraftverk i Norra Norrland.

Vidare en kraftfullt fibernät som löper genom Sverige till kontinenten inkl en massa överskott på kapacitet.

Thats it....!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...