Gå till innehåll

...politisk diskus...


e-son

Recommended Posts

Här är jag... kom och ta mig! ;)

...om du tror att Peter Erikssons uttalande är något unikt för just Peter Eriksson, bör du kanske studera miljöpartiets politik lite närmare. Precis som socialdemokraterna är man av åsikten att svenska folket inte vet sitt eget bästa, och att man därmed har rätt att åsidosätta folkmajoriteten... bara man lyckas lura tillräckligt många att rösta "rätt", för att på så sätt få den makt man åstundar.

Nu är jag ingen större vän av det styre, kallat Alliansen, vi har i dag heller... men av 2 onda ting, väljer jag nog det minst prövade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 100
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Nejdå det är bara det att Piratpartiet är ett orutinerat parti som gör mycket väsen av sig. De gamla rävarna vet att det är mycket smidigare att inte diskutera saker och sedan göra som man vill, än att diskutera dem och om man har otur tvingas göra som folket vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så är det inte så mycket väsen från Piratpartiet i de vanliga medierna typ DN, SvD och SVT.

Tyvärr så läser jag inte kvällstidningar regelbundet (nästan aldrig) så där vet jag inte hur det ser ut.

Men det är förstås full rulle i piratforum och piratbloggar, som troligtvis endast läses av piratpartister. Och då blir det lätt rundgång i argumentationen...

Torrentfreak läser jag gärna ett par gånger i månaden, det är kul läsning när t.ex piratbukten ligger nere pga av något tekniskt fel. Då får fildelarna panik och kommer med fantastiska spekulationer om vad det kan bero på. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett bra exempel på hur de som fildelar olagligt förstör för alla.

De förstör kanske för dig, men inte för alla. De gynnar ju t.ex både underhållningsindustrin och alla välbetalda stofiler som hade varit arbetslösa och bortglömda om de inte haft olagligfildelarna att hacka på. Även om det tillkommer en massa sånt skit som i artikeln så är jag övertygad att folket kommer vinna kampen mot översittarmakten förr eller senare. Om det sker med byråkrati eller våld låter jag vara osagt. Men då kommer all skit att rivas upp igen och vi får en fantastisk blomstrande värld att leva i. Det kommer regna pengar på alla och dofta vår även på vintern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite mer läsning om vad de som fildelar olagligt har ställt till med.

Stop the Great Firewall of America

Går den lagen igenom så dröjer det kanske inte länge förrän e-son's Allians följer efter. ;)

Vad Nicklas pratar om förstår jag inte mycket av, det verkar vara från vandringshistorien om att de som fildelar olagligt köper mycket musik...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för ordningens skull upplysa om vem som började med jagandet av fildelare.

Ser att många forum och dess deltagare inte förstått.

http://www.idg.se/2.1085/1.4044

Citat från ovanstående länk:

Det är inte fråga om att polisen ska springa efter unga personer som kopierar i begränsad skala. Polisen ska koncentrera sig på upphovsrättsbrott där människor tjänar miljontals kronor på att blåsa artister och författare. Polisen kan inte hävda att man saknar resurser eftersom polisen har fått miljardtals kronor i utökade anslag, säger Thomas Bodström.

Har du något emot det han säger, essob?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite som snacket på dagis när barnen har bråkat, "Det var han som började". :)

Men nu när vi är på den nivån så vill jag hävda att det är de som fildelar olagligt, som faktiskt började...

Nu finns det förstås en massa vandringshistorier om att de som fildelar köper mer musik än andra och att de hjälper till att sprida kultur.

Standardargumentet är ju förstås att de inte tar eller stjäl något, de bara kopierar(ettor och nollor).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu finns det förstås en massa vandringshistorier om att de som fildelar köper mer musik än andra och att de hjälper till att sprida kultur.

Det du kallar vandringshistorier är baserat på ett flertal oberoende undersökningar. Det motsatta förhållandet att illegal fildelning skulle skada finns det däremot inga faktabaserade belägg för. Där kan man snacka om vandringshistorier som troligen startats någonstans i Hollywood.

Standardargumentet är ju förstås att de inte tar eller stjäl något, de bara kopierar(ettor och nollor).

Det ligger en stor dos logik bakom det argumentet. Eftersom det handlar om kopiering är det ingen som förlorar något rent fysiskt. Den antagna förlusten ligger i pengarna som säljaren hade förväntat sig få vid försäljning av den imateriella varan. Men om man antar att 99% (vilket är en fullt realistisk siffra) av det som kopieras olagligt inte skulle ha blivit sålt pga att kopieraren helt enkelt inte skulle haft råd att köpa det, alternativt inte skulle varit tillräckligt intresserad för att betala priset för det, så återstår 1% av faktiskt förlust av inkomst. Det är naturligtvis tråkigt och fel att 1% försvinner men det är på inget vis i närheten av den katastrof som man vill måla upp att illegal fildelning ställer till med. Man kan också säga att har man inte råd eller inte vill betala det pris som är satt så får man vara utan, men det är moraliskt problem snarare än ett ekonomiskt.

Lägger man därefter till de positiva effekter som illegal fildelning innebär i form av kulturspridning, reklam/försäljning osv, så är det uppenbart att det ger mer än det kostar. Jag är övertygad att de flesta illegala fildelare som har en stabil inkomst lever efter novisen "betala så mycket du har råd med till de du tycker är värda det" snarare än "jag ska ha allt gratis bara för att det går". Och ur det kommer att illegala fildelare även köper mer än genomsnittet.

Med det anser jag mig ha gjort mitt tappra försök att upplysa och förbättra världen i denna tråden. GL HF.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man antar att du har rätt, då borde ju film och musikindustrin istället uppmuntra de som fildelar olagligt, eller hur?

Det är helt otroligt hur vandringshistorier på internet kan förvandlas till rena rama sanningen, för vissa.

Eller är det så, att du driver med mej, Nicklas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försäljningen av skivor (single, album, video, digital) från bolagen (med ca 85-90% av skivmarknade):

* Cosmos Music Group

* EMI Svenska AB

* Playground Music Scandinavia AB

* SONY Music Entertainment AB

* Sound Pollution AB

* Universal Music AB

* Warner Music Sweden AB

* Nordisk Film

har minskat från ett värde på drygt 1,5 miljarder kronor 1998 till knappt 800 miljoner 2008 (närmare 90% kommer från album). Antalet album har gått från 22 miljoner till 15 miljoner.

http://www.ifpi.se/?page_id=7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har minskat från ett värde på drygt 1,5 miljarder kronor 1998 till knappt 800 miljoner 2008 (närmare 90% kommer från album). Antalet album har gått från 22 miljoner till 15 miljoner.

För det första kommer "undersökningen" från branschorgnisationerna, och kan knappast anses objektiv, men om man nu utgår ifrån att siffrorna har någon relevans, så är förklaringen ganska enkel.

Ingen behöver numera köpa "grisen i säcken", och därmed kan branschen inte kränga vad för skräp som helst längre, och definitivt inte i form av plastbitar. Hur kan det vara fel?

Kvar finns den försäljning som folk efterfrågar... en marknadsmässig "regel" i alla andra branscher, och den borde gälla även för mediaindustrin. Hur kan det vara fel?

Den krassa sanningen är helt enkelt att mediaindustrin slåss för fortsatt rätt att kränga skräp till hutlösa priser, i den form dom finner mest lönsam. Konsumenten skall i vanlig ordning bara betala och hålla käften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt otroligt hur vandringshistorier på internet kan förvandlas till rena rama sanningen, för vissa.

Eller är det så, att du driver med mej, Nicklas?

Varför tror du att han driver med dig? Han har väl rätt att ha vilken uppfattning han vill även om den inte stämmer överens med din?

Personligen stämmer mina egna erfarenheter överens med det Niklas skriver. Jag är helt "ren" från olaglig nerladdning idag men det har jag inte allltid varit. Jag hittade musik som jag inte ens tänkt köpa annars... och när det visade sig finnas så köpte jag dem. Alltså för peronlig del så fungerade nerladdningen som en "promotion"... mina egna faktiska inköp ökade. Och i ännu högre utsträckning ökade mina spelköp på detta sättet. Man testade och märkte att det fungerade... och köpte då originalet.

Den moraliska aspekten är självklar... det ÄR fel. Hade jag själv tillverkat ett spel eller slagit igenom som artist och fått en försäljningssiffra på ca 25 000 av mitt skivbolag... och sen samtidigt se att 40 000 personer har laddat ner min musik på PirateBay. FLER hade tankat hem den hellre än köpt den... ja, jag hade blivit ganska bedrövad.

Jag tycker i slutänden att skiv/spel/film-industrin borde ta lärdom av allt som händer... precis som e-son skriver. Dom borde fatta att konsumenterna är mer prismedvetna och att vi inte köper vilket skit som helst till ockerpriser.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Jag tycker i slutänden att skiv/spel/film-industrin borde ta lärdom av allt som händer... precis som e-son skriver. Dom borde fatta att konsumenterna är mer prismedvetna och att vi inte köper vilket skit som helst till ockerpriser.

// Manneman

Och jag tycker att de som fildelar olagligt borde ta lärdom av vad som eventuellt är på väg att hända i USA. Risken är stor att internetcensur sprider sej till fler länder.

Se opptokoppters länk.

Verkar som fler fått upp ögonen http://www.avaaz.org...he_internet/?fp

Något är tydligen under diskussion i Amerikanska kongressen ifråga om övervakning.

Att tonåringar som inte har en egen inkomst fildelar, det kan man förstå kanske.

Men att vuxna människor med inkomst stjäl musik och film, bara för att det är så lätt att stjäla på internet. Det förstår jag inte riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag tycker att de som fildelar olagligt borde ta lärdom av vad som eventuellt är på väg att hända i USA. Risken är stor att internetcensur sprider sej till fler länder.

Jag debatterade om skälen till varför det fildelas... inte vad som är rätt och fel. Jag debatterade inte heller kring följderna av fildelning... och dessutom markerade jag att mitt eget och andras handlande är fel. Jag gav ett förslag på att Niklas argument faktiskt hade en poäng... men det citerade du inte?

Att tonåringar som inte har en egen inkomst fildelar, det kan man förstå kanske.

Men att vuxna människor med inkomst stjäl musik och film, bara för att det är så lätt att stjäla på internet. Det förstår jag inte riktigt.

För egen del: det var ett bra tag sen... och såååå gammal är jag inte. Men tack för komplimangen :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sluta!

Vi lever i en värld som förändras. Nya generationer växer upp med helt andra värdringar och erfarenheter. Att lägga ner energi på bagateller är meningslöst. Inga förbud kan hindra någon. En dialog kan leda förståelse och respekt för andras intressen. Men nu förs ingen dialog om någon alternativ lösning på det påhittade problemet av underhållningsindustrin. När de allra mest kända artisterna inser att förbudsvägen inte är en framkomlig väg eller leder till en konstruktiv lösning. Hur skall du praktiskt bestraffa miljoner av fildelare. Vi har inte tillräckligt med rättsliga instanser eller personal i världen för en sådan lösning. Det kommer kosta mer resurser/pengar än vad något slutresultat skapar en ekonomisk vinning för underhållningsindustrin. De som lagförs idag är bara toppen på ett isberg.

1. När du fildelar är du själv ansvariga för dina handlingar. Bryter du mot gällande lagar kan du bestraffas för en brottslig handling.

2. Höj din röst skriv vad du själv tycker och tänker. Låt absolut ingen hindra dig från att föra fram dina åsikter i något sammanhang. Sanningen måste alltid skrivas till varje pris. Kosta vad det vill. Låt inga stoffiller eller bakåtsträvare hindra dig. Du är bäst.

Bara den kristalklara rena sanningen och det helt fria ordet är min väg. Vem som kommer i kläm är totalt ointressant för min agenda.

Redigerad av Myggan63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså man blir lätt tagen av den här diskusen, satt faktiskt & funderade lite i samma bana som beståndsdelarna Nicklas gick in på tidigare.

Får nog hålla med om att det blivit lite till en företagsinriktad ovana i jakten på jaga kostnader i finna nya vägar till inkomster att man så enkelt hittar lösningen i ett tänk bortom den sanna verkligheten. Just resonemanget med skissa upp de hela genom säga "Vi Kunde tjänat så & så mycket mer Om ifall att det vore så & så" Hör kanske ihop med andra liknande försäljningsknep som alla väl känner till vid det här laget "Tag 3 betala för 2" och du kommer tjäna så & så mycket, lite som ett snack i förväg på en affär som ännu inte genomförts men i samhället så är ju detta gångbart och fullt accepterat överallt. Alltså det finns ju nästan ingen hejd på hur rik påhittigheten idag har blivit ute i affärsleden i ragga kunder.

Och ska man väga båda sidorna i vilken strategi som valts med dem belägg som använts i att man har "förlorat inkomster" så får man nog antyda att moralen är nog inte den bästa där heller. Sedan tillkommer ett annat problem som gjort folk avtrubbade till lättare begå dem här "överträdelserna" med ladda hem saker om vi nu tittat på vanligt beskedligt folk och inte stor-konsumerande nerladdare. Det hör ju till saken också att vi under dem senaste åren haft en väldigt rik tillgång till t.ex musik & filmer via dem vanliga friare mediakanalerna som TV & radio och vart man än befinner sig så får man den biten tillgodosett överallt på platser som på stan, på jobbet, i bilen, hemma eller bekanta vilket gör så människor också börjat ta media som något ganska alldagligt utan större värde och kanske mer som nått som "prackas på oss" ungefär som annan reklam.

Vill man gå ett steg längre utan för den skull trilla in på ämnet barnporr i juridiska jämförelser så är ju inte USA ett bra föregångsland på andra punkter. Vi kan t.ex ta lagar om barn-aga som i Sverige haft en tydlig lagstiftning på området i ungefär 30 års tid - Amerikanerna kan nästan inte stava till vad denna misshandel innebär för mindreåriga att råka ut för. Det skyddet är i stort sett obefintligt i staterna.

Konstigt om man kommer in på ett sånt allmänmänskligt självklart ämne så har inte detta ett lika högt intresse som dem här andra som vi borde veta bättre omkring. Snygg dubbelmoral hela vägen för det handlar bara om pengar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var finns alla de där undersökningarna som visar att olaglig fildelning egentligen gynnar Musik och Filmindustrin.

Eller är det som jag säger att det enbart är vandringshistorier. ;)

Statistiken som Cecilia tog fram godkändes ju inte i det här sällskapet.

Så det kan vara intressant att få se statistik och undersökningar som godkänns av herrarna här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...orkar inte leta fram allt som finns, men här är den senaste rapporten... fast .SE kanske inte är seriöst nog? ;)

Musik och bild – Spotify mycket populärare än fildelning

  • Drygt hälften (57 procent) av svenska folket lyssnar på musik via Internet.
  • Andelen Internetanvändare som fildelar varje månad har aldrig varit större (18 procent), samtidigt som andelen som lyssnar på strömmad musik varje månad med hjälp av musiktjänsten Spotify är ännu större (37 procent).
  • De som fildelar köper också eller prenumererar på digital musik i högre utsträckning än de som inte fildelar.

https://www.iis.se/p...h-internet-2011

...märk väl att själva rapporten får laddas ner som pdf.

Detta är bara ett utdrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En intressant fråga detta med fildelning, laglig eller olaglig, jag har 2 exempel som jag skulle vilja få era åsikter om, är det "stöld" eller inte?

1. En film går på tv, på en kanal jag betalar för att se, men jag är på bio och kan inte att se den när den visas och glömde spela in den på min HD box som jag fått köpa av den jag har mitt abonnemang hos. Ett par dagar senare finns den för nerladdning på en torrentsida, om jag laddar hem den har jag då stulit något eller begått ett brott?

2. Ett program går på en kanal som vi inte kan se i Sverige, hade jag bott i t.ex. USA hade jag kunnat se det gratis dagen efter på bolagets egen sida, jag laddar ner programmet från en torrentsida har jag stulit något eller begått ett brott?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...