Gå till innehåll

Hackers launch millions of Java exploits, says Microsoft


Recommended Posts

Kanske dags att kontrollera att du har senaste versionen av Java och även kolla så att den automatiska uppdateringen av Java jusched.exe inte är inaktiverad.

Cryin' shame: 60% of Windows PCs lack 18-month-old Java update, adds expert

Hackers continue to launch attacks exploiting vulnerabilities in Oracle's Java software in record numbers, Microsoft said Monday.

Citing research from a recent report, Tim Rains, a director in the company's Trustworthy Computing group, said that up to half of all attacks detected and blocked by Microsoft's security software over a 12-month period were Java exploits.

Altogether, Microsoft stopped more than 27 million Java exploits from mid-2010 through mid-2011.

Läs mer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller att se till att man inte bara har uppdaterat utan också att det inte ligger kvar några gamla Java-versioner. Innan Java version 6 update 10 så avinstallerades inte de gamla Java-versionerna när man installerade en ny.

Funkar fortfarande inte på 64 bitars system har jag märkt,där måste man städa själv på gamla versioner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om Java följde med på min nya Windows 7 dator, eller så avinstallerade jag det.

Använder man inte program som kräver Java så finns det ingen anledning att ha det på datorn.

Och de webbsidor som kör med Java-applets är nog inte många nuförtiden...

Däremot ska jag på kolla mina WinXP-datorer, men eftersom jag alltid kör med NoScript i Firefox så lär jag inte få in något elakt med hjälp av Java-applets via webbläsaren.

En intressant sida är http://www.auditmypc.com/anonymous-surfing.asp

Har man Java påslaget så kan de eventuellt luska ut ditt interna IP-nummer om du har en bredbandsdelare/hemmarouter.

Intressant även med att få se en karta över var man bor. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om man ska tro på allt man hör & läser när det handlar om företag på nätet.

Handling & ord visar sig allt oftare som två helt olika saker.

Taktik, strategier i vilseledning och propagandasyfte.

Ibland riktat till allmänhet och kunder/användare.

Ibland för finta bort konkurrenter.

Hur var det nu igen i Windows 8?

Var det inte där som man plockade bort behovet för köra Java :rolleyes:

Kanske är ute på gatan och cyklar.....

En intressant sida är http://www.auditmypc...ous-surfing.asp

Har man Java påslaget så kan de eventuellt luska ut ditt interna IP-nummer om du har en bredbandsdelare/hemmarouter.

Intressant även med att få se en karta över var man bor. ;)

:D Idag bodde hackern på Papegoj-lyckan i Lund

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt skulle mitt interna IP-nummer vara intressant och kunna användas till något?

Jag skulle tro att de bara vill visa hur kraftfullt Java är.

Jag har egentligen undrat länge, varför inte just Java har använts av virusmakare. Men det har tydligen ökat betydligt det senaste året.

Anledningen till att jag skapade tråden var att påminna om att det är hög tid att se till att ens Java är uppdaterat.

Har man ett uppdaterat OS och alla program är uppdaterade så är risken väldigt liten för att få virus...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har egentligen undrat länge, varför inte just Java har använts av virusmakare. Men det har tydligen ökat betydligt det senaste året.

Java har varit en vanlig väg in i datorn i flera år men det är möjligt att det blivit vanligare, eller om det kanske är så att Microsoft har blivit bättre på att upptäcka just den vägen in men sämre på andra infektioner. :rolleyes:

Och de webbsidor som kör med Java-applets är nog inte många nuförtiden...
Det stämmer, men det är rätt vanligt i företag där det t ex kan användas för tidrapportering och reseräkningar.
Hur var det nu igen i Windows 8?

Var det inte där som man plockade bort behovet för köra Java :rolleyes:

Kanske är ute på gatan och cyklar.....

Kanske du tänker på att Flash är på väg att ersättas av HTML5?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Java har inget med Windows, oavsett version, att göra. Vissa program och vissa webbsidor använder Java. Använder man inte något program som är beroende av Java är det bara att avinstallera (eller aldrig installera) Java. Ju mindre sårbar kod som måste hållas uppdaterad, dess bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Java har inget med Windows, oavsett version, att göra. Vissa program och vissa webbsidor använder Java. Använder man inte något program som är beroende av Java är det bara att avinstallera (eller aldrig installera) Java. Ju mindre sårbar kod som måste hållas uppdaterad, dess bättre.

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske du tänker på att Flash är på väg att ersättas av HTML5?

Delvis sant Flash är en av förändringarna som man debatterat och släppt information omkring.

Funderade istället på kombinationen Java (Win32) v.s Metro (WinRT).

Java är ju på väg bort på sikt eventuellt och den utvecklings takten lär snabbas på med trycket från Metro.

Om det nu är på väg bort vill säga :)

Helt enkelt för Java som det ser ut just nu inte har förmågan att köras i WinRT (enbart desktop appen).

Med detta är det inte sagt att man kommer avstå från hänga med i utvecklingen.

Svår fråga vilket som e bäst, kaffeautomat på stället eller kaffebryggare hemmifrån :o:lol:

Även om Java skript egentligen inte har något som helst med Java utan mestadels bara ett programspråk.

Kunde inte undgå att dra upp den byten när vi ändå trillade in på Metro och WinRT.....

Kuriosa Metro's inre plattforms uppbyggnad:

http://www.zdnet.com/blog/microsoft/heres-the-one-microsoft-windows-8-slide-that-everyone-wants-to-redo/10736?tag=mantle_skin;content

Java skript motorn codename Chakra från IE9 och IE10

http://blogs.msdn.com/b/ie/archive/2010/03/18/the-new-javascript-engine-in-internet-explorer-9.aspx

http://blogs.msdn.com/b/ie/

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att det är stor efterfrågan på Java-programmerare så är knappast Java på väg bort de närmaste åren, däremot har hemanvändare aldrig använt Java-program i någon större utsträckning jämfört med hur det är på företag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...