Gå till innehåll

Acer Aspire 7220 startar om hela tiden


Recommended Posts

Fick nyligen en begagnad Acer Aspire 7220 (model ICY70) av en polare, och har svårigheter med att starta den.

Själva startknappen är lite "glappig", men när jag väl lyckas att starta datorn (hör fläkten), stängs den av nästan direkt, och sedan startar om hela tiden.

Hinner inte få någon text på skärmen, innan datorn startar om.

Har testat att byta ram-minnen, men det hjälpte inte.

Kan det vara startknappen som är boven (att datorn inte blir riktigt startad), hårddisken, eller nätaggregatet?

Verkar väldigt konstigt.

Polaren sade att han testade datorn igår, och då var det inga problem.

Han hade förmodligen tur (?)

Är tacksam för all hjälp jag kan få.

Redigerad av Guldstrand
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du säger att startknappen kan vara glappig - kan det vara så att då du trycker ner/in den så stannar den i ner-/intryckt läge så att datorn stängs av ungefär på det sätt man kan göra; dvs att hålla ner powerknappen för att s.a.s. tvångsavstänga datorn?

Ja, det kan mycket väl vara så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa köra på bara batteri alt. med nätadapter. Fungerar något av dem kan man kanske gissa att det är fel på nåt av dem.

Det går inte att köra datorn med endast nätadapter (utan batteri), eller missförstod jag dig?

Har passat på att ladda batteriet under natten, så jag ska testa att starta upp datorn med endast batteriet nu,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att köra datorn utan batteriet? Sitter ladduttaget i batteriet eller är datorn beskaffad så att den inte kan köras på nätström utan batteri?

Vad jag menade innan var att du skulle testa med att försöka få igång datorn genom att köra enbart på batteri eller enbart med nätström. När du kör på nätström så prova starta både med och utan batteriet monterat.

En annan fråga; har du bytt hårddisken i den? Kan det vara så att den kexar ur för att det kanske sitter en disk med ett x64 OS i stället för ett x86? Nån som micklat med disken menar jag...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att köra datorn utan batteriet? Sitter ladduttaget i batteriet eller är datorn beskaffad så att den inte kan köras på nätström utan batteri?

Vad jag menade innan var att du skulle testa med att försöka få igång datorn genom att köra enbart på batteri eller enbart med nätström. När du kör på nätström så prova starta både med och utan batteriet monterat.

En annan fråga; har du bytt hårddisken i den? Kan det vara så att den kexar ur för att det kanske sitter en disk med ett x64 OS i stället för ett x86? Nån som micklat med disken menar jag...?

Precis, det verkar inte gå att köra datorn utan batteri. Nej, uttaget sitter en bra bit ifrån batteriet.

Tror inte att någon har mixtrat med hårddisken. (Inte jag heller.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag hittade ett inlägg som påminner om ditt problem lite grann. Så här skrev den personen:

hello Korvost

I have the same model (Acer Aspire 7220) and I had the same problem ( the power up button was flashing 1-1.5 seconds on/off).I triend changing all components.Nothing.Eventually a friend of mine who has a computer service said this was a common problem for this model.

Here is what i tried :

1.Start up without charger

2.Start up whitout battery

3.Start up with both

In all cases (1.2.3) i tried holding the power button for 2-3 seconds after the blinking started.After 10 min of trying all combo's IT WORKED !!! I don't know which is the "right" combination but with patience and a little luck you'll find it.Good luck !

ps : solved the problem 5 days ago , no problem so far.

En del trådskrivare säger att grafikkortet kan har pajat också men eftersom jag inte sett eller vet mer om just din dator så är det svårt att uttala sig om saken.

Redigerad av Wheninrome
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del trådskrivare säger att grafikkortet kan har pajat också men eftersom jag inte sett eller vet mer om just din dator så är det svårt att uttala sig om saken.

Ajdå! Men går det att byta grafikkort på bärbara datorer, (utan att behöva lämna in datorn)?

Jag är inte helt novis med datorer, men bärbara kan vara lite svårare att byta hårdvara på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä på en bärbar går det knappast att byta såvida inte det är en extremvariant, men INNAN du dömer ut datorn så testa boota med de olika alternativen MED batteri, UTAN batteri osv enligt ovan. Testa ta ut hårddisken och se ifall den startar om på samma sätt iaf. Kommer du ens in i BIOS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä på en bärbar går det knappast att byta såvida inte det är en extremvariant, men INNAN du dömer ut datorn så testa boota med de olika alternativen MED batteri, UTAN batteri osv enligt ovan. Testa ta ut hårddisken och se ifall den startar om på samma sätt iaf. Kommer du ens in i BIOS?

Ok, ska testa detta.

Nej, jag hinner inte komma in i BIOS innan datorn startar om.

Återkommer med svar inom 10 minuter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu testat att starta upp datorn, både med -och utan batteri. Det händer precis samma sak, (att datorn startar om efter 1-2 sekunder).

Testade även att starta upp utan hårddisk, ingen skillnad där heller.

Tycker det är väldigt skumt detta. Kan verkligen ett "defekt" grafik-kort göra att en dator beter sig såhär?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tro mig - en defekt del kan hitta på vad som helst med en dator.

Sitter själv med Packard Bell som just kastat in handduken. CPU eller grafikkortet har lämnat in så jag vet inte vad jag ska göra med den jag heller. Mest troligt är det CPU men med tanke på att en ny sådan kostar ca 3 500 kr så blir det billigare att skaffa ny dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant, och utan att ha undersökt datorn så känns det som att den har kastat in handduken och att du just fått en fin brevpress. Hoppas du inte betalat för den för då har du troligen blivit lurad. Kanske kan man montera ner den för att se om det finns lösa anslutningar eller så, men om vi skulle gissa på startknappen så borde det går att fixa en ny sådan, men är det någon annan komponent så kan det bli svårare eller rent av oförsvarligt dyrt. Jag skulle bara lite svagt gissa på att det är skrotvikt som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick nyligen en begagnad Acer Aspire 7220 (model ICY70) av en polare, och har svårigheter med att starta den.

Själva startknappen är lite "glappig", men när jag väl lyckas att starta datorn (hör fläkten), stängs den av nästan direkt, och sedan startar om hela tiden.

Hinner inte få någon text på skärmen, innan datorn startar om.

Har testat att byta ram-minnen, men det hjälpte inte.

Kan det vara startknappen som är boven (att datorn inte blir riktigt startad), hårddisken, eller nätaggregatet?

Verkar väldigt konstigt.

Polaren sade att han testade datorn igår, och då var det inga problem.

Han hade förmodligen tur (?)

Är tacksam för all hjälp jag kan få.

Eftersom det enda som hänt sedan datorn fungerade är att den har flyttats så verkar det ju lite som att det är något som har skakats loss eller något liknande. Överhettning pga att processorn inte får någon kylning kan orsaka att datorn stänger av sig efter ett par sekunder. Du skulle ju kunna pröva och se om du kan hitta någon beskrivning av hur man öppnar datorn för att se om där verkar vara något löst i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...