Gå till innehåll

Medelande om omstart... borta i Windows 8?


CGD

Recommended Posts

Jag sitter här mitt Windows XP och har rätt nyligen fått upp en ruta om att det finns uppdateringar att hämta. OK de är nu hämtade och de är installerade. Men det är nu problemet uppstår. Jag har både äldre och yngre datoranvändare som frågat om det inte går att göra något åt detta problem. Men jag tror inte det går att göra något åt eländet.

Problemet är att det kan komma upp en skylt som begär att du skall starta om datorn. Du kan välja nu eller senare. Fortfarande ganska OK. Men om jag håller på med något arbete som jag inte vill sluta med fortsätter skylten sedan att komma upp med jämna mellanrum. Om nu inte Microsoft redan har ändrat detta så borde det göra det nu till åttan. Det borde finnas en alternativ knapp som gör att skylten inte kommer upp mer än denna första gång. Eventuella uppdateringar som kräver omstart får därmed vänta tills användaren stängt datorn och sedan behagar sätta på den igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, håller man på med saker och man inte vill bli störd så kan ju den funktionen eller uppmaningen / påminnelsen va ganska irriterande. Vet man tagit upp delar omkring den nya uppdateringshanteringen på B8 bloggen, lite osäker om just detta kommer förändras men kanske mer andra saker. Vet iaf att användare fört saken på tal i kommentarstrådarna på bloggen.

Vill man så kan man som tips gå runt problemet genom utnyttja vissa inställningar i verktyget för Lokala grupprinciper

Öppnas med Win + R -> gpedit.msc och Enter

Finns en del inställningar som handlar om Windows update under både kategori Datorkonfiguration och Användarkonfiguration.

Hittas under Administrativa mallar \ Windows komponenter \ Windows Update

Själv har jag begränsat problemet genom inte använda grundinställningen dvs använda Automatiska uppdateringar, vilket betyder att systemet självt sköter om allt alltifrån sökning/hämtning/installering. Vad som då händer blir ju då att en installation kan inträffa nästan när som helst bl.a enligt grundinställningen för sökfrekvens som systemet använder sig utav för känna av om där finns färdiga uppdateringar att hämta hem. Därför har jag själv uppgett att systemet ska berätta när där finns uppdateringar att hämta hem och när uppdateringar som hämtats är färdiga att installera. På så sätt ger man sig själv en chans också att hinna kontrollera vad det är för uppdateringar som har släppts men även vilka uppdateringar jag vill installera. Samtidigt ger det mig också möjligheten som användare att själv bestämma när jag vill dra igång dessa installationer och uppdatera systemet.

Även frekvensinställningen som återfinns i verktyget för grupprinciper kan utnyttjas här för styra när sökning på Windows update skall aktiveras och köras ifrån datorn. Ställs in ungefär likadant som man ställer in under vilka tider ett Antivirus program ska scanna och söka igenom hårddisken, hur enkelt som helst och på så sätt kan man slippa den irriterande skylten vid tidpunkter man inte vill bli störd :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså i Windows Xp kan du ju skjuta upp omstarten / nästa uppmaning till 4 timmar (om jag inte minns fel), annars kan man ju välja att man själv vill välja när uppdateringar ska installeras för att inte bli störd i sitt arbete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Opptokopter lämnar en del bra referenser, man kan via GPO-inställningar (gpedit.msc lokalt) ställa in att datorn absolut inte får starta om automatiskt ifall någon är inloggad vilket kan vara ett bra alternativ.

I Windows 7 införde man dock möjligheten att skjuta upp detta i max 4 timmar men i XP är det fortfarande en frekvent varning kring detta dessvärre om man inte har gjort inställningar som säger annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kanske ska understryka att gpedit inte är tillgängligt i XP Home edition, Windows Vista Home Basic eller Home Premium eller i andra versioner av windows 7 än Enterprise och Ultimate.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kanske ska understryka att gpedit inte är tillgängligt i XP Home edition, eller i andra versioner av windows 7 än Enterprise och Ultimate

Mycket bra poäng! Däremot fungerar fortfarande de registervärden som bestämmer dessa inställningar även i Home-utgåvor men då måste vi sätta detta manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På begäran av trådskaparen så flyttar jag tillbaka tråden till Windows 8 forumet.

Klargörande från trådskaparen gör gällande att detta handlar om kommande Windows 8 och huruvida det beskrivna problemet i XP kommer att rättas till just W8.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har tydligen blivit ett missförstånd och många tycks tro att det är en fråga som rör XP. Så är det inte alls. Frågan rör enbart Windows 8 och inget annat. Som jag nämnde har jag vänner som frågar om den här rutan. Finns den inte i Vista också? Hur det är i Sjuan vet jag inte. Men för en vanlig användare går den inte att få bort.

Så det jag frågar efter är om något vet något om Microsoft har tagit till sig detta och ändrat på rutans uppförande i Windows 8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kanske ska understryka att gpedit inte är tillgängligt i XP Home edition, Windows Vista Home Basic eller Home Premium eller i andra versioner av windows 7 än Enterprise och Ultimate.

Nu vet inte jag hur de ligger till med riktigheten i följande installer för har inte testat den själv.

How to Enable “Group Policy Editor” (gpedit.msc) in Windows 7 Home Premium, Home Basic and Starter Editions

Men det skulle ju då kunna vara ett alternativ att få tag på verktyget gpedit.msc till lägre versioner av Windows 7.

Om det finns liknande också för Vista och XP kan jag inte komma på just nu, kanske finns något likvärdigt.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har tydligen blivit ett missförstånd och många tycks tro att det är en fråga som rör XP. Så är det inte alls. Frågan rör enbart Windows 8 och inget annat. Som jag nämnde har jag vänner som frågar om den här rutan. Finns den inte i Vista också? Hur det är i Sjuan vet jag inte. Men för en vanlig användare går den inte att få bort.

Så det jag frågar efter är om något vet något om Microsoft har tagit till sig detta och ändrat på rutans uppförande i Windows 8.

Vi får väl återkomma när vi vet lite mer om Windows 8, ska bli intressant & titta på vad som förändrats i betan som snart lär dyka upp. Har pratats om Februari månad som sagt.

Jag har för mig man diskuterade omkring ändringar vad handlar om inställningar kopplat till omstart men tror inte just detta med uppmaningsrutan togs upp på samma sätt.

Det är väl ungefär ordnat likadant i alla tre versionerna att användaren kan skjuta upp omstart efter installationen genomförts med fast antal minuter/timmar och när tiden löpt ut och man sitter och jobbar med dylikt så ploppar rutan upp igen och så håller de liksom på fram tills användaren låter starta om datorn. Som jag beskrev tidigare så generellt får man rikta in sig på dom inställningar som triggar igång sökning och installation av uppdateringarna, för när väl installationsprocessen har gjort sitt och omstarten är allt som fattas, så är användaren fast vid denna rutan och man kan i stort sett bara "förhala" omstarten. Gäller & sätta så många timmar som möjligt så slipper man se rutan ett tag :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ta mig fram i GPedit men det är nog inget för gemene man. Mina bekanta som inte är datorintresserade ett dugg utan "bara" datoranvändare vet inte ens att det finns något som heter Group Policy Editor. Men de blir helförbannade på den här typen av rutor som lägger sig i deras arbete och kräver en omstart. (Förr i tiden kommer jag ihåg att det var mycket gnäll på virusprogrammen som också slängde upp obegripliga ruter och då slängde sig bekantingarna på telefonen.) Det är ju klart att en omstart är ju inte så mycket att orda om tycker jag, men en del är helt uppe i att organisera sin myntsamling, prata/skriva med släktingar i Australien eller sliter med att få ihop ett brev. De vill inte starta om därför då finns det en risk att de tappar moment och kommer av sig i det de håller på med.

Det här är för mig ingen ny fråga utan jag har ju fått frågan om hur man får bort den under lång tid. Anledningen till att jag kom på att fråga om den finns kvar även i Åttan berodde på att jag själv fick upp den häromdagen när jag inte ville se den och attans vad efterhängsen den är då.

Visst kan du köra dina uppdateringar manuellt och vara uppmärksam på vad som kan kräva omstart men det är ingen kunskap som alla besitter och dessutom är det ju lite obekvämt. Tänk vad enkelt det vore för Microsoft att lägga till en liten kryssruta, "Vill ej bli påmind".

Men om vår Windowsexpert, Andreas Stenhall inte besitter någon insiderinformation blir det väl som vanligt Cecilia som får rätt. Vi får vänta och se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

......Anledningen till att jag kom på att fråga om den finns kvar även i Åttan berodde på att jag själv fick upp den häromdagen när jag inte ville se den och attans vad efterhängsen den är då......

.....Tänk vad enkelt det vore för Microsoft att lägga till en liten kryssruta, "Vill ej bli påmind"......

Tror det finns oändligt många Windows användare som upplever en likvärdigt irritationsmoment med funktionen som beskrivs. Jag tycker nog som du att man skulle kunnat kostat på sig & införa en liten rad intill dem övriga tidsspannen där omstarten kan skjutas upp i menyn som i sjuan.

Då med "Avbryt Omstart" eller som du var inne på "Vill ej bli påmind"

När sedan tillfället kommer och datorn startas-om självmant av användaren så verkställs ju ändå alla dom förändringar som ligger och väntar på omstart ( WhyReboot ), så vad är problemet egentligen?

Lite ungefär som avsikten med att detta inte införts sammanfaller med en annan tråd jag själv förde upp ang. hur de kommer sig att man kör nästan exakt samma kategoriska teman på varenda uppdatering som släpps utan en tillräcklig förhandsinformation till användaren då uppdateringar hanteras på datorn.

För få fram bakgrundsfakta om KB artiklar så finns informationen bara på Microsofts webbsidor.

OT, men varför inte låta en kort beskrivning/sammanfattning få följa med filerna som kan läsas på datorerna så man begriper vad som hänger ihop med vad. Som det är nu framgår de tydligt på större installationspaket men inte för alla dem mindre & det anser jag är synd för det försvårar väldigt många Windows användares arbete vid bl.a felsökning och spårning.

Som vi kanske var inne på i min egen tråd..Det hamnar ju även vid vad som kan ses som försvarbart i hur mycket tid man är villig att lägga ner vid ett eventuellt felsökningsjobb.

Det är ju en sak om det handlar om yrkesmässigt och rör sig om en större sektion av system som ska skötas.

En helt annan, om det istället handlar om en egen privat dator hemma.

I de senare läget så faller ju efterforskningen om man nu ser till att "tid är värdefullt", man gör jobbet för ett styck system, vilket gör alltsammans totalt olönsamt, i princip för eget nöjes skull.

Till sist kan man inte undgå kläcka tanken med en fundering omkring vad detta beror på och hur industriell större IT värderas kontra IT parken hemma. Mycket har ju blivit utformat för större enheter, så också Windows uppdateringar men för skapa en högre effektivitet i jobbet även för företagsinriktad IT så har jag svårt & se varför man inte skulle kunna förbättra detta rakt över.

Därmed skulle jag gissa på att de till slut inträffar i endera formen men samtidigt, vi kanske får vänta ett tag för det brukar innebära vissa fördröjningar när saker ska organiseras om i större maskinerier.

Vilket jobb sen, påverkar ju i såfall land för land eller t.o.m hela världen.

Vem är villig & ta snacket med mr Sinofsky :rolleyes:

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...