e-son Posted February 17, 2012 Share Posted February 17, 2012 (edited) Sitter med en laptop av märket Compaq Presario V6204. Helt nyinstallerad med W7 Home Premium. Den startar om istället för att stängas av. Samma fel fanns innan ominstallation. Spelar ingen roll hur man stänger av... via startmenyn eller hård avstängning via startknappen. Samma sak gäller energisparläget när man drar igen locket på datorn, eller via startmenyn... den går omedelbart igång igen. Bios-inställningar är naturligtvis kollade. Har googlat i flera timmar och provat massor av förslag, men inget hjälper. Någon som vet något om detta, och kanske sitter på en lösning? Edited February 18, 2012 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted February 17, 2012 Share Posted February 17, 2012 Prova att ändra SATA från IDE till ACHI, samt kolla BIOS updat.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted February 17, 2012 Share Posted February 17, 2012 (edited) Alltså datorn startas om trots att du stänger av den på strömbrytaren? Klassiker som du (om du inte kollat) i bios är ju Wake on lan, samt om det finns tillåtelse för tangentbord eller usb enhet att väcka datorn, inaktivera och koppla ur alla ansluta eheter på USB eller liknande. Edited February 17, 2012 by si3rra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 17, 2012 Author Share Posted February 17, 2012 Bios är uppgraderat och kollat... finns inte ens sådana inställningar på den är maskinen. Har inte så stor erfarenhet av laptops, men det är nog den fattigaste bios-meny jag sett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marion Posted February 17, 2012 Share Posted February 17, 2012 Bios är uppgraderat och kollat... finns inte ens sådana inställningar på den är maskinen. Har inte så stor erfarenhet av laptops, men det är nog den fattigaste bios-meny jag sett. Detta var ju vanligt förr på stationära.. när dom införde ATX-aggen. På laptoppar har jag aldrig varit med om det. Detta är inte mjukvarurelaterat - i ditt fall (tror jag) Jag tror mer på H-disken, den parkerar inte, lurar booten, och på så sätt loppar om datorn. Står den på AHCI nu (?) testa isf. kör den som "SATA/IDE". Kanske får du isf. göra om installen?! Marion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarru Posted February 18, 2012 Share Posted February 18, 2012 (edited) BIOS versionen hos HP har inte stöd för Windows 7 ??? Om att BIOS rapporterar fel batteri information med W7,, du har bollat med energialternativ, och med avancerade inställningar ? Att den nya BIOS versionen ska ta bort felrapportering av batteristatus, kanske gör bara det av kosmetiska skäl. Det kanske finns en inställing i BIOS om "Processor C6 States" På-Av ? Har själv en Presario,, kan inte installera Xp i den "normalt sett". Jag har ställt in Energialternativen så att burken ALDRIG går i viloläge, och att BARA strömbrytaren stänger av,, inte med locket eller annat Att BIOS är fattigt är väl det minsta man kan säga,, men jag kan iaf. stänga av fläkten i min. Edited February 18, 2012 by jarru Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 18, 2012 Author Share Posted February 18, 2012 (edited) Det finns som sagt inget att ställa in i bios. Native SATA support on/off och boot-ordningen är i princip dom enda inställningarna. HP stöder som vanligt ingenting annat än sin egen pengakista, och möjligen det som levererats med datorn... d.v.s Vista. Labbat med energialternativen har jag gjort... i timmar. Kör just nu ännu en ominstallation, för att se om felet är med ifrån början eller om det orsakas av någon uppdatering/drivrutin. Felsökning den hårda vägen alltså. Edited February 18, 2012 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarru Posted February 18, 2012 Share Posted February 18, 2012 BIOS'et med datorn du håller på fixar med kanske inte "synkar" med W7:ans energi-inställningar. Tror att det finns en tidigare tråd om detta med att "datorn startar om" här i forumet, vid tiden när W7 lanserades. Kommer inte exakt ihåg vad det var för fel, men att "Hibernate och passivt läge" var inblandat på något sätt. Har fått BIOS felmeddelande när batteriet har tagit slut att "datorn har stängts av pga. värmeproblem". Vissa tredje parts anger att BIOS rapporterar felaktiga uppgifter dessutom. Hoppas att det löser sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 18, 2012 Author Share Posted February 18, 2012 Felet är med redan från början, efter slutförd installation. Måste nästan vara ett hårdvarufel då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarru Posted February 18, 2012 Share Posted February 18, 2012 RAM test ? Hehe,, prova att installera Vista eller löd in ett nytt BIOS chip. :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 18, 2012 Author Share Posted February 18, 2012 Ingen vill ha Vista. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarru Posted February 18, 2012 Share Posted February 18, 2012 Om det är inget fel med hårdvaran ? Det här är ett långskott: BCDEdit : usefirmwarepcisettings [ yes | no ] Hehe,, behöver väl inte tala om att starta om.. :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LGdata Posted February 18, 2012 Share Posted February 18, 2012 Fanns felet redan du stoppa in nytt bios ? Jag fick samma fel vid uppgradering av bios för länge sedan. Fick vänta några månader på att nyare bios släpptes. Annars så testa med att byta bios till en tidigare variant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredde Posted February 18, 2012 Share Posted February 18, 2012 Bios är uppgraderat och kollat... finns inte ens sådana inställningar på den är maskinen. Har inte så stor erfarenhet av laptops, men det är nog den fattigaste bios-meny jag sett. På en Laptop(ASUS) som jag pillade så fanns det ett mer lättåtkomligt BIOS-inställningsläge där man i princip bara kunde ändra boot-ordning. Sen fanns det ett mer komplett läge där man kunde ändra alla de vanliga BIOS-funktionerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 18, 2012 Author Share Posted February 18, 2012 (edited) Efter närmare ett dygns "hård kamp", kommer man sig för att göra en CMOS RESET... problemet löst !!! Tack för alla postade tankemödor! Edited February 18, 2012 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts