Gå till innehåll

[LÖST] Windows startar om istället för att stängas av


e-son

Recommended Posts

Sitter med en laptop av märket Compaq Presario V6204. Helt nyinstallerad med W7 Home Premium. Den startar om istället för att stängas av. Samma fel fanns innan ominstallation. Spelar ingen roll hur man stänger av... via startmenyn eller hård avstängning via startknappen. Samma sak gäller energisparläget när man drar igen locket på datorn, eller via startmenyn... den går omedelbart igång igen. Bios-inställningar är naturligtvis kollade.

Har googlat i flera timmar och provat massor av förslag, men inget hjälper. Någon som vet något om detta, och kanske sitter på en lösning?

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså datorn startas om trots att du stänger av den på strömbrytaren?

Klassiker som du (om du inte kollat) i bios är ju Wake on lan, samt om det finns tillåtelse för tangentbord eller usb enhet att väcka datorn, inaktivera och koppla ur alla ansluta eheter på USB eller liknande.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bios är uppgraderat och kollat... finns inte ens sådana inställningar på den är maskinen. Har inte så stor erfarenhet av laptops, men det är nog den fattigaste bios-meny jag sett.

Detta var ju vanligt förr på stationära.. när dom införde ATX-aggen.

På laptoppar har jag aldrig varit med om det. Detta är inte mjukvarurelaterat - i ditt fall (tror jag)

Jag tror mer på H-disken, den parkerar inte, lurar booten, och på så sätt loppar om datorn.

Står den på AHCI nu (?) testa isf. kör den som "SATA/IDE". Kanske får du isf. göra om installen?!

Marion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BIOS versionen hos HP har inte stöd för Windows 7 ???

Om att BIOS rapporterar fel batteri information med W7,, du har bollat med  energialternativ, och med avancerade inställningar ?

Att den nya BIOS versionen ska ta bort felrapportering av batteristatus, kanske gör bara det av kosmetiska skäl.

Det kanske finns en inställing i BIOS om "Processor C6 States" På-Av ?

Har själv en Presario,, kan inte installera Xp i den "normalt sett".

Jag har ställt in Energialternativen så att burken ALDRIG går i viloläge, och att BARA strömbrytaren stänger av,, inte med locket eller annat

Att BIOS är fattigt är väl det minsta man kan säga,, men jag kan iaf. stänga av fläkten i min.

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns som sagt inget att ställa in i bios. Native SATA support on/off och boot-ordningen är i princip dom enda inställningarna.

HP stöder som vanligt ingenting annat än sin egen pengakista, och möjligen det som levererats med datorn... d.v.s Vista. Labbat med energialternativen har jag gjort... i timmar.

Kör just nu ännu en ominstallation, för att se om felet är med ifrån början eller om det orsakas av någon uppdatering/drivrutin. Felsökning den hårda vägen alltså.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BIOS'et med datorn du håller på fixar med kanske inte "synkar" med W7:ans energi-inställningar.

Tror att det finns en tidigare tråd om detta med att "datorn startar om" här i forumet, vid tiden när W7 lanserades.

Kommer inte exakt ihåg vad det var för fel, men att "Hibernate och passivt läge" var inblandat på något sätt.

Har fått BIOS felmeddelande när batteriet har tagit slut att "datorn har stängts av pga. värmeproblem".

Vissa tredje parts anger att BIOS rapporterar felaktiga uppgifter dessutom.

Hoppas att det löser sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bios är uppgraderat och kollat... finns inte ens sådana inställningar på den är maskinen. Har inte så stor erfarenhet av laptops, men det är nog den fattigaste bios-meny jag sett.

På en Laptop(ASUS) som jag pillade så fanns det ett mer lättåtkomligt BIOS-inställningsläge där man i princip bara kunde ändra boot-ordning. Sen fanns det ett mer komplett läge där man kunde ändra alla de vanliga BIOS-funktionerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...