Gå till innehåll

e-son

Recommended Posts

gpg4usb... ett användarvänligt och portabelt program för kryptering av text och filer, som bygger på välkända GnuPG. Bra för den som behöver kryptera/dekryptera tillfälligt, eller på språng.

E-postsignering är ett annat självklart användningsområde. Funkar lika bra på Linux som på Windows.

post-1936-0-69421000-1334394446_thumb.pn

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat med framgång. B) Man måste förstås övertyga någon annan att använda det också, så att man kan utbyta krypterade och/eller signerade meddelanden med någon. ;)

Men det kan även vara användbart att kunna kunna lagra ”hemliga” texter i krypterad form.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste förstås övertyga någon annan att använda det också, så att man kan utbyta krypterade och/eller signerade meddelanden med någon.

Det bör bli standard om några år... när folk har fattat vad senaste årens övervakningslagar innebär i praktiken. Det vill säga, när ändamålsglidning och missbruk börjar uppdagas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trots allt integritetskränkande som händer i samhället tror jag inte detta kommer att slå igenom stort så länge det krävs en extern klient. Det blir ett moment för mycket som gör det för tidsödande för mer vardaglig kommunikation. Men visst kan det vara användbart om det är något riktigt känsligt.

PGP har ju funnits sedan urminnes tider men hur många är det som ens gjort sig en nyckel, än mindre använt den. Först när stöd införs smidigt/automatiskt direkt i mailklienter och annat tror jag det kommer börja spridas på allvar.

EDIT: Men jag testade gpg4usb med JoWa igår och det var nog så enkelt det kan bli med en separat klient.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trots allt integritetskränkande som händer i samhället tror jag inte detta kommer att slå igenom stort så länge det krävs en extern klient. Det blir ett moment för mycket som gör det för tidsödande för mer vardaglig kommunikation.

Det är just det jag menar med "bör bli standard"... att det byggs in i klienter, och kanske även webbläsare.

Redan nu finns vissa möjligheter till automation, t.ex via tillägget Enigmail för Thunderbird. Samma grundkoncept och nycklar som till gpg4usb. Kanke inte busenkelt att konfa, men någorlunda enkelt om man använder den inbyggda guiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...