Gå till innehåll

Kan inte installera release preview.


Guldstrand

Recommended Posts

Enligt vad jag själv förstår så kunde man tidigare installera Windows 8 direkt på hårddisken även om det inte gick att installera via VirtualBox och liknande virtuella maskiner på samma dator. Möjligt det fungerar likvärdigt nu med RP versionen som med den senaste färdiga RTM versionen. ("numera ändrat")

Man kan då luta sig mot att om det inte fungerar & installera Windows 8 direkt på datorn - Ja då blir nästa steg att prova med en nyare dator alt. försöka byta processorn om resten av komponenterna stämmer.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för informationen!

Mellan tummen & pekfingret skulle man kanske då kunna beskriva de hela med att merparten av alla dom datorer som förut föll in under samma kategori som ovanstående scenario - Dom har genom den här implementeringen av NX stoppats ifrån installera Windows 8.

This means some very old CPUs will not work with Windows 8. In the CP we did not block the installer for the NX feature” said Bill fill of Microsoft.
Källa länk Cecilias inlägg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Guldstrand, du får checka BIOS enligt Cecilias tips. Men jag skulle tro att din dator är för gammal.

Är det jag är rädd för.:(

Men det borde finnas något sätt ändå, tycker jag. Något hack t.ex.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får väl se vad de lider lite längre fram, kanske någon av dom som vet bättre lyckas hitta på något som fungerar. Sitter själv i samma sits med en äldre Intel P4 x86 processor plus en version av bios & moderkort som inte är fullt ut anpassat för köra den här nya mjukvaran i Windows 8. Du kan försöka prova om de går att starta DVD'n inuti Windows medan du befinner dig inloggad. Ett annat jämförbart tips kan ju också funka genom installera via USB.

Vad som då händer om de vill sig rätt så går installationen runt den kontrollen av processorn och hårdvaran som finns på datorn. Säkert inte omöjligt att installationen på så vis klarar att välja plats för installationsfilerna (partition) och likadant när de kommer till börja kopiera till installationskatalogen (Install.wim), skapa bootloader och modifiera startsektorkod & MBR m.m.

Tyvärr återstår ju sen därefter vad som händer när datorn ska göra sin första omstart och ladda den här program-koden som i vissa fall inte har stöd för köras i just den processorn man råkar ha i systemet. Till-lika att man nu också startar via en annan installer som ligger i översta rooten på DVD'n. Den andra som användes tidigare som installationen började köra, den ligger i sources en bit längre in, båda vid namn setup.exe

Har själv testat ta mig in till BCD och försökt förändra startposten för NX och även provat vad som sker om denne inaktiveras. Går ganska lätt & göra via en närliggande partition om man kör med Dual-boot tillsammans med Vista eller Windows 7. Funkar bra & använda kommandot BCDedit i ett kommando fönster antingen då man är inloggad i Windows eller genom följa reparationsvägen via DVD'n och medföljande kommando fönster som finns på skivan.

EasyBCD med liknande verktyg, ett annat sätt som fungerar.

Vad rörde sig om mitt fall med felkod: 0x0000005D, code 93 STOPP, UNSUPPORTED_PROCESSOR.

Det gjorde inte ett skvatt hur jag än försökte, samma fel om & om igen.

En tanke, man kan stänga av och inaktivera NX (DEP) genom BCD och startkoden men frågan är om detta verkligen påverkar installern i avstå ifrån kontrollera vilken processor som sitter i maskinen. Iofs gäller de också att där finns en skyddsmekanism som klarar säga stopp om kod som körs inte är avsedd för köras i den processorn som sitter i maskinen. Så med facit i hand, antagligen en kombination av olyckliga omständigheter, förutom att programkoden som används verkar vara en närbesläktad variant mer jämförbar med x64 (än den äldre x86) vilket dit alla vägar bär i nästa utvecklingfas då de blir dags igen nästa gång.

Kan berätta sjuan svartnade när jag hade bootat mig in till sjuan via 8'ans bootloader där man väljer startalternativ, således blåskärm. Strax före började konstiga ljud höras ifrån moderkort/hårddiskar, försökte undersöka varifrån men va svårt & hitta. Började väl trilskas redan när man loggade in till sjuan, beep-koderna från moderkortet lät inte som dom brukar göra heller.

Ni som testar installera Windows 8 på hårdvara liknande ovan, glöm inte ersätta boot-sektorkoden efteråt till den som ni annars använder med t.ex XP, Vista eller Sjuan.

Kommandotolk någonstans med kommandot bootsect /nt52 alt. bootsect /nt60 (bootsect /? för hjälp), ifall senare version kommer utnyttjas. Detta också om dual boot finns tillsammans med äldre operativ system på disken och för inte förstöra något i onödan med felaktig kod som laddas i startögonblicket.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...