Gå till innehåll

Windows 8 redan drabbat av allvarligt säkerhetshål


DAson

Recommended Posts

Google Chrome har likt IE10 även en inbäddad version av Flash som endast kan uppdateras av Google.

Härligt att bara google kan uppdatera flash i ie10 ^^

Säkerhetshålet är väl iofs i flash inte i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkerhetshålet är väl iofs i flash inte i Windows.

Denna Flash Player är en del av Windows, den kan inte avinstalleras, och det är Microsoft som skall hålla den uppdaterad. Men de väljer tydligen att låta den vara utan uppdateringar i nära tre månader. Och så vitt jag vet är denna W8-Flash långt mindre säker (och därmed i större behov av uppdateringar utan fördröjning) än Googles PepperFlash.

Och om Microsoft endast kommer att uppdatera W8-Flash på ”uppdateringstisdagen”, kan ett upptäckt säkerhetshål förbli öppet (och utnyttjas) i flera veckor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna Flash Player är en del av Windows, den kan inte avinstalleras, och det är Microsoft som skall hålla den uppdaterad. Men de väljer tydligen att låta den vara utan uppdateringar i nära tre månader. Och så vitt jag vet är denna W8-Flash långt mindre säker (och därmed i större behov av uppdateringar utan fördröjning) än Googles PepperFlash.

Och om Microsoft endast kommer att uppdatera W8-Flash på ”uppdateringstisdagen”, kan ett upptäckt säkerhetshål förbli öppet (och utnyttjas) i flera veckor.

Att de tydligen väljer att inte patcha före officiell lansering låter illa i mina öron, får se om de ändrar detta beslut då många redan kör Windows 8 i företag och för test/utvärdering/utveckling.

Patchningen framöver kommer att ske som vanligt andra tisdagen varje månad men räkna med "out of band"-patchar om det är riktigt allvarligt läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Också nöjd med 7:an, men kör svensk version av 8:an virtuellt i VMware, för övrigt så är ju detta om säkerhetshål, mest bara trams. Jag har under alla år jag använt datorer, drabbats av en s.k mask. Det var 1999 och på den tiden, jag inte visste ett smack om virus mm, inte mycket om datorer eller för den delen. Hur ofta har vi inte hört talas om att Flash, skulle vara utsatt, jo, stort sett varje månad sedan Flash dök upp, har det skrivits om säkerhetshål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visserligen heter tråden "Windows 8 redan drabbat av allvarligt säkerhetshål". Men såg på PC För Alla att Microsoft backar - uppdaterar Windows 8. Mer info se här: http://pcforalla.idg...terar-windows-8

//DAson

Redigerad av DAson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...