Gå till innehåll

pagefile


CGD

Recommended Posts

Jag har växlingsfil på två olika hårddiskar. Den ena är inställd på 25 - 500 MB och den andra på 25 - 1900 MB.

Jag öppnar upp två fönster med vardera växlingsfil så jag kan se hur stora de är.

Jag tar också fram Aktivitetshanteraren på prestandafliken så att jag kan se hur stor växlingsfilen är.

När jag då tittar på Aktivitetshanteraren så anges växlingsfilen exempelvis till 1,09 GB. Men om jag tittar på de öppnade fönstren så kan jag där se att den ena växlingsfilen är 37 MB och den andra 25 MB. Storleken kan naturligtvis variera.

Varför stämmer det inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har växlingsfil på två olika hårddiskar. Den ena är inställd på 25 - 500 MB och den andra på 25 - 1900 MB.

Jag öppnar upp två fönster med vardera växlingsfil så jag kan se hur stora de är.

Jag tar också fram Aktivitetshanteraren på prestandafliken så att jag kan se hur stor växlingsfilen är.

När jag då tittar på Aktivitetshanteraren så anges växlingsfilen exempelvis till 1,09 GB. Men om jag tittar på de öppnade fönstren så kan jag där se att den ena växlingsfilen är 37 MB och den andra 25 MB. Storleken kan naturligtvis variera.

Varför stämmer det inte?

Jag skall ge dej bästa tips utan större detalj-förklaring.

Du skall sätta pagefile på auto, och låta windows sköta detta. Allt annat blir sämre. Promiss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda sättet att få lite bättre prestanda med hjälp av pagefile är att ha den på en helt annan disk än op.. naturligtvis ska den vara av samma kvalitet som systemdisken

Sedan kan man göra andra små justeringar som tillsammans kan ändra prestandan lite.. men ganska marginellt med dagens datorer. Annat var det förr då det som bäst fanns 200 mmx cpu.. då var man tvungen att optimera systemet tokmycket.

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför anges olika storlekar?

Jag har prövat att lägga växlingsfilen på en RAM disk som är 2048 MB stor. Men det går inte att låta Windows bestämma storleken trotts att växlingsfilen aldrig är så stor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag öppnar upp två fönster med vardera växlingsfil så jag kan se hur stora de är.
Menar du två Utforskar-fönster?

Jag skulle tänka mig att Utforskaren inte visar korrekt information därför att filerna är öppna och inte stängda, vilket troligen innebär att den lagrade informationen på hårddisken när det gäller storlek inte är uppdaterad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att ALDRIG lägga pagefile på RAM disk eftersom du i princip aldrig har tillräckligt med minne...

Om man låter bli att använda pagefile (massor av ram), kommer appar / prog att använda det virtuella minne som behövs upp till att ram är slut.

Om du har pagefile, kommer appar / prog att använda det minnet som finns i ram + pagefile.. virtuellt.

en förklaring till det hela hittar du http://www.overclock.net/t/1193401/why-it-is-bad-to-store-the-page-file-on-a-ram-disk här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...