Gå till innehåll

Får ej igång windows


bojoh

Recommended Posts

Windows gick inte att starta upp, så jag har försökt reparera windows och det verkade till en början fungera bra, windows startas upp , får en vit skärm med något om att datorn stängdes av fel, och en förfrågan om active desktop skall återställas,men helt plötsligt blir skärmen blå med följande text:

Stop: c000021a (allvarligt systemfel )

systemprocessen windows subsystem avslutades oväntat med 0xc 0000005 ( ox7c9106c30x00f8f36c)

systemet har avslutats.

påbörjar dumpning av fysiskt minne.

Dumpar minne till disk: efter ca 100 sek

fysiskt minne har dumpats

kontakta systemadministratör eller teknisk support om du behöver hjälp.

Och ja, det skulle vara fint med hjälp med det här problemet. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inget viktigt på disken så blås om den o installera på nytt. Oftast kan man återställa efter många timmars jobb men det är inte värt besväret. Dock ska man vara medveten om att sådana där fel kan bero på att disken kanske börjar närma sig pension eller kanske har irreparabla skador efter en olycka el dyl.

I det fall du har saker som du är rädd om och som ligger på samma partition så flytta över disken till en fungerande dator och rädda dem därifrån. Ligger dock filerna på en annan partition på disken (ex D:\) så kan du lugnt formatera den partition installationen ligger på, oftast C:\

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar !

Disken har ju ca: 7år på nacken, så den kan ju förstås vara sliten. Tyvärr så ligger allting på samma partition och det hade ju förstås varit mycket bättre med systemet på en egen. Jag skall flytta disken till en annan dator för att försöka komma åt filer jag vill behålla.

Jag får väl överväga att köpa ny disk eller kanske försöka med nyinstallation på den gamla, men då lägga windows på en egen partition. Vet du stor partition man behöver till systemet ? Och hur man fixar partitioner vid installationen ?

Jag testade ett sådant där program som kollar och reparerar registret på datorn för några dar sedan. Och programmet hittade ( i mitt tycke ) väldigt många fel i registret.Programmet reparerade många av felen men lämnade några kvar som också skulle bli åtgärdade om man betalade för programmet. Så man undrar ju litet om felet på datorn ha något samband med " reparationen "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådana där "registerfix" hittar alltid en massa fel som kan åtgärdas bara man betalar. Det är den dummaste form av reklam enligt mig. En 7 år gammal disk borde normalt inte innebära något större problem, men kan du rädda filerna så är det ju bra. Dock får man inse att det KAN vara något annat som trasslar, t ex trasiga minnen som orsakar skrivfel på disken så att datorn inte startar upp igen, men idag är nya diskar så billiga att det kan vara lönt skaffa en ny. Köper du en ny så kasta in den och kopiera filerna direkt från den gamla. Jag har en 500 Gb i min dator och har partitionerat 150 Gb till systemet och resterande till "Mina dokument" osv. På så sätt kan jag formatera och installera om utan att behöva oroa mig för att förlora nåt på min s.k. "D-partition".

När man installerar om en disk så får man i Win XP frågan om hur mycket av disken man vill använda för systemet, och då anger man storleken i Megabyte, t ex så blir 150 Gb 15000 Gb. I Win 7 så är det i princip samma sak fast med snyggare grafik. I Ditt fall om du nu vill ta bort befintlig partition under installationen för att skapa två nya kommer du till skärmen som frågar om du vill reparera eller ren installation. Välj ren installation och då kommer du till skärmen som visar befintliga partitioner. Där trycker du bokstaven D och frå frågan om du vill radera och svarar med L och sedan kommer du tillbaka till skärmen med befintliga partitioner som troliagst visar "allokerat utrymme" på några Mb. Ta bort även den och sedan skapar du ny partition med bokstaven C (det står hur man gör på skärmen) och välj storlek. Sedan kan du välja att använda kvarvarande utrymme till den partition där du vill lagra saker du vill spara (detta blir då D-partitionen). Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag har fått igång datorn igen, och kan nog tänkas att minnet har med felet att göra.

Har försökt använda microsoft update på datorn med problem, men det fungerar inte att uppdatera, och jag får en kod 0x80240036 på microsofts sida,

När jag försöker titta på alltomwindows på den felaktiga datorn så kommer sidan upp,men all text är borta utom den översta blå delen, där det står forum medlemmar osv, så helt klart är det något som saknas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e-son, kan man ha någon användning av CCleaner?

Som jag ser det, är det ett i den oändliga raden onödiga (och inte sällan skadliga) "städprogram". Möjligen kan man anända det till att, på ett enkelt sätt, rensa historik, kakor, temp-filer och liknande, men det är sådant som man lika gärna kan göra manuellt, vilket ger dels bättre kontroll och precision, dels bättre förståelse för systemet.

Tycker man det är svårt att hitta bland systemmapparna, kan man med fördel ta hjälp av t.ex det portabla programmet SpecialFoldersView. Svensk språkfil finns förstås på min hemsida. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är ju CCleaner det troligen mest beskedliga städprogrammet när det gäller registret, men det är långt ifrån säkert att du sätter eventuellt trassel i samband med tidigare registerstädningar. Dessutom har registerstädning i moderna system ingen effekt på systemprestanda, och det är väl det som är själva grundtanken med att städa registret, eller?

Varför ens ta risken till strul, när effekten inte blir den avsedda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte råkat ut för något, jag kan sätta i samband med CCleaner, under alla år jag använt det. Däremot gick jag på en mina, då jag använde ett program från PC-För Allas programbank. Detta hände för säkert 8-10 år sedan. Det var då jag blev en vis man, :Beträffande dessa städprogram. Numera testar jag det mesta virtuellt i Vmware Workstation, vad gäller program OS mm. :D

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inget viktigt på disken så blås om den o installera på nytt. Oftast kan man återställa efter många timmars jobb men det är inte värt besväret. Dock ska man vara medveten om att sådana där fel kan bero på att disken kanske börjar närma sig pension eller kanske har irreparabla skador efter en olycka el dyl.

I det fall du har saker som du är rädd om och som ligger på samma partition så flytta över disken till en fungerande dator och rädda dem därifrån. Ligger dock filerna på en annan partition på disken (ex D:\) så kan du lugnt formatera den partition installationen ligger på, oftast C:\

Efter många om och men fick jag äntligen igång windows ( windows nu på en egen partition C:/ och altt annat på D:/

Det visade sig att filen ql1280.sys var skadad på xp skivan. Men som tur är har vi två stycken likadana datorer, så jag lånade xp:t från den andra datorn, och nu funkar datorn helt utmärkt. Verkar faktiskt som den blivit snabbare också.

Ett problem som kvarstår efter installation är att en drivrutin för " Ljudenhet på high definiton audio bus " saknas och så står det något om plats 65535 också.

Jag söker på nätet men har ingen tur med letandet, så jag saknar fortfarande den drivrutinen.

Kanske kan man kopiera drivrutinen från den andra datorn om man vet var man skall leta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för datortillverkare och datormodell? För normalt hittar man drivrutiner på datortillverkarens webbplats. Alternativt om det är en dator som är byggd av dig eller av ett mindre datorföretag på din beställning, så är det moderkortstillverkarens webbplats som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, moderkortstillvekaren finns i Taiwan, och jag fattar ingenting av språket på deras sida och det verkar inte finnas någoning på engelska på sidan heller.

Men det kanske inte gör så mycket att drivrutinen saknas, än så länge upplever jag inget problem med datorn, och ljudet verkar het okey.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...