Gå till innehåll

Hur ta bort efterhängsna formatmallar i Word? Och hur behåller man de man vill ha?


Recommended Posts

Jag använder formatmallar i Word för att snabbt ge dokument ett enhetligt utseende. När jag skriver nytt tar jag bara ett använt dokument, sparar under nytt namn, raderar texten däri och skriver nytt eller klistrar in från ett annat dokument.

 

Har nu råkat ut för en text som har sin egen uppsättning av mycket envisa formatmallar (som fullständigt avviker från mina). När jag klistrar in den här texten i ett dokument följer dessa formatmallar med. Men inte nog med det. Alla mina egna formatmallar som ligger i dokumentet raderas samtidigt.

 

Det spelar ingen roll om jag formaterar all text som skall klistras in med mallen Normal innan jag kopierar den och klistrar in den. Samma sak händer i alla fall. Inte heller hjälper det att klistra in en text från ett dokument med korrekta formatmallar. 

 

Det fungerar inte heller i detta fall att "tvätta" texten i ett program för enkla anteckningar, eftersom det också tar bort kopplingen mellan text och fotnoter, och texten i fråga innehåller många sådana som jag vill ha kvar.

 

Någon som vet hur man blir av med formatmallarna i en text, så att den anpassar sig till malluppsättningen i det dokument där texten klistras in i stället för att redigera om den?  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...