Gå till innehåll

Start upp problem med en HP Laptop


Space

Recommended Posts

Hej,

 

Har fått ett start upp problem efter en olycklig knapptryckning i Windows 7. 

När jag slår till strömbrytaren och Laptoppen kommer igång så föreslås en startreparation.

Jag kan inte med någon knapptryckning starta startreparation eller välja starta Windows normalt, tangentbordet är dött . Men efter 30 sekunder så kommer in ny sida upp med följande uppgifter.

 

Det gick inte att starta Windows. Detta kan bero på en ändring i maskin- eller programvara som har utförts nyligen. Så här korrigerar du problemet:

 

1. Sätt in installationsskivan för Windows och starta datorn.

2. Välj språkinställningar och klicka på nästa.

3. Klicka på reparera datorn.

 

Om du inte har någon installationsskiva kontaktar du systemadministratören eller dator- tillverkaren.

 

Status: 0xc000000f

 

Information: Det valda startalternativet misslyckades eftersom en begärd enhet inte är tillgänglig.  

 

Har ingen Windows installationsskiva. Följde inte med någon sådan vid leveransen av Laptoppen.

Vad göra? 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 tangentbordet är dött . Men efter 30 sekunder så kommer in ny sida upp med följande uppgifter.

 

3. Klicka på reparera datorn.

 

 

 

Det låter som H-varu-fel eftersom den tappa keyboardet, och då kan den mycket väl ha tappat connection till SATA. (disken) därav ditt felmedd,

Om du sätter in ett externt T-bord, och väljer alt. 3 - så kommer man längre fram i en felsökning och ger dej svaret.

 

Du måste sätta den i ett svart USB-uttag - inte blått.

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du skapa en reparations-dvd, eller ladda ner en?

 

Vilken version av W7 har du?

svenskt / engelskt, x64 el x86 (32bit)

 

Sakta i backarna nu.

Han kan ju inte skapa sina recoveryskivor nu efter kraschen.

Han kanske är rädd om innehållet på disken?! och då skall han ju undvika mickla med OEM eller andra versioner,

utan det är HP's original skivor som gäller.

 

Och varför fungerar inte keyboardet tror du? Kan det vara hinder för en "reparation" eller skickar det dej andra signaler?

 

Sedan kommer man åt recoveryn från uppstarten på de flesta HP genom F9/11 - och skivorna behövs således inte.

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eftersom den inte hittar boot managern (0xc000000f), kan det vara idé att starta på en reparations dvd och köra chkdsk /r

 

Troligtvis är den delen som laddar tangentbord etc skadad.

 

Om han laddar hem / skapar en dvd på en annan maskin än sin egen finns inte problemet i ditt scenario, däremot så kan han boota från sin nyskapade dvd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eftersom den inte hittar boot managern (0xc000000f), kan det vara idé att starta på en reparations dvd och köra chkdsk /r

 

Troligtvis är den delen som laddar tangentbord etc skadad.

 

 

"Den delen som laddar tangentbord"..?

Windows laddar inga keyboard, vad får du det ifrån?

 

Det är datorns h-vara ihop med BIOS och I/O chipet som "laddar" det. Det skall fungera från "noll".

Sedan inbegriper "chkdsk" hans alt. 3. Klicka på reparera datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows laddar inga keyboard, vad får du det ifrån?

 

lite missförstånd tror jag.. "den delen" är sektorer där info om uppstarten ligger naturligtvis. Ledsen om jag är lite otydlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla hjälpsamma!

Som jag nämnde i inledningen har jag ställt till det när jag gjorde en del justeringar i Windows 7 programmet.

Datorn fungerade utan några problem innan jag gjorde de olyckliga knapptryckningarna.

Att det skulle ha uppstått ett hårdvarufel just då verkar osannolikt.

Har en Windows 7, 64 bitars reparationsdisk som jag skapade några dagar innan kraschen. Hör att disken surrar en kort stund men inget händer, tangentbordet är dött oavsett vad jag laddar ner för disk.

Laptoppen är en HP Pavilion g62010so. Laptoppen är inte min utan min dotters. Så situationen är extra prekär...!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla hjälpsamma!

Som jag nämnde i inledningen har jag ställt till det när jag gjorde en del justeringar i Windows 7 programmet.

Datorn fungerade utan några problem innan jag gjorde de olyckliga knapptryckningarna.

Att det skulle ha uppstått ett hårdvarufel just då verkar osannolikt.

Har en Windows 7, 64 bitars reparationsdisk som jag skapade några dagar innan kraschen. Hör att disken surrar en kort stund men inget händer, tangentbordet är dött oavsett vad jag laddar ner för disk.

Laptoppen är en HP Pavilion g62010so. Laptoppen är inte min utan min dotters. Så situationen är extra prekär...!

 

Du skall få svar på ditt problem,

berätta först var, när, hur, du gjorde den "olyckliga knapptryckningen"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Fick i uppdrag att städa i datorn. Exakt vad jag gjorde har jag glömt(över en vecka sedan). Men plötsligt kom inloggningssidan upp och när jag knappade in lösenordet fungerade det inte längre. Under lösenordsrutan frågades det om vilket namn har din häst. Tyvärr så hade jag inte namnet just då. Jag stängde av datorn och startade om men då kom de båda beskrivna sidorna upp efter varandra. Som tidigare sagt så är tangentbordet dött och därmed kan inga kommando utföras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Fick i uppdrag att städa i datorn. Exakt vad jag gjorde har jag glömt(över en vecka sedan). Men plötsligt kom inloggningssidan upp och när jag knappade in lösenordet fungerade det inte längre. Under lösenordsrutan frågades det om vilket namn har din häst. Tyvärr så hade jag inte namnet just då. Jag stängde av datorn och startade om men då kom de båda beskrivna sidorna upp efter varandra. Som tidigare sagt så är tangentbordet dött och därmed kan inga kommando utföras.

 

Okej, och du tror att ditt fel beror på "fel knapptryckning".

Nu över till det mer intressanta, hur städa du datorn? Körde in dammsugarslangen eller doppa du den diskbaljan?

 

Seriöst, du torka av Tbordet med en riktigt blöt disktrasa, erkänn det?

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänker att jag åstadkom någon radering av något slag genom oaktsam knapptryckning. När det gäller städning så inskränkte det sig till att ta bort en del program som ej längre används. Någon fysisk städning med vatten/ damsugning inblandat på tangentbord och bildskärm, har jag naturligtvis inte gjort...! Fullständigt blåst innanför pannbenet vad gäller elektronik hoppas jag inte att jag är efter 40år som elektronikingenjör!  

Kommer aldrig mer att rekommendera någon att köpa en dator som har förprogrammerad mjukvara. Datortillverkarna vill ju helst binda upp kunden på ett dyrt serviceavtal. Där finns naturligtvis pengar att tjäna. Min stadionära dator har aldrig låst sig totalt. Det har alltid gått att få igång den med den medföljande disken från Windows.

Det lutar åt att sälja den döda HP-laptoppen på någon loppmarknad.   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att komma in i BIOS-inställningarna med hjälp av rätt tangent?

För om det inte fungerar beror det inte på något du gjort i Windows.

 

Har du prövat med att ansluta ett externt tangentbord?

 

Alla datorer har ett BIOS-program (eller numera UEFI) för annars kan inte Windows fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Fullständigt blåst innanför pannbenet vad gäller elektronik hoppas jag inte att jag är efter 40år som elektronikingenjör!  

 

2. Kommer aldrig mer att rekommendera någon att köpa en dator som har förprogrammerad mjukvara.

 

40år som elektronikingenjör!  Grattis, men det blir lite pinsamt, när två tjejer ber dej koppla förbi ditt externa bord, för att få svaret.

så skyll inte på mjukvaran eller windows, innan du provat.

 

Från inlägg #2

"Om du sätter in ett externt T-bord, och väljer alt. 3 - så kommer man längre fram i en felsökning och ger dej svaret."

 

Från inlägg #13

"Har du prövat med att ansluta ett externt tangentbord?"

 

Övrigt så tillhör din HP G7 det lägsta skiktet av kvalité du kan komma, så H-varan är den svagaste länken - inte din  "förprogrammerade mjukvara"

 

Sedan finns det inga laptop som _inte_ innehåller: "förprogrammerad mjukvara"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia,

Installerade ett USB-tangentbord i laptoppen och se, då kunde jag med piltangenterna förflytta mig och starta Windows normalt! Musplattan och de två tangenterna fungerar OK. Men inga övriga tangenter på tangentbordet.

Använder det extra tangentbordet för att skriva in lösenord etc.

Kan det ha hänt något med mjukvaran till tangentbordet? I enhetshanteraren finns inget tangentbord.

Tacksam för tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Marion,

Tycker inte att det är speciellt pinsamt om två tjejer kommer med bra förslag. Man kan ju inte vara professor i allt Hi, Hi. Det är nio år sedan jag slutade rita kretsscheman och drog ur proppen för gott till lödkolven!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Marion,

Tycker inte att det är speciellt pinsamt om två tjejer kommer med bra förslag. Man kan ju inte vara professor i allt Hi, Hi. Det är nio år sedan jag slutade rita kretsscheman och drog ur proppen för gott till lödkolven!

 

Du fortsätter skylla på mjukvaran ja.. Herr Elektronikingengör, ditt T-bord skall fungera från noll sa jag, så du har fortf, ett H-varu-fel.

 

Det finns två sorters flatkabelfästen, på din HP sitter det sämre knäppfästet som kan "flärpa upp" - då tappar den kontakten/överföringen. Se bilden.

 

Du får loss T-bordet genom att "trycka IN" fem små hakar i ovankant samtidigt som du bänder det uppåt - försiktigt.

Men innan detta får du lossa en skruv, på din serie sitter det bara EN skruv ganska exakt i mitten på datorns undersida.

Troligtvis under en lucka - du har en symbol där.

post-6485-0-74816600-1381691148_thumb.jp

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har fått igång windows och du kan använda dig av musplattan,,

Det brukar finnas mjukvara till tangentbord ifrån din OEM tillverkare, men även om det blir fel på den mjukvaran borde

t-bordet fungera. Har för mig att det går att låsa t-bordet med någon [fn] knapp kombination,

men det kan lika väl vara fel på t-bordet.

Det går att prova med någon Linux-Live skiva och se vad som händer, och om tangentbordet fungerar normalt.
Dessutom tycks det ha uppstått andra fel i datorn också.

Knepigt värre..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har försökt att demontera tangentbordet enligt dina instruktioner. På den här laptoppen fick jag skruv ur 11st skruvar och sedan har jag med hjälp av tumnageln i springan runt om fått snäpplåsen att släppa. Men på vänstra och högra sidan där skarvdonen sitter är det omöjligt att få loss bordet. Snäpplåsen i ytterkanten har släppt men det sitter fast. Några skruvar som är åtkomliga utifrån finns inte. Vad är det som håller fast bordet där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Jarru,

 

Med ett yttre tangentbord så fungerar laptoppen normalt. Har också funderat på om tangentbordet kan har låst sig. Men jag tror inte det.

Som du ser så håller jag på med att få isär tangentbordet. Men det är inte helt lätt när man inte vet exakt hur man ska gå tillväga.

Att fråga HP ser jag som omöjligt om det inte gäller garanti och serviceavtal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har försökt att demontera tangentbordet enligt dina instruktioner. På den här laptoppen fick jag skruv ur 11st skruvar och sedan har jag med hjälp av tumnageln i springan runt om fått snäpplåsen att släppa. Men på vänstra och högra sidan där skarvdonen sitter är det omöjligt att få loss bordet. Snäpplåsen i ytterkanten har släppt men det sitter fast. Några skruvar som är åtkomliga utifrån finns inte. Vad är det som håller fast bordet där?

 

hehe frustrationen stiger, magsyran sjunker å svetten rinner från pannan?  ;)

Vad heter modellen exakt.. typ DV(G)xx-xxxxEO, ta även några fina kort på både under å ovan -sida - och pannloben.. haha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gav upp tangentbordsdemonteringen. Skruvade ihop den och startade upp Laptoppen och nu fungerade tangentbordet som vanligt. Har ingen förklaring varför den nu fungerar. Man kan bli trött för mindre!

Laptoppen är en HP Pavilion g6-2010so. Så nu är det bara att invänta när tangentbordet lägger av igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gav upp tangentbordsdemonteringen. Skruvade ihop den och startade upp Laptoppen och nu fungerade tangentbordet som vanligt. Har ingen förklaring varför den nu fungerar. Man kan bli trött för mindre!

Laptoppen är en HP Pavilion g6-2010so. Så nu är det bara att invänta när tangentbordet lägger av igen!

 

Du har väl glapp i den, och du kan inte stänga av bordet med nån knapp heller, funktionen finns inte. (som Jarru är inne på)

Men du lossar bordet exakt som jag skrev - se filmen där han byter bordet på en minut.

 

http://www.youtube.com/watch?v=oWSX_qMQFZE

 

ps: Hur får lägger man in youtubeklipp så man kan spela det i fönstret?

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittade på Youtube videon och det så ju enkelt ut. Han lossade till slut tangentbordet med en mejsel i överkanten. Vår Laptop ser inte ut som den visade, här får man inte ner en mejsel utan att göra åverkan på plasten. Och var snäpplåsen sitter exakt har man inte en aning om. Lägger inte ner mer arbete på Laptoppen. Krånglar den igen får någon service firma fixa den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...