Gå till innehåll

Startproblem! Vista>Win7 upgrade


.RIHTT

Recommended Posts

Postad (redigerade)

toshiba Satellite U500

Win7 Home premium

 

*Datorn köptes ca 2009 och vad jag minns måste den varit förinstallerad från Återförsäljaren med Vista, och så följde en sk
uppgraderings-dvd med på köpet som är tillverkar-unikt för Toshiba.
DVDn innehåller upgrade option till Win7 home premium  och detta fick jag manuellt installera själv minns jag när den var inhandlad.
Den installerade sig "över"  Vista antar jag.

 

Datorn har blivit ganska långsam på sista tiden  , och den stod i säkert 5-10 minuter  helt utan att svara på input och laddade allt grafiskt tjaffs (profilen)  innan jag stängde av den med knappen!

- Ja, det blev en felaktig hårdavstängning :rolleyes:
 

Och nu har den gett upp efter 5 år verkar det som med ett 

 

 

 

"Okänt  I/O fel"       0xc00000e9

 

 

som startreparationen inte kan åtgärda. Det finns inget entydigt svar på vad felet är, vissa säger det är helt hårdvaru-baserat och betyder att datorn inte hittar disken alls (men den syns ju i Bios  +  F12 boot option...) så det kan ju vara fel på systemfiler /registret  iom avstängningen.
Problemet är dock i detta case hur jag ska reparera windows!

 

Man siktar ju på att försöka starta upp datorn med Windows-skivan (resursdvd) som innehåller de verktyg så man kan reparera

startpartition, systemfiler,register eller vad det nu är som behöver kopieras över. Detta är ju inget okänt fenomen för mig, men problemet är just att jag inte verkar ha en skarp cd skiva!  Det verkar bara vara 2 DVD-skivor  med uppgraderingsfiler 

*Detta får jag ta med Toshiba/ÅF  

 

 

men jag har ju dock provat lite annat.
Ex F8  avancerad start-alternativ.
Felsäkert läge  laddar en hel del  system23 filer ända till CLASSPNP.SYS
sen loopar den om.

F12 - bootade från de nämnda dvd-skivorna  gav dock annat utfall.
Svart skärm och en stor vit mus-cursor som jag väntade ut i timmar. detta måste ju varit Windows från skivan som dock aldrig laddade upp helt?


 

Minnesdiagnostik OK.

 

 

Jag måste dock komma åt en skarp windowsskiva så man kan kopiera över friska systemfiler till disken /eller laga startfel.
Dvs  Reparera windows utan att blåsa disken. Återförsäljaren sa att F7  ska nå Toshibas egna rescue-partition men det funkade inte alls.
Och isf borde väl jag hittar den partitionen under Boot-option ?  Och han befarade att jag måste köra om hela rubbet dvs Installera i ordningen  Vista >  uppgradera till Win7  igen >


PS. Lite duktig har jag varit iallafall minns jag & brännt ett antal dvd-skivor med  system_restore_points eller vad det heter.
Frågan är bara om man kan undvika att blåsa C-partitionen med andra alternativ?  LiveCD med linux eller dylikt?

 



 

Redigerad av .RIHTT
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ex F8  avancerad start-alternativ.

Har du prövat med "Senast fungerande konfiguration" i den menyn?

Eller med en systemåterställning till en tidigare tidpunkt, som också kan nås från den meny (välja något med reparera först?)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Senast fungerande konfig  -  fungerar ej

 

 

Reparera din dator    -  man kommer till Windows starthanterare &  I/O  felmeddelandet igen

 


*Enligt instruktionsboken som dock gäller Vista, står det att Toshiba har en dold partition med recovery på.
Dock så ska man nå denna på precis samma sätt som F8 är...Och det är ju detta datorn misslyckas med att läsa.
Måste ju vara helt  fel på microcontrollern som ska läsa från disken då !?


 

Redigerad av .RIHTT
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle rekommendera att du börjar med att koppla bort alla externa enheter, t.ex usb-skrivare,och prova, annars prova köra ett diagnostikprogram för din hårddisk för att se att den är OK,

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-support-och-ovriga-tradar/1114603-error-0xc00000e9/

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1721289/wont-boot-error-code-0xc00000e9.html

http://www.sevenforums.com/general-discussion/199929-status-0xc00000e9-2.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som si3erra skriver "Okänt  I/O fel"       0xc00000e9" kan mycket väl vara fel på hårddisken, men oftast får man också detta meddelande när windows registret blivit korrupt.

 

jag antar att den cd-rom skivan från toshiba är enbart en "upgrade" dvs den uppdaterar windows vista till windows7. och isåfall krävs väll att vista är installerat? och isåfall ganska värdelös i dagsläget.

 

Men kan du med den cd skivan formatera och installera w7 på nytt ?

 

i värsta fall om ominstallation krävs kan du ju ta backup med evl gnu/linux dist eller backup typ "redo backup"

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Skulle rekommendera att du börjar med att koppla bort alla externa enheter, t.ex usb-skrivare,och prova, annars prova köra ett diagnostikprogram för din hårddisk för att se att den är OK,

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-support-och-ovriga-tradar/1114603-error-0xc00000e9/

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1721289/wont-boot-error-code-0xc00000e9.html

http://www.sevenforums.com/general-discussion/199929-status-0xc00000e9-2.html

Länkarna gav inte mycket till ny, vägledning för min del.

Tydligen har Toshibas ibland brandade diskar svårt för diagnostik (Fujitsu /Hitachi  )

 

Men jag kör i nuläget  Seagate DiscWizard från en HireensBoot CD...

 

indikerar read-error på C:/     sector     15xxxxxx

 

 

som si3erra skriver "Okänt  I/O fel"     

 

Men kan du med den cd skivan formatera och installera w7 på nytt ?

 

i värsta fall om ominstallation krävs kan du ju ta backup med evl gnu/linux dist eller backup typ "redo backup"

 

Exakt, jag befarar att mina skivor inte är bra.

Och inte heller vet jag om en normal Windows7 skiva (om man kan låna någonstans) hjälper ?

Speciellt när det är Vista ursprungligen...

 

Provade plocka ur disken, minnena,översyn, batteriet, och jag har hela tiden haft allting urkopplat förutom laddning då som behövts.

Satte  disk-mode till compability  (istället för AHCI ) med samma resultat.

 

Fanns dos-verktyg för just Toshibadisc på hirens men den indikerar fail på smarttest, quicktest mfl ...  (googlade och det är tydligen normalt!)

 

 

 

Så nu har jag lite alternativ här..  (Hirens BootCD  Live  15.1 )

1-Parted Magic  (Rescue enviroment)  är kanske en bra början? Hjälp

2-Går starta ett miniXP  från liveCDn också, vad nu det hjälper. checkdisk?

3-Dos programs

 

 

 

-edit-

MiniXP är igång bootad från usb alltså  och jag körde bara checkdisk allmänt med resultat:

 

volume 0    F                     dvdrom

volume1            WinRe     NTFS       partition 1500MB    Healthy

volume2     C                                    partition  149GB     Healthy

volume3     E     Data        NTFS       partition  147GB     Healthy    

volume4     D                    FAT          Removable 1890MB

D är alltså själva usbstickan som körs i nuläget.  E volymen är data "lagring" och ser helt normalt ut som jag partitionerat innan.

Men bör den inte se filsystem mm på C:/  det är ju systemdisken.

Så vad kan jag göra nu tycker ni?  chkdsk /f  osv ...?

 

Redigerad av .RIHTT
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra ide!

Men hur?  Ska kolla om min dockningsstation har rätt kontakter annars får jag väl be lokala databutiken göra det....

Det finns uppenbarligen verktyg på Hirens skivan för det här.
Men man vill ju inte göra bort sig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade på en dator samma fel och lyckades att reparera felet..en start.. Sedan samma vända igen.

Jag fick köpa en ny hdd och partionera samt kopiera över det som behövdes. Svårigheten var att skapa en fungerande återställningspartion, men det blev ju en utmaning i sig...

Kontentan är: köp ny disk och rädda vad du behöver från den andra disken. Op kan du ladda ner från nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Progress!?

 

 

Jag har fortsatt mekat och satte in en av de här  Toshiba-DVDerna igen   "upgrade dvd"  som den bara heter.
F12  och bootade från den.

 

Det kom upp  "windows startar" och sen laddade den loggon och lite.
(förra gången jag provade detta fick jag ju bara en statisk muspekare en aning förstorad på svart skärm som jag väntade ut länge men övergav)

 

 

 

Nu har jag alltså det här i skärmen
Välkommen
Windows 7

PIC000172.jpg

 

 


välj  32bit   /64bit

 

 

*Törs man gå vidare eller kommer det omedelbart initieras en nyinstallation som överskriver disken.?
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta/normalt sett så brukar räddnings/återställningsskivor återställa datorn till fabriksinställningar, vilket betyder att den i så fall raderar alla dina filer och installerar om allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.RIHTT!

Det enda du kommer att lyckas med, är en ominstallation med ett legitimt medium. Dom här återställningsskivorna du skapat när datorn var ny, kommer inte att funka idag, efter 5 år. Så det är fusk som gäller, såvida du inte har någon kompis som har en skarp OEM av Windows 7och en skrotad dator. Annars dräller ju internet av Windowsversioner, men du verkar inte va så haj på den biten, så det förstnämnda får nog gälla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.RIHTT!

Det enda du kommer att lyckas med, är en ominstallation med ett legitimt medium. Dom här återställningsskivorna du skapat när datorn var ny, kommer inte att funka idag, efter 5 år. Så det är fusk som gäller, såvida du inte har någon kompis som har en skarp OEM av Windows 7och en skrotad dator. Annars dräller ju internet av Windowsversioner, men du verkar inte va så haj på den biten, så det förstnämnda får nog gälla.

Varför ska personen "fuska"? hen har väl förhoppningsvis sin cd-nyckel/produktnyckel på datorn eller på/i någon manual, och kan då installera om sin dator med valfritt medium utan att "fuska".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

si3rra!

Den Windows DVD som följde med duger nog kanske inte, men du kanske har rätt. Jag var lite för snabb i tanken, så vi får hoppas att du har rätt. Annars, som jag sa, dräller det av versioner på nätet.

 

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta/normalt sett så brukar räddnings/återställningsskivor återställa datorn till fabriksinställningar, vilket betyder att den i så fall raderar alla dina filer och installerar om allt.

Exakt. 

Och vad jag förstår skall det finnas en hidden partition på hårddisken ifråga som Toshiba reserverar för en kompakt

Factory-state-återställningsvariant. Då måste man åter igen boota linuxdisten och mixtra med mounta volumes/drives och ändra flaggning på den

vilket inte är helt enkelt och riskfritt.

Det är ju dock sista utvägen!

Jag ämnar att istället försöka reparera Windows, om ni hajjar ?

X:\I386        >    to  C:\      så att säga

dvs Låta Installationsskivan reparera måldisken, återställa MBR, sysfiler eller vad nu tänkas kan vara felet.

 

 

.RIHTT!

Det enda du kommer att lyckas med, är en ominstallation med ett legitimt medium. Dom här återställningsskivorna du skapat när datorn var ny, kommer inte att funka idag, efter 5 år. Så det är fusk som gäller, såvida du inte har någon kompis som har en skarp OEM av Windows 7och en skrotad dator. Annars dräller ju internet av Windowsversioner, men du verkar inte va så haj på den biten, så det förstnämnda får nog gälla.

Ja det dräller av skit där ute.

Annars så har man ju licensnyckel och kan då erhålla en clean legitim image direkt från microsoft  vilket kanske är att föredra....

 

Varför ska personen "fuska"? hen har väl förhoppningsvis sin cd-nyckel/produktnyckel på datorn eller på/i någon manual, och kan då installera om sin dator med valfritt medium utan att "fuska".

 

 

si3rra!

Den Windows DVD som följde med duger nog kanske inte, men du kanske har rätt. Jag var lite för snabb i tanken, så vi får hoppas att du har rätt. Annars, som jag sa, dräller det av versioner på nätet, bara att hämta, för den som kan proceduren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Info från Sweclocker om hur ei.cgf filen tas bort manuellt, vid användning av USB och utan verktyget, så att valfri version av Windows kan installeras.

 

http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1129140-installera-windows-7-och-8-fran-ett-usb-minne/index3.html#post12506016

 

Mycket lättfattlig info. Även en novis, utan större kunskaper, bör klara dessa enkla steg. :)  

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

dvs Låta Installationsskivan reparera måldisken, återställa MBR, sysfiler eller vad nu tänkas kan vara felet.

Du har ju själv skrivit vad som är felet,

 

"read-error på C:/ sector 15xxxxxx"

förstår inte varför du ändå harvar fram och tillbaka med återställningsskivor och annat, är hårddisken trasig så byt ut den.

Ta ut den nuvarande och sätt den i en annan dator och ta ut det du ska ha kvar, och lägg inte ner nån tid på att försöka

rädd nån återställningspartition, använd ett rent installationsmedium med din licensnyckel istället.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju själv skrivit vad som är felet,

förstår inte varför du ändå harvar fram och tillbaka med återställningsskivor och annat, är hårddisken trasig så byt ut den.

Ta ut den nuvarande och sätt den i en annan dator och ta ut det du ska ha kvar, och lägg inte ner nån tid på att försöka

rädd nån återställningspartition, använd ett rent installationsmedium med din licensnyckel istället.

 

Nej jag har bara försökt beskriva symptom samt möjliga fel.

Ingen här vet exakt än vad rotorsaken är och man ska vara mycket försiktig dra slutsatser.  Inte sätter en läkare diagnos på en patient

som själv börjar yra om vad denna kan lida av? 

Ex:

1. Windows startar inte, pekar på I/O fel

2. LiveCD med Hireens  disk-analyzer  (Dos program) kör tester som samtliga dömer ut disken

3. = Men jag kunde senast inatt läsa disken monterad i en annan dator (!) och bläddra

runt bland mina filer som vanligt och kopierat över massor av  filmer,låtar,bilder.

Hade jag dömt ut disken i steg1 , vad hade jag lärt mig då?

 

Verkar som .RIHTT inte tagit till sig, alla de goda råd som här givits. :)

 

 

O jo !

jag insåg nyss bara att det verkar bli för mycket "text" för folk som leder till desinformation.

Bara för att jag svävar iväg  diskussionsmässigt  måste man kunna skilja på ärendet och de åtgärder som görs, när annars än nu tål detta ämne diskussion?

Hellre för mycket snack och eventuella parallella sidospår än att man missar någonting!

(Se denna tråd där killen kör hel ominstallation och alldeles för sent kommer tipset om att prova en liten enkel flaggning på rätt partition...)

 

 

I helhet så kan väl ingen missa att jag önskar försöka

rädda data

reparera windowsinstallationen *

före andra alternativen som är factoryreset/ominstallation osv. Ny disk. Och bara för att jag i parantes beskrev fenomenet recovery partitioner & att jag minsann var medveten om att detta kanske krävs senare så misstolkar folk detta om att jag "harvar fram och tillbaka"

 

 

 

För att konkretisera  läget:

 

1. Disken sitter nu i en annan stationär dator som har dual-bay HDD.

Jag dubbelkollade boot priority och startade den XP-datorn  som sedermera fann min 320GB hårddisk

och dess två partitioner:

E:partitionen  är lagring och verkar helt intakt, jag kunde dvs utforska den och kopierade över en hel del GB  data

trots en del  CRC felmeddelanden   (Cyclic redundancy check)

 

D: enhetsbeckningen bör ju vara  C:systemdisken snarare  men denna såg windows bara som en .RAW

enhet dvs rådata och frågade om det skulle formateras.

 

= Nu är det dock så att detta kan bero på flera saker. Vad tror ni? 

att min C:/disk  inte är läsbar än  behöver inte vara helt hårdvara-haveri eftersom jag kan läsa data från samma disk men den andra partitionen.

dvs det bör och kan vara ett logiskt fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej! Exakt   (detta är väl ett sk logiskt fel.   skadad MBR)

Och som jag menar kanske går att reparera med skivan (ta i trä..)

Resultatvy av Linux hade att säga om disken

 

 

fdisk -l

 

DeviceBoot          Start          End          Blocks           ID     System

/dev/sda1            1                 192        1536000         27     unknown
/dev/sda2            192            19665     156417024      7      HPFS/NTFS
/dev/sda3           19665          19665    154616832      7      HPFS/NTFS

 

 



Jag har nu datorn stående här snart 1h
med Windowsskiva  startreparation. 
 

Ni får gärna tipsa om alla evt steg som går att göra med Windowsskivan då jag ska sitta uppe i natt med detta.
Utifall den automatiska startreparationen inte fungerar dvs bör man kunna manuellt köra

fixmbr / och andra åtgärder på måldisken med konsolen.

 

 

 

 

Redigerad av .RIHTT
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligtvis att du skulle ytskanna och reparera ytan på disken och sedan köra fixmbr och fixboot.

Men det är Barra en tillfällig lösning och inte en bestående. Som jag skrev i mitt tidigare svar så har jag haft samma bekymmer och det enda son hjälper är att byta disk. Byt gärna till en snabbare disk när du ändå måste byta och använd denna disk som lagringsyta istället.

Naturligtvis skulle du kunna förminska och fullständigt radera ytan som är skadad men då får du ominstallera hela disken ändå. Problemet är att Windows ska ha en viss del av disken till mbr etc och det kan man inte ändra på, även om man har huvudinstallationen på annan plats. Tråkigt men sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Här kommer gårdagens inlägg igen.

Alltså ju flera/mera du försöker återställa och reparera den gamla disken ju större risk/chans är att felet blir värre och disken/de partitioner som ännu håller faller ihop med och hela disken blir oläsbar och din data går förlorad.

Innan du gör något mera så kopiera det du ska ha kvar, och utför så FÅ läs/skriv operationer på den som möjligt!

Disken är nog tyvärr bortom räddning så byt ut den, sen kan du ju experimentera hur mycket du vill med den.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Möjligtvis att du skulle ytskanna och reparera ytan på disken och sedan köra fixmbr och fixboot.

Men det är Barra en tillfällig lösning och inte en bestående. Som jag skrev i mitt tidigare svar så har jag haft samma bekymmer och det enda son hjälper är att byta disk. Byt gärna till en snabbare disk när du ändå måste byta och använd denna disk som lagringsyta istället.

Naturligtvis skulle du kunna förminska och fullständigt radera ytan som är skadad men då får du ominstallera hela disken ändå. Problemet är att Windows ska ha en viss del av disken till mbr etc och det kan man inte ändra på, även om man har huvudinstallationen på annan plats. Tråkigt men sant.

 

 

Här kommer gårdagens inlägg igen.

Alltså ju flera/mera du försöker återställa och reparera den gamla disken ju större risk/chans är att felet blir värre och disken/de partitioner som ännu håller faller ihop med och hela disken blir oläsbar och din data går förlorad.

Innan du gör något mera så kopiera det du ska ha kvar, och utför så FÅ läs/skriv operationer på den som möjligt!

Disken är nog tyvärr bortom räddning så byt ut den, sen kan du ju experimentera hur mycket du vill med den.

Hejsan allihopa!  

Jag hade lite bråttom sist den 31a och har nu kommit tillbaka efter en härlig utlandsresa utan att behöva tänka

på teknik och datorer för fem öre ! Skönt.  

 

1. Precis som ni säger (och som jag själv tog upp redan på första sidan) 

är det viktigaste att rädda vad som räddas kan !  

Jag har ju nämnt precis detta, att en total diskspegling vore bäst...

Likaså har jag nämnt att det mesta på partitionen E:\Lagring  är sparat men det är ju som bekant en

C:\systempartition som jag även vill nå... 

 

 

 

2.  Hänt sedan sist.

 

Jag lånade en Windows7 home premium skiva.

Bootar från den och så väljer man installera >språk > tangentbord > reparera

som automatiskt kör igång  "Startreparation" 

c02191458.gif

Denna lät jag stå i minst 15+ timmar då den inte gick avbryta.

Nästa dag stängde jag av eländet eftersom det var tid att lämna tillbaka skivan.

Jag bootade åter igen om från skivan, men valde nu att avbryta startreparationen direkt

vilket går utmärkt och man kommer istället vidare till

65a1558c-4130-45c3-93b4-e1de3c40739d_0.j

Yes.

Körde då försök till att reparera FixBoot med  bcdedit.exe  i rätt ordning enligt en ganska lång guide där vad jag förstår man först  scannar efter windowsinstallation,  säkerhetskopierar den gamla, flyttar den med nytt namn, ändrar attribut  mm.

FixMbr

FixBoot

RebuildBcd

Efter detta startar man om, åter igen från X:skivan och till starthanteraren som då poppade upp:

2z6a843.jpg

När jag försökte starta normalt sen från disken så blev det denna gång blåskärm 1 sekund

och sen bootade den om! Fan.

Men det måste ju lämpligtvis i min värld finnas en C:\Boot  folder som skivan hittade/läste från och kunde skriva till

då den la en systemkopia där?  Fysiskt fel my ass !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...