Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

.RIHTT

Lägga till Scanner

Recommended Posts

Jag har länge funderat på hur att effektivisera verksamheten, och sökt efter en ganska specifik egenskap.
Ett program eller verktyg som man kan  använda för att digitalisera dokument relativt enkelt och överskådligt.
Jag föreställer mig att man då optiskt läser av pappershandlingar i dessa moment:

1-scanna in dokument  
2- identifiera läsbar text så det blir sökbara handlingar, ex manualer.
3- sortera dem i förvalda hierarkier ,dvs målmapp gärna förvalda alternativ.

Döm av min förvåning när jag slentrianmässigt kollar igenom en äldre XP Dator som finns på Firman.
Den har Officepaketet  Pro  2007   med bland annat 

"Microsoft Office Document imaging"
"Microsoft Office Document scanning"

Detta är alltså någon form av  modul-program som skulle kunna vara exakt det jag söker, Försvann i 2010 års utgåvan men allting blir ju till det sämre ^_^  så det är ju inget ovanligt.    Verktyget  det gör TIFF, MDI bildmaterial av de scannade filerna och kör sedan OCR process på det som kan utläsa skrift på den. Möjlighet lägga till metadata osv i efterhand mfl.

Lysande!

!!!!?

...Nae, för programmet känner inte av den anslutna Brother skrivaren (multifunktion) trots att den har hela programkitet installerat lokalt.

Man kan inte  söka efter den.  Installera då? Nix
Man kan inte heller välja   Scanner och Fax  - lägg till ny  (får då bara upp kameror samt Xerox alternativ ) dvs bildenheter enligt kontrollpanelen 

Hur fasen ska man göra? 
Alltså att scanna dokument går utmärkt via Brothers  sk  Control center  likväl som att initiera det fysiskt från skrivaren med en knapp.
Det hamnar då filer  i   mina bilder/controlcenter/scan

Men kopplingen till Microsoft Office verkar o m ö j l i g t  !?

Antingen får man väl dedikera en 100 % scanner till detta, eller fråga Brothers support? Om inte det finns någon it-ansvarig här som har goda minnen från xp 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

• Liknande innehåll

• Av BertL
      Efter uppdatering från Windows 7 till Windows 10 har skrivare och scanner slutat fungera. Scannern känner datorn helt enkelt inte av. När det gäller datorn går det att välja den skrivare jag har installerad och angiven som standardskrivare (HP LJ 2035). Den står också som klar. Det går också att "göra" utskriften i programmet, det är bara det att det händer inget i skrivaren. Konstigt nog finns det inte heller några väntande dokument om jag öppnar skrivaren i datorn. Har aldrig sett den typen av fel förut. 
    • Av .RIHTT
      Hej.

Tidigare installation (XP Dator)  hade en Brother skrivare ansluten med usb-gränssnittet & installerad med hela kitet.
      Den delade ut skrivaren som i sin tur kunde nås av andra datorer via värddatorn (när den var påslagen...) inom vårt LAN.

Nu ska jag installera skrivaren till Win 8.1     64  och vill ha så tunn footprint som möjligt.
      Det är nämligen redan en laserskrivare installerad med

*ControlCenter4

så jag vill inte köra ner ytterligare onödigt kraffs i den. (Hela programsviten till skrivaren  är på  123.67 MB )
      Tänkte hellre välja bantade versionen som bara är skrivrutin + scannerrutin  WIA /TWAIN   17.41 MB

= Stödjer detta då att dela ut skriven -printserver-  som innan tro ?

• Av CGD
      Två datorer varav en är trådlöst ansluten till hemmanätverket. Båda har Windows 8.1.
      Jag har hittat två sätt att ansluta till den dator som har skrivaren. Ett där samma användarkonto måste finnas på bägge datorerna och ett där det inte är nödvändigt. Det senare alternativet skulle ju vara bäst. Men jag får inget att fungera. Anslut till hemgrupp. På datorn med skrivaren får jag fram ett lösenord som skall skrivas in i den andra datorn. Men det fungerar inte, fel lösenord.
      Hur skall jag göra för att kunna skriva ut?
      Kan jag göra så att det inte behövs konto på bägge datorerna utan när det skall skrivas ut något räcker det då med att starta datorn utan att kunna logga in?
    • Av CGD
      Jag har en Canon skrivare PIXMA iP4850. Till den har jag länge använt mig av Pelikan bläckpatroner vilka jag varit mycket nöjd med. Men det börjar bli svårt att hitta Pelikan bläck så igår när jag var tvungen att snabbt få tag i en patron så blev det en Peach C526 patron.
      Har någon erfarenhet av dessa patroner eller kan det finnas någon test av patroner där Peach är med.
      Pelikan var ju testade med andra patroner i tidningen Datormagazin och fick där toppbetyg. Minst lika bra som originalpatroner men betydligt billigare.
    • Av bonden007
      Jag har ett program som man kan ställa in en viss tid, som det skickar en fil till utskrift. Jag vill inte ha den utskriven, utan egentligen in i ett excelark. Det ska ju ju gå att få ut det som ren text med inställningen "skriv till fil" och "generic" vid val av skrivare. Men var hamnar den filen och kan man ändra destinationen av filen?
    • Av eklov
      Hej, se min andra tråd "nätverksskrivaren är offline trots att den är på". Nu undrar jag om jag kan installera skrivaren som lokal skrivare med USB-sladd till en PC trots att skrivaren samtidigt är nätverksskrivare. Om det går, undviker jag att skaffa en extra router, då antalet LAN-utgångar från min nuvarande router inte räcker.