Gå till innehåll

.RIHTT

Recommended Posts

Jag har länge funderat på hur att effektivisera verksamheten, och sökt efter en ganska specifik egenskap.
Ett program eller verktyg som man kan  använda för att digitalisera dokument relativt enkelt och överskådligt.
Jag föreställer mig att man då optiskt läser av pappershandlingar i dessa moment:


1-scanna in dokument  
2- identifiera läsbar text så det blir sökbara handlingar, ex manualer.
3- sortera dem i förvalda hierarkier ,dvs målmapp gärna förvalda alternativ.
 

 

Döm av min förvåning när jag slentrianmässigt kollar igenom en äldre XP Dator som finns på Firman.
Den har Officepaketet  Pro  2007   med bland annat 

"Microsoft Office Document imaging"
"Microsoft Office Document scanning"

 

Detta är alltså någon form av  modul-program som skulle kunna vara exakt det jag söker, Försvann i 2010 års utgåvan men allting blir ju till det sämre ^_^  så det är ju inget ovanligt.    Verktyget  det gör TIFF, MDI bildmaterial av de scannade filerna och kör sedan OCR process på det som kan utläsa skrift på den. Möjlighet lägga till metadata osv i efterhand mfl.

 

 

Lysande!

!!!!?

 

...Nae, för programmet känner inte av den anslutna Brother skrivaren (multifunktion) trots att den har hela programkitet installerat lokalt.

Man kan inte  söka efter den.  Installera då? Nix
Man kan inte heller välja   Scanner och Fax  - lägg till ny  (får då bara upp kameror samt Xerox alternativ ) dvs bildenheter enligt kontrollpanelen 

 

Hur fasen ska man göra? 
Alltså att scanna dokument går utmärkt via Brothers  sk  Control center  likväl som att initiera det fysiskt från skrivaren med en knapp.
Det hamnar då filer  i   mina bilder/controlcenter/scan

 

Men kopplingen till Microsoft Office verkar o m ö j l i g t  !?


Antingen får man väl dedikera en 100 % scanner till detta, eller fråga Brothers support? Om inte det finns någon it-ansvarig här som har goda minnen från xp 
 

Redigerad av .RIHTT
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...