Gå till innehåll

Hur ta bort senaste Windows 11 uppdatering? - skrivarproblem


Gigabyte
Gå till lösning Löst av X-Men,

Recommended Posts

Min Brother MFC-7420 skrivare har börjat skriva ut med mycket för stor text. Går det att ta bort en Windows 11 uppdatering som gjordes idag? Det kanske beror på den. 

Jag har även installerat MS Office Home 2021. När jag öppnade en Word-fil skriven i Word 2013 så frågade Word om jag skulle uppdatera till  Word 2021 standard eller behålla 2013 standard. Jag valde då att behålla 2013 standard. Hur gör jag för att ändra till 2021 standard? (Men om denna inställning endast gäller det enskilda dokumentet så är det inte det som är problemet eftersom texten blir för stor även i notepad.)

Drivrutinen visar på problem. Det finns ingen separat drivrutin utan den är inkluderad i Windows men har inte uppdaterats enligt Brother eftersom skrivaren är gammal. Finns det något sätt att få igång skrivaren så att den inte skriver ut för stor text? Jag använder Windows 11.

update.jpg

Skrivare.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Det behöver inte vara Windows 11 - uppdatering som är orsaken till dina problem men kan vara så.
Din skrivare har inte support i Windows 11 och du är hänvisad till Winodws update samt den "inbyggda" drivrutinen i Windows,
Jag kommer att ge dig ett förslag som jag givit till andra och fått negativa kommentarer för detta. 

Mitt förslag är att du gör som jag gjort med min gamla Brother-skrivare, hämtar och installerar drivrutinen för Windows 7. Min Brother-skrivare fungerar mycket bättre med drivrutinen för Windows 7 än med den "inbyggda" drivrutinen i Windows 11.

Prova att installera drivrutinen och se om det gör att din skrivare skriver ut som förväntat. Funkar det inte är det ingen skada skedd då den går att avinstallera. Här hämtar du drivrutinen för din skrivare och hämta den för Windows 7 64-bitarssystem:

https://www.brother.se/support/mfc-7420/downloads
 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar! Det fungerar med Windows 7 drivrutinen. Det står fortfarande att drivrutin saknas och att felsökning behövs men det fungerar bra trots det. Jag frågade faktiskt Brother om man kunde använda Windows 7 drivrutinen men det skulle inte fungera sa de.

Om någon vet hur man ändrar mellan Word 2013 format och Word 2021 format så är jag fortfarande intresserad av att veta det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Gigabyte sade:

 Jag frågade faktiskt Brother om man kunde använda Windows 7 drivrutinen men det skulle inte fungera sa de.

Om någon vet hur man ändrar mellan Word 2013 format och Word 2021 format så är jag fortfarande intresserad av att veta det.

Brother har ett kundansvar vilket gör att de sannolikt måste ge sina kunder det besked du fått. Skulle de säga att drivrutinen fungerar och någon kund får problem ligger ansvaret för en lösning hos Brother. 
Vi som inte behöver ta det ansvaret kan ge andra besked. Jag har Windows 11 i äldre datorer där officiella drivrutiner saknas. Drivrutiner för Windows 7 har, än så länge, alltid fungerat i Windows 10 och 11. 

Jag kan inte tänka mig att Word 2021 alltid använder formatet för Word 2013. Det är just det dokumentet du öppnat och sedan stängt som är berört. Mitt antagande basers på alla tidigare Office-versioner med Word där man fått (får) frågan om man vill behålla det tidigare formatet.
I de versionerna kan man spara om dokumentet och i menyn för att spara välja vilken formatversion man önskar spara med.

Du kan testa att öppna ditt dokument igen och välja "Spara som..." istället för att bara "Spara". Du skall då få en meny där du kan välja såväl format som byta namn på dokumentet. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, Gigabyte sade:

Jag bifogar en skärmdump hur det ser ut. Något val för 2021 kan jag inte se.
 

Jag har Office 2019 så jag kan inte testa det du vill. Däremot kan denna sida kanske hjälpa dig:

https://support.microsoft.com/sv-se/office/konvertera-dokument-till-ett-nyare-format-34ec742e-f0f9-4d95-bbe3-3ee8e30a86fa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-02-16 at 19:38, Gigabyte sade:

Jag har även installerat MS Office Home 2021. När jag öppnade en Word-fil skriven i Word 2013 så frågade Word om jag skulle uppdatera till  Word 2021 standard eller behålla 2013 standard. Jag valde då att behålla 2013 standard. Hur gör jag för att ändra till 2021 standard?

12 timmar sedan, Gigabyte sade:

Jag bifogar en skärmdump hur det ser ut. Något val för 2021 kan jag inte se.

12 timmar sedan, Cecilia sade:

Välj Word-dokument så lär det bli enligt det nyare formatet.

12 timmar sedan, X-Men sade:

Jag har Office 2019 så jag kan inte testa det du vill. Däremot kan denna sida kanske hjälpa dig:

https://support.microsoft.com/sv-se/office/konvertera-dokument-till-ett-nyare-format-34ec742e-f0f9-4d95-bbe3-3ee8e30a86fa

Som jag förstår det så handlar Cecilias tips och informationen som X-Men länkar till om olika saker.

I Word 2007 kom ett helt nytt filformat för Word, och filer med det formatet fick ändelsen .docx. Har man filer skapade med Word 2007 eller senare kan de "sparas som" till .doc och användare av äldre versioner av Word (före 2007) kan då läsa filerna. Och det går förstås att "spara som" från .doc till .docx om man har/får gamla filer men vill använda det moderna filformatet.

I artikeln som X-Men länkar till verkar det handla om att senare Wordversioner har tillförts nya funktioner. Äldre versioner kan då läsa filformatet men kan missa någon ny funktion. Det står om 2016- och 2013-läge och båda dessa Wordversioner använder ju det nyare filformatet (.docx).

Skapa eller spara ett dokument för tidigare versioner av Word - Microsoft Support
What Is a .DOCX File, and How Is It Different from a .DOC File in Microsoft Word? (howtogeek.com)

Några trådar från eforum.
Microsoft Office Word 2007
2007 läsa 2003?

Så finns det öppna dokumentformatet ODF, som det väl kommer en fråga om när något Officeprogram installeras. I Gigabytes skärmdump finns valet OpenDocument-text sist i listan, där filändelsen är .odt för textdokument.
Opendocument – Wikipedia

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...