Gå till innehåll

Nvidia Grafikdrivrutin


Recommended Posts

Fråga.

Uppdaterade Nvidia Grafik Drivrutin till Version 364.51.

När jag sedan tittar i program, har det tillkommit ett program som heter Vulkan Run Time Libraries ?? Utgivare LunarG,inc Vad är det ?? och vad är det till för ??

 

GeForce Experience, är det enbbart till för spel ?? lika bra att ladda ner även det kanske ?? Eller ??

 

Obs ! Gjorde en ren installation av Grafikdrivrutinen, , de andra två, som tydligen är för spel bockade jag ur.

 

Skall jag återgå till tidigare grafik Drivrutin 362,00.

 

Behöver man så fort det kommer en ny version uppdatera till den nyare ??

 

Undra vad i så fall som skiljer dessa ?? Någon med ett svar, erfarenhet av detta.

 

Lasse B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tackar spelar inte, skall jag återgå till den gamla versionen istället ??

Eller ändå ta hem det senaste, kan ju dölja genvägen.

Bör man uppdatera så fort det kommer en ny grafikdrivrutin ??

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Finns väl ingen som helst anledning egentligen att använda en äldre drivrutin om den nya inte medför något problem.

För att slippa problem använd alltid drivrutin märkt "WHQL" som betyder att den är testad/kvalitetssäkrad av Microsoft för att inte orsaka problem.

 

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...
Postad (redigerade)

Öppnar upp denna tråd en gång till.

Obs !

Gjorde en ren installation av den senaste Grafikdrivrutinen, Nvidia 368,81 ,de andra två, som tydligen är för spel bockade jag ur.

Hade tidigare Version av Nvidia: 362,0, som funkade, men vet ej skillnaden mellan de två.

Håller inte på med spel.

Men fattar inte, vad programmet Vulkan, som kommer på installerade program är till för ?? är det något som man kan avinstallera, eller skall man ha det kvar.

Läste det som si3rra skickade, men hajar inget av det.

Båda är märkta med "WHQL"

Ha en solig dag alla.

Lasse

 

 

 

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta men jag är Urusel på sådant här. därför dessa kanske tjatiga frågor.

Så jag skall låta det finnas kvar på datorn då ??

Om en drivrutin funkar bra, bör man ändå uppdatera till en nyare om det kommit det, tog hem på Nvidias hemsida.

 

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då Vulkan inte är ett program är det inget du kan ta bort. Stöd för Vulkan kan du väl ta bort genom att använda äldre drivrutiner, men det är inte så vettigt. Då används istället ett äldre API, och det är sällan bättre.

Grundregeln är att alltid hålla all mjukvara så uppdaterad som möjligt. Om en ny version av en drivrutin orsakar stabilitetsproblem, kan man återgå till en äldre version, tills det finns en än nyare version, som förhoppningsvis löser problemet. Har du inga problem, är det grundregeln som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Sammanfattningsvis, för att avsluta denna tråd, så låter jag Vulkan ligga kvar i installerade program.

Det är välan rätt uppfattat ??

Trodde att det var ett program, i och med att det hamnar där.

Stämmer det nu att Nvida Ge Force Experience och PhysX Systeemprogramvara är till för enbart  spel ??

Och då jag inte håller på med det, kan jag bocka ur dessa två, när jag gör en avancerad installation

( Ren Installation ) och enbart laddar hem grafikdrivrutinen ??

Lite trög i bland.

Sen skall jag avsluta detta.

Tack JoWa, hoppas att jag fattat allt rätt nu.

Du är en klippa på forumet.

Ha en bra dag

Lasse

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha. Att Vulkan är ett API hindrar förstås inta att det också finns program med samma namn. Exakt vad som ingår i det nVidia kallar Vulkan vet jag inte. Det kan vara att stöd för Vulkan (API:et) ligger i en separat komponent, eller så är det en kontrollpanel för Vulkan-relaterade inställningar, t.ex. Jag får återkomma till det efter att ha läst nVidias dokumentation, om ingen annan hinner före.

Nu väntar andra äventyr en stund. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer det nu att Nvida Ge Force Experience och PhysX Systeemprogramvara är till för enbart  spel ??

Och då jag inte håller på med det, kan jag bocka ur dessa två, när jag gör en avancerad installation

( Ren Installation ) och enbart laddar hem grafikdrivrutinen ?

Se avslutar jag detta

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...