Gå till innehåll

Vädergadget har slutat fungera


andreas72

Recommended Posts

Hej!

 

För någon dag sedan slutade min vädergadget i Windows 7 att fungera (den som följer med Windows 7). Det började med att den började visa texten Prognos och ett temperaturintervall istället för bara nuvarande temperatur. Jag provade då att avinstallera den och lägga till den på nytt genom att välja "Återställ gadgetar som har installerats med Windows 7" från startmenyn. Efter detta fungerar den inte alls utan det står bara "Det går inte att ansluta till tjänsten". Någon som har något tips på vad som kan ha blivit fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag verkar alltså inte vara ensam om problemet. Men på den andra datorn jag har med samma version av Windows 7 fungerar den däremot klockrent fortfarande. Hur kan det komma sig om förklaringen är att den slutat supportas av Microsoft?

 

 

 

Här finns en jättebra gadget som funkar med yr.no.. https://sites.google.../site/yrwidget/ (Jag vet att det är Android.. se längre ner på sidan.)

Tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var länge sen gadgets slutade stödjas av Microsoft utan det måste ju vara något annat som hänt i en del datorer för ungefär en vecka sen.

Det verkar finns en del förslag som i alla fall hjälper en del i tråden http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-desktop/windows-7-weather-gadget-cannot-connect-to-service/1539d3e7-3578-4b62-ac8a-aa6c526d4078

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack Cecilia! Jag testade lösningen som innebar att editera några värden i xml-filen och nu fungerar det klockrent igen. Man undrar ju på vilket sätt ändringen av dessa värden löste problemet.

 

Är det förresten några kända säkerhetsproblem med att använda den här gadgeten vad du känner till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag slutade tyvärr vädergadgeten återigen att fungera som den ska, det blev prognos och ett temperaturintervall istället för bara en temperatur. Det jag då gjorde var att ändra tillbaka värdena i xml-filen till de ursprungliga värden igen och då började den fungera igen. Verkar alltså inte som att det spelar så stor roll vad man sätter värdena till, det viktiga är att de ändras.

 

Cynthia, vilken metod använde du för att åtgärda felet? Fungerar det fortfarande bra för dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cynthia, vilken metod använde du för att åtgärda felet? Fungerar det fortfarande bra för dig?

 

Hej!

 

Startade om datorn för att se att det fortfarande funkade, och det gör det. Visar Malmö 0 grader och lokaltidningen påstår att det är 1 grad och de ligger inne i centrum så det låter rimligt med noll grader (tyvärr.... )  _freddo.gif

 

Använde den här metoden (a-d):

 

SOLUTION 1b:

In this solution you will EDIT the file called: Config.xml 

This method requires that you have a text editor like Notepad, EditPad, or another text editor. 

First: If you have any copies of the Weather Gadget open, Close them.

a  Copy and paste the following BOLD text,into the Windows Explorer search box.

%localappdata%\microsoft\Windows Live\Services\Cache\ 

 

You will see the config.xml  file. 

b.   Use a simple text editor like Notepad or EditPad to open the file called config.xml     

 

Make changes to four settings in the file as follows.  Note: These settings are located at the top and the bottom of the file. Do not edit any of the language items.

At the top ---

<services refresh="60">

         change from 60 to 45

<service name="weather">

<operation interval="30"/>

            change from 30 to 15

Scroll to the bottom, skip over the language settings.

At the bottom ---

<service name="stocks">

<operation interval="15"/>

           change from 15 to 10

</service>

<service name="currency">

<operation interval="30"/>

            change from 30 to 15

c:  Save and Close the file

d:  Open the Weather Gadget.  If it's working you're done.

e. If it did not work, add two steps to this solution.  Before step "a."  reboot. Then reboot after step c.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag slutade tyvärr vädergadgeten återigen att fungera som den ska, det blev prognos och ett temperaturintervall istället för bara en temperatur. Det jag då gjorde var att ändra tillbaka värdena i xml-filen till de ursprungliga värden igen och då började den fungera igen. Verkar alltså inte som att det spelar så stor roll vad man sätter värdena till, det viktiga är att de ändras.

 

 

Uppdatering: Slutade fungera och visade bara prognosvärden. Körde snurren i .xml filen igen och funkade igen.

 

Verkar vara dax att skicka Win7 till tippen och hoppa över till Win10 när den väl kommer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...