Gå till innehåll

Blir Windows 10 prenumerationsbaserad?


inketera

Recommended Posts

Läste en intressant artikel av Greg Shultz (http://www.techrepublic.com/article/how-much-would-a-windows-10-subscription-cost/) och med artikeln i PC För Alla (http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.608209/microsoft-ansoker-om-varumarkesskydd-for-windows-365) i bakhuvudet där det avslöjas att Microsoft ansökt om varumärkesskydd för "Windows 365" väcks tankar om framtida kostnader för Windows 10.
Är Microsoft på väg att göra samma sak som Adobe?

Office 365 finns ju som prenumeration -  kommer det så småninom även gälla Windows 10?

Gratis första året sedan måste man prenumerera för att behålla operationssystemet.

Kan inte påstå att Microsoft LÄCKER information men jag tror att många kunder vill veta vad som gäller före installationen av ett nytt operativsystem. (Än finns det tid kvar!)

Vad tror du?
För- och nackdelar av en prenumerationsbaserad modell!
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker personligen det är inte dumt med en premunationstjänst bara det inte kostar så mycket. Ta t.ex office 365 vi betala ca 800kr per år för 5 personer och det är ju helt klart prisvärt. Så lägger dom sig på någon sådan prisnivå och man får hela tiden uppdateringar till nytt så tycker jag det är en bra väg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror folk är vana att få operativsystemet "gratis" så att säga när man köper en dator.

Att man sen dessutom måste prenumerera på det tror jag blir svårt att sälja in.

 

Risken är väl att man driver iväg användare till Mac, Crome och Android enheter i så fall.

Möjligen skulle modellen passa för företagsanvändare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ganska säker på att Windows 10 inte kommer att bli prenumerationsbaserat. Åtminstone inte enbart. Detta baserar jag på att det vore märkligt att "lura" över användare till det genom fri uppdatering från äldre OS och efter det plötsligt börja kräva pengar. 

 

Möjligtvis kan det bli en alternativ betalningsmodell. Tror fortfarande inte det blir i Windows 10 men säkerligen i något kommande Windows inom snar framtid. 

 

Jag är positiv till prenumerationsmodellen för all mjukvara även OS om priset är rimligt och mjukvaran kontinuerligt utvecklas så att man känner att man får något för pengarna. En statisk mjukvara kan jag lika gärna göra ett engångsköp av. 

 

Skulle även vilja se en användarlicens istället för maskinlicens, dvs att jag kan ha mitt Windows på flera datorer samtidigt, men kan bara vara inloggad på X antal av dem samtidigt. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En möjlighet är väl att man har en basic version med grundläggande funktioner men begränsad som är gratis och sedan har man prenumeration på premium tillägg, som t.ex dvd uppspelning, Media center

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En möjlighet är väl att man har en basic version med grundläggande funktioner men begränsad som är gratis och sedan har man prenumeration på premium tillägg, som t.ex dvd uppspelning, Media center

 

 

Jo det är nog ett alternativ som vi får se tror jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det kommer inte att kosta något att ha windows 10 blir helt gratis

http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2015/01/21/the-next-generation-of-windows-windows-10/

 

Om..

 

 

We announced that a free upgrade for Windows 10 will be made available to customers running Windows 7, Windows 8.1, and Windows Phone 8.1 who upgrade in the first year after launch.*

This is more than a one-time upgrade: once a Windows device is upgraded to Windows 10, we will continue to keep it current for the supported lifetime of the device – at no cost.

Alltså inte för användare av Vista, XP eller tidigare och inte för Windows 8 användare (endast 8.1), och att man uppdaterar inom ett år efter att det släpps.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Fast Windows 8 är ju bara att uppgradera till 8.1 så blir det gratis även för de som mot förmodan ligger kvar på 8.

Redigerad av gsb
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...