Gå till innehåll

Windows 95 fyller 20 år


DAson

Recommended Posts

Windows 95, ja då hade man redan kört Windows 3.1 några år.

Jag är äldre än dig "Venoms" är jag skitgammal då tro  :D

Var det inte du som var datorreparatör på "Flinta" Fred Flintstone?? :D  :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min första dator med Windows 95 förinstallerat köpte jag april 1999 och den datorn lirade jag många klassiska bilspel bl.a. Need For Speed II, Test Drive 5 m.m. då var hårdvaran en Intel Pentium på 200 MHz, 64 MB ram, 6,4 GB Hårddisk och grafikkortet var på 8 MB skaffade ett Voodoo2 kort senare. Sen i mars 2000 köpte jag min första CD-Brännare på 4x märke HP ja tänk vad tiden går. Har kvar 2 klassiska Windows licenser bl.a Windows 95 och Windows 98. Test Drive 5 funkar än idag på modern hårdvara.

 

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, visst var DOS det första... Lagringen var på pappersdiskett 5.25". Tänk när plastdisketten kom..1,44mb.

Den första hårddisken jag hade var på 38 mb eller om det var 45..

 

Första plastdisketterna var väl bara på 720 Kb?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1987 började jag, man skrev små enkla program själv, så det var nog i dos. Jag minns inte så mycket mer från den tiden.

Men minns att man fick skriva rätt mycket  B)

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde VIC-20, C64 och Amiga länge så hoppade inte på PC förrän kring 1990. Då var det MS-DOS med Norton Commander på som gällde första åren innan man gick över till Windows. Tror första Windows var 3.11, vet inte riktigt varför man inte gick över till Windows tidigare. Kanske var de så dåliga att man föredrog Norton Commander? Norton Commander var ju grymt effektivt, man borde nästan gå tillbaks till det istället för att harva i Utforskaren. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 95 blev min första Windows dator privat.

Hade testat lite innan på jobbet med Windows 3.11 om jag minns rätt.

 

Köpte via jobbet som var vanligt på den tiden så man fick det lite subventionerat.

Hade också en Amiga men det var bara för spelen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Amiga_500

 

Med Windows var det första gången man kom ut på internet och gjorde lite mer saker än spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...