Gå till innehåll

Vilken typ av konto


CGD

Recommended Posts

Jag skall uppdatera mitt Windows och tänkte då passa på att fråga vilket konto ni brukar välja? Lokalt eller Windows konto.

Vad finns det för fördelar och nackdelar med de olika kontotyperna?

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte många som ville svar här.

Varför väljer du Windows konto? Jag valde lokalt konto. Varför ska Microsoft kunna ha koll på hur mycket just min dator är igång?

 

 

Jag vill att mitt Windows ska fungera så bra som möjligt

Använder bland annat One drive som jag anser är en bra produkt

 

Sen fungera synkningarna bättre mellan mina maskiner

 

Om du är så rädd att storebror ska se dig, är det då inte lika bra att dra ut nätverkskabeln?

 

Jag är då inte rädd så vill dom se mina filer så varsågod.

 

//Beldia 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart med ett lokalt konto.

 

Har inget behov av något som ett Microsoftkonto ger så varför ge dem mer info än nödvändigt. 

 

 

Finns värre aktörer än MS som spionerar

 

Google är väl en av dom värre

 

Men det finns ju anonymitetstjänster som t.ex F-secure freedoom

Man får testa det 14 dagar gratis (då blir du helt anonnym

 

Är rätt kul att se hur många som försöker spåra dig 

 

//Beldia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vår andra dator som dottern är den mesta användaren av där har vi Microsoftkonton. Men jag tycker lite som Niclas men jag kan ändå hålla med om att ett Microsoftkonto kan vara mycket smidigare på många sätt. Men det är ju så att alla vill ju knyta fast oss till sig. För att de nya mobilerna ska fungera måste man ju ha ett Googlekonto och Apple är väl ännu värre.

Men visst som jag har frågat om i en annan tråd så kan man ju synka sin mobil(er) och sin(a) datorer med varandra. Rätt bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns värre aktörer än MS som spionerar

Ja absolut. Jag skickar en massa info till Google men det är för att jag får något jag har nytta av tillbaka så jag tycker det är värt det. Hade jag haft nytta av Microsoftkontot hade jag troligen använt det precis som du. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart Windows konto.

 

Massor med fördelar... synkning med mina andra datorer, lätt att utan annan inloggning nå OneDrive där jag har alla mina filer (har alltså INGA filer typ bilder, dokument, m.m. på de olika datorerna), samma sak med Office 365 som jag prenumererar på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OneDrive där jag har alla mina filer (har alltså INGA filer typ bilder, dokument, m.m. på de olika datorerna)

Om du anser att bilderna, dokumenten mm är viktiga så gäller som alltid att de ska finnas på minst två ställen. Då och då hackas Microsoft-konton och hackaren kan ta bort alla filer eller göra så att du inte kan logga in på kontot. Det kan även hända något med Microsofts system och filer försvinner, ser det då och då i Microsofts Community att folk klagar på att e-post har försvunnit av sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du anser att bilderna, dokumenten mm är viktiga så gäller som alltid att de ska finnas på minst två ställen. Då och då hackas Microsoft-konton och hackaren kan ta bort alla filer eller göra så att du inte kan logga in på kontot. Det kan även hända något med Microsofts system och filer försvinner, ser det då och då i Microsofts Community att folk klagar på att e-post har försvunnit av sig själv.

 

Ja jag använder 3 backup alternativ

Dels OneDrive

Dels Acroinis Cloud där jag har hela min dator synkad mot bortsett c:disken

Sen Använder jag Acroinis True Image där jag tar en kopia av c: disk en gång i veckan och lägger dels på en USB-disk samt en kopia på Acronis cloud

Kör allt krypterat

 

Så jag tror att jag har tillräckligt skydd

 

 

//beldia

Redigerad av Beldia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du anser att bilderna, dokumenten mm är viktiga så gäller som alltid att de ska finnas på minst två ställen. Då och då hackas Microsoft-konton och hackaren kan ta bort alla filer eller göra så att du inte kan logga in på kontot. Det kan även hända något med Microsofts system och filer försvinner, ser det då och då i Microsofts Community att folk klagar på att e-post har försvunnit av sig själv.

Helt rätt Cecilia.

Nej man kan ju inte lita på ETT ställe att ha sina filer.

Har gjort bat-filer med robocopy kommandot som tar backuper av mitt innehåll på OneDrive till en annan dators disk + en usb-disk.

Skönt just med robocopy som gör synkroniserad backup, dvs jämför om något ändrats mellan källan och backupen, det går snabbt som bara den.

Redigerad av janhol
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia skall dit inlägg tolkas som så att du använder lokalt konto.

Som en bisak kan jag nämna att nu när jag äntligen fått ihop allt jag frågat om gick datorn sönder. Den vägrar starta knappt ens till BIOS. Gissar att någon hårddisk gick sönder men han lite jobb att hitta rätt.

Men imorgon ska jag börja från början med installation av Windows och ska då pröva Windows konto. Eller ska jag fortsätta med lokalt konto. Det var ju denna tråds ursprungliga fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med OneDrive synkas filerna även till vald katalog på hårddisken. Har man flera datorer anslutna synas filerna till varje dator.

Precis som med Dropbox (vilket jag har).

I Windows 10 kan man väl välja vilka mappar som ska synkas till datorn så det är inte nödvändigt att de ligger på hårddisken.

http://www.tenforums.com/tutorials/2905-onedrive-selective-sync-choose-folders-windows-10-a.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Windows 10 kan man väl välja vilka mappar som ska synkas till datorn så det är inte nödvändigt att de ligger på hårddisken.

http://www.tenforums.com/tutorials/2905-onedrive-selective-sync-choose-folders-windows-10-a.html

 

Samma som för Dropbox mao.

 

Men jag kan iofs inte begripa varför man inte vill ha alla filer tillgängliga offline.

 

Jag har dessutom mitt Dropbox-konto inlagt på tre datorer och har mao tre kopior automatiskt förutom molnlagringen. Jag har också (när jag är online) tillgång till flera versioner/generationer av filerna.

 

Den säkerheten räcker för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma som för Dropbox mao.

 

Men jag kan iofs inte begripa varför man inte vill ha alla filer tillgängliga offline.

 

Jag har dessutom mitt Dropbox-konto inlagt på tre datorer och har mao tre kopior automatiskt förutom molnlagringen. Jag har också (när jag är online) tillgång till flera versioner/generationer av filerna.

 

Den säkerheten räcker för mig.

 

Det borde räcka för nästan alla :)

 

Även jarhol visade sig ju ha filerna på annat ställe än i molnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...