Gå till innehåll

Vilka inställningar använder ni i EDGE


roffe12

Recommended Posts

Nyfiken på vilka inställningar ni använder i Edge. Vore kul att se vilka val ni användare gör.

INSTÄLLNINGAR

Radera webbdata (kryssrutor) >

Webbhistorik - Cokkies och sparade webbplatsdata - Cachelagrade data och filer - Nedladdningshistorik - Formulärdata - Lösenord

Visa mer >

Medialicenser -Pop-up undantag - Tillåtelse att använda positioner - Tillåtelse att använda helskärm - Behörigheter för meddelande

Avancerade inställningar >

Blockera pop-up fönster - Använd Adobe-flash player - Skicka do-not track-begäran - Optimera webbsökningsresultat - Låt webbplatser spara licenser - Använda sidförutsägelse för att förbättra läsupplevelsen - Använd smart screen

Vore intressant att se vad användare väljer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag minns inte när jag senast använde en webbläsare med standardinställningar. Det var länge sedan. Nu är inte Edge min webbläsare, men jag har tittat på inställningarna.

Cookies: Blockera endast cookies från tredje part. Egentligen vill jag blockera alla kakor som standard, och tillåta kakor endast där de behövs, som jag gör i Chrome (via kakan i adressfältet), men jag ser inget sätt att göra det i Edge.

Skicka Do Not Track-begäran: på. Det gör i praktiken inte mycket, då ytterst få webbplatser, annonsnätverk m.m. respekterar inställningen, men det är ett sätt att visa sin ovilja att bli spårad.

Adobe Flash Player: av. Lämpligt om man inte behöver Flash Player…

about:flagsEnable VP9 video format: Always on. VP9 används nästan bara på YouTube, och halverar (ungefär) bandbredden jämfört med AVC/H.264.

HTTPS Everywhere och Privacy Badger från EFF är inte tillgängliga för Edge än, men så snart de blir det, bör man använda dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, JoWa sade:

Jag minns inte när jag senast använde en webbläsare med standardinställningar. Det var länge sedan. Nu är inte Edge min webbläsare, men jag har tittat på inställningarna.

Cookies: Blockera endast cookies från tredje part. Egentligen vill jag blockera alla kakor som standard, och tillåta kakor endast där de behövs, som jag gör i Chrome (via kakan i adressfältet), men jag ser inget sätt att göra det i Edge.

Skicka Do Not Track-begäran: på. Det gör i praktiken inte mycket, då ytterst få webbplatser, annonsnätverk m.m. respekterar inställningen, men det är ett sätt att visa sin ovilja att bli spårad.

Adobe Flash Player: av. Lämpligt om man inte behöver Flash Player…

about:flagsEnable VP9 video format: Always on. VP9 används nästan bara på YouTube, och halverar (ungefär) bandbredden jämfört med AVC/H.264.

HTTPS Everywhere och Privacy Badger från EFF är inte tillgängliga för Edge än, men så snart de blir det, bör man använda dem.

Ja, nu var det ju inte min mening att just använda standardinställningarna rakt av utan jag ville enbart veta vilka standardinställningar som gäller default när man har installerat Edge från start. Sen kan man just använda dom inställningar som passar ens egen användning bäst. Standardinställningar fungerar säkert utmärkt för dom flesta användare oavsett hur van eller avancerad man är och inställningarna är ditsatta av en anledning utifrån det mest lämpliga för dom flesta användare.

Nu har jag fått svar på min fråga och vet exakt vilka default inställningarna är viket är bra att ha som grund när man sen gör dom ändringar man själv väljer men man har då alltid möjlighet att gå tillbaka till default. Har då ändrat dom inställningar jag vill ha - bl a några som du nämt men det finns ju ett flertal inställningar bl a under VISA MER och AVANCERADE inställningar som det finns olika uppfattningar om.

 

Redigerad av roffe12
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, roffe12 sade:

Standardinställningar fungerar säkert utmärkt för dom flesta användare oavsett hur van eller avancerad man är och inställningarna är ditsatta av en anledning utifrån det mest lämpliga för dom flesta användare.

Nja, standardinställningarna är kanske inte alltid gjorda med användarnas bästa för ögonen. Varför tillåter de flesta webbläsare tredjepartskakor som standard, t.ex.? Därför att användare vill bli spårade av tredje part? Eller därför att tredje part vill spåra användarna? Användaren är inte vinnaren…

Standardinställningarna är ofta praktiska och bekväma (webben fungerar utan problem), men de är föga lämpade att hålla användarens surfning så privat som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, JoWa sade:

Nja, standardinställningarna är kanske inte alltid gjorda med användarnas bästa för ögonen. Varför tillåter de flesta webbläsare tredjepartskakor som standard, t.ex.? Därför att användare vill bli spårade av tredje part? Eller därför att tredje part vill spåra användarna? Användaren är inte vinnaren…

Standardinställningarna är ofta praktiska och bekväma (webben fungerar utan problem), men de är föga lämpade att hålla användarens surfning så privat som möjligt.

Tror inte att Microsoft medvetet vill jäklas med användarna när det gäller inställningarna, man är nog i stora drag mån om att användarna skall ha en så bra och problemfri upplevelse som möjligt av sitt Windows och Edge. Dom flesta valen är inte ifyllda alls och man har full frihet att välja dom inställningar man själv vill ha både när det gäller generellt i Windows och specifikt i Edge för Cookies, sekretess, säkerhetnivå, private surf, annonser, do not track etc och det finns också både enkla tips, guider samt mer omfattande detaljerad info om de olika val man kan göra, skillnaden och hur man skyddar sig på bästa sätt och undviker problem med spårning, surf etc.

Men det är naturligtvis en avvägning och det finns inga optimala inställningar som är standard som passar både Microsoft och samtliga användare - vilket inte var min ursprungliga frågeställning utan helt enkelt vad som var ifyllt (om något) under inställningar i Edge - av ren nyfikenhet. Vilket jag nu har fått reda på.

Ha en bra helg :))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, roffe12 sade:

Tror inte att Microsoft medvetet vill jäklas med användarna när det gäller inställningarna, man är nog i stora drag mån om att användarna skall ha en så bra och problemfri upplevelse som möjligt av sitt Windows och Edge.

Nej, ingen utvecklare vill jäklas med sina användare. Gör man det står man snart utan användare. Däremot kan de se till sina egna eller någon partners intressen på ett sätt som inte överensstämmer med användarens intressen. Tredjepartskakor är ett exempel på det. Chrome gör det tydligare. Google utvecklar Chrome, och drar in stora pengar på riktade (och spårande) annonser, som utnyttjar kakor. I Chrome tillåts tredjepartskakor som standard. Google är Apples största konkurrent, och Safari (Apples webbläsare) blockerar tredjepartskakor som standard… Undrar varför Safari har för användaren bättre (mer privat) standardinställning än Firefox.

Nu hamnade vi kanske något vid sidan om ämnet. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...